תחילתה של מלחמת הצבע: אורלייט מול טמבור, סיבוב ראשון

אורלייט מקבוצת פועלים השקעות רוכשת את אוניברקול, ובהמשך תמזג את פעילותה בזו של נירלט * מכירות הקבוצה ב-98': כ-150 מ' ש' * שאול קוברינסקי: "מטרתנו היא להשתלט על %35 משוק הצבע"

התחרות בענף הצבע הולכת ומתבססת. הענף, שנשלט עד לפני זמן קצר בידי מונופול (טמבור) שסביבו פעלו מספר מתחרים קטנים, הופך למושא תחרות בין שני ענקים. חברה בת של פועלים השקעות, אורלייט, הודיעה היום (ה') על רכישה שנייה תוך זמן קצר של חברה בענף הצבע - אוניברקול.

אתמול נחתם הסכם שלפיו תרכוש אורלייט את השליטה באוניברקול, העוסקת בייצור צבעים לתעשייה, תחום פעילות משלים עבורה. אוניברקול מוערכת לצורך העסקה ב-54 מיליון שקל, %60 יותר ממחירה בבורסה. השווי בעסקה נקבע על פי ההון העצמי של אוניברקול (46.5 מיליון שקל בתום הרבעון השלישי) ביום 31.12.98, בתוספת פרמיה של 7.5 מיליון שקל.

אורלייט תרכוש %78.5 או %68.6 ממניות אוניברקול שמחזיקה משפחת הופמן. האי-ודאות לגבי אחוזי הרכישה נובעת מכך שחלק ממניות המוכרים מעוקלות, ולא ברור אם יוכלו להירכש בידי אורלייט.

אוניברקול היא חברה יציבה, שההון העצמי שלה מממן %80 מהמאזן. לחברה יתרות רווח לחלוקה כדיבידנד העומדת על 18.4 מיליון שקל. מכירות אוניברקול צפויות להסתכם השנה בכ-40 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה החברה רווח תפעולי של 4.9 מיליון שקל ורווח נקי של 2.8 מיליון שקל.

יו"ר הדירקטוריון של אורלייט, שאול קוברינסקי, אמר היום ל"גלובס", כי "אורלייט רואה בתחום הצבע הזדמנות, מאחר שיש בו דומיננטיות של מונופול בלי מספר שתיים משמעותי. לדעתנו, למרות שטמבור היא חברה מצוינת, יש מקום לאלטרנטיבה שתהיה מסוגלת לכבוש נפח משמעותי בשוק. היעד של אוניברקול ונירלט הוא להגיע לכ-%35 משוק הצבע בישראל, לעומת כ-%20 שבידן כיום".

אורלייט מנסה ליצור מסה תחרותית, שבעזרת היכולת הפיננסית של קבוצת דוברת שרם תתמודד מול טמבור של קבוצת דיסקונט השקעות. בעתיד הקרוב ניתן לצפות למהלך, בו תרכוש אוניברקול במזומן את מניות נירלט שבידי אורלייט (%50), ולאחר מכן תציע לרכוש את יתר המניות מידי הקיבוצים ניר-עוז ונירים, בעסקת החלפת מניות. בכך, למעשה, ימוזגו שתי החברות הבנות של אורלייט ליחידה עסקית אחת.

בחודש ספטמבר 98' הושלמה עסקה, בה רכשה אורלייט %50 ממניות נירלט מידי תד אריסון, בעל השליטה בבנק הפועלים, תמורת 4 מיליון דולר. יתר המניות, כאמור, מוחזקות בידי ניר עוז ונירים. בפועלים השקעות, השולטת באורלייט, רואים בתחום הצבע פעילות תעשייתית המאפשרת צמיחה, וקודם שהשקיעה בנירלט ניסתה החברה לרכוש את אחזקות משאב (של כור וכלל) בטמבור. באחזקות אלו זכתה לבסוף דיסקונט השקעות.

נירלט חולשת, כך מעריכים, על כ-%15 משוק הצבע הישראלי, עם הכנסות צפויות של כ-100 מיליון שקל ב-98'. מתוך הכנסות אלו באים %60 בתחום הצבע ו-%40 מתחום חומרי האיטום. יחד עם אוניברקול, תתקבל קבוצה שמכירותיה השנתיות יגיעו ל-150 מיליון שקל.

לעומת השתיים, טמבור, המנוהלת על ידי ראובן שולשטיין, שולטת ב-%60 משוק הצבע, ומציגה בו הכנסות בהיקף של כ-500 מיליון שקל. 50 מיליון שקל נוספים מניבות פעילויות אחרות של החברה.

בתחילת 96' שיתפו נירלט ואוניברקול פעולה, עוד בטרם גילתה אורלייט עניין במי מהן. השתיים שילמו 7.4 מיליון שקל תמורת פעילות הצבע לתעשייה ולבניין של חברת קניטקס. נירלט גם רכשה את יורוסילנט, חברה הולנדית העוסקת בחומרי איטום, שתשמש מרכז לשיווק והפצה של מוצריה באירופה.

את נירלט מנהל אודי דורון, ויו"ר הדירקטוריון שלה הוא אורי קלנר, לשעבר מנכ"ל טמבור. את ההסבר לעובדה שב"מלחמת הצבע" אין כללים ניתן למצוא במבט לאחור: ב-97' נלחמו נירלט וטמבור על מכירות לרשת אייס קנה ובנה. לקראת חג הפסח סיכמה הרשת עם נירלט את רכישתה של סדרת צבעים חדשה, אולם לפני שנחתם חוזה מחייב קיבלה נירלט הודעה, כי טמבור - אז אחת מבעלות המניות ברשת, שנמכרו במהלך הרבעון השלישי לגד זאבי - נתנה הצעה עדיפה.

אורלייט, בעלת השליטה בנירלט ואוניברקול, עסקה עד היום, בהצלחה חלקית, במוצרים מחומרים מרוכבים המיועדים לשוק הצבאי: מארזי תחמושת חסיני-אש לטנק המרכבה ומוצרי תעופה עבור התעשייה האווירית. לשוק האזרחי ייצרה החברה מוצרי כיבוי אש וארונות סעף לחברת החשמל.

החברה, הנסחרת ב"דיסקאונט" עמוק של למעלה מ-%50 (הון עצמי לעומת שווי שוק), עוברת שינוי משמעותי. בטווח הקרוב היא צפויה לקטוף פירות מעסקה מהירה במניות טכנופלסט (שסגירתה נדחתה אמש). בעתיד הרחוק - ייתכן שתיהנה גם מן ההתחממות בשוק הצבע