תערוכת היובל - כספך בפעולה

ברשת הטלוויזיה של אי.בי.סי בארה"ב ישנו מדור קבוע שנקרא: "הוצאות הממשלה - זה כספך". תערוכת היובל האומללה הינה נושא קלסי לתוכנית מעין זו. מדהים לראות באיזו קלות מפליאה הצליח ראש הממשלה לצוות על משרדי הממשלה להוציא סכום, שלפי הפרסום הממשלתי הינו 60 מיליון שקל, ואילו במציאות, בתוספת עלות סידורי האבטחה בגין ביקורו של ראש הממשלה ושאר חריגות, יתקרב לכ-70 מיליון שקל.

מפתיע לא פחות איך שר הביטחון, שבימים של מאבק תקציבי מקיף על הוצאות הביטחון, לא השמיע קול כאשר מתקציב צה"ל הוצא כ-%40 מהסכום האמור. כפי שכבר נכתב במקומות אחרים, רוב התערוכה מציגה את הישגי המענקים האמריקניים בחיזוק ביטחון המדינה.

התחושה של המבקר היא, שתחת הנהגת נתניהו חזרנו לסגנון שלטון קומוניסטי, בו הממשלה מספקת שעשועים לאזרחיה תוך "הצגת הישגי המהפכה". ואכן, ברוח זו ניבנה גם לונה פארק שלם כחלק מהתערוכה. יתכן שהתערוכה הינה חלק מהתחלת תעמולת הבחירות של הליכוד (שכידוע אחראי לרוב הישגי המדינה מאז הקמתה, כולל השהות בלבנון שמוצגת שם כמעין תרגיל אוגדתי מוצלח ומהנה).

אין שום ספק שהתערוכה תישכח מזכרון מבקריה ברגע שיצאו ממנה לחום הלוהט של ימים אלה, אבל ברוח תוכנית הטלוויזיה האמריקנית, כדאי להציע מספר חלופות לסכום שהוצא ושתרומתם לרווחת הציבור ולכלכלה לא תהיה בת חלוף.

* %10 מהסכום יכולים לפתור את בעיית אתר הקרוונים של האתיופים בירושלים, שחיים בתנאים שאינם הולמים בני אנוש.

* %5 מהסכום יוכל לפתור את הצרכים של עמותת "אנוש", שמסייעת בשיקום חולי נפש וכפי שדווח ביום שישי החולף, קיצץ משרד הבריאות בתקציבה.

* %5 נוספים יכולים להפוך את המזבלה שנוצרת ברצועת הים בין תל אביב להרצליה לפארק ציבורי לרווחת כל תושבי ישראל.

* %50 מהסכום יכולים לאפשר לפרוייקטי החממות הטכנולוגיות סיבוב מימון נוסף לפרוייקטים מוצלחים במיוחד. לחלופין, זהו הסכום שדרוש לפתור את האיום האקולוגי על כל תושבי המדינה, שנגרם מההזנחה מתמשכת במאגר הפסולת הרעילה ברמת חובב ושעד היום לא נמצא לו תקציב.

* ולבסוף, בשארית הכסף ניתן לספק נסיעת חינם באוטובוס לחיילינו שמשרתים בלבנון, כך שאת הזמן הקצוב לחופשתם יוכלו לבלות בביתם ולא בטרמפים בכבישי הצפון.

ד"ר יובל בינור, תל אביב