"אלכס פארן, לשעבר מנכ"ל שירות התעסוקה, גרם לשטף של רבבות עובדים זרים בשנים האחרונות"

"שירות התעסוקה, בתמיכת השרה אורה נמיר, העדיף לפעול בנושא העסקת עובדים זרים בענפי הבניין והחקלאות, תוך מתן 'אוטונומיה ענפית' של בעלי עניין" * "בתחום הבניין היתה מעורבות התאחדות הקבלנים דומיננטית בהקצאת ההיתרים; בתחום החקלאות, מעורבות תנועת המושבים היתה דומיננטית" * השר ישי מאמץ המלצות הדו"ח * לא יעביר הדו"ח למבקרת או למשטרה "בהיעדר היבט פלילי" * פארן: הדו"ח מגמתי ולא נכון

מנכ"ל שירות התעסוקה לשעבר, אלכס פארן, חרג מנוהלים תקינים וגרם לשטף בלתי מבוקר של רבבות עובדים זרים במהלך שלוש השנים האחרונות, תוך עליה מ-13 אלף עובדים זרים בתחילת 94' לכ-105 אלף בסוף 96'. המנכ"ל פעל לשינוי הנוהלים במהלך תקופת כהונתו, תוך ריכוז מלא של הסמכויות בידיו ללא סינון ובקרה מתאימים. כך עולה מדו"ח מיוחד של ועדה פנימית בראשות סמנכ"ל משרד העבודה, אלי פז, שפורסמה היום (ד').

בדו"ח נאמר, כי המנכ"ל הפורש פארן הסביר בוועדה את מעורבתו הצמודה במתן ההיתרים, בכך "שפעל לבקשת שרת העבודה, אורה נמיר, שהורתה לו לדבריו לדאוג אישית כדי להבטיח את פעילות שירות התעסוקה בנושא מתן היתרים להעסקת עובדים זרים".

הוועדה מונתה על ידי שר העבודה והרווחה, אלי ישי, עקב תלונות על שיבושים וחריגות מנוהלים במתן אישורים לעובדים זרים על ידי שירות התעסוקה. בוועדת פז נכללו עובדים נוספים ממשרד העבודה והרווחה ומשירות התעסוקה, ובהם: אלי בן דוד, הממונה על הביטחון הארצי במשרד, דוד בירנבך, מנהל יחידת ביקורת פנים במשרד, עו"ד ישראל פרחנד, סגן היועץ המשפטי במשרד, יגאל אנמי, מבקר פנים בשירות התעסוקה, מיכאל זיו, סגן מבקר פנים בשירות התעסוקה ואחרים. ישיבות בחדר המנכ"ל

הוועדה בחנה את דרכי הפעולה במתן היתרים להעסקת עובדים זרים בשנים 94'-96'. הבדיקה נמשכה כחודשיים. יצויין כי במקביל לעבודת הוועדה הפנימית, פועלות עוד ארבע ועדות מקצועיות בנושא העסקת עובדים זרים, בהנחיית מנכ"ל המשרד, יגאל בן-שלום.

בדו"ח קובעת הוועדה, כי במהלך שלוש השנים האחרונות היו חריגות מנוהלים, שהובילו לריבוי בלתי מבוקר של אישורי כניסה לעובדים זרים באמצעות המנכ"ל הקודם פארן. "מנכ"ל שירות התעסוקה פעל לשינוי הנוהלים בתקופת כהונתו, תוך ריכוז מלוא הסמכויות בידיו. המנכ"ל נכח בכל ישיבות ועדת המחליטים לגבי היתרים, והן התקיימו בחדרו. המנכ"ל ביקש לשמש גם כיו"ר הוועדה, אך משנתקל בהתנגדות מינהלת השירות, בחר בדרך של 'נוכחות צמודה'. המנכ"ל שימש גם כיו"ר ועדת הערער, על פי נוהל מתוקן", נאמר בדו"ח.

הוועדה קבעה עוד, כי בנוסף לשליטה בשני דרגי ההחלטה, נקבע בנוהל המתוקן כי המנכ"ל הוא שיחליט במקרה של חריגים. מסלול זה נוהל ללא הליכי סינון ובקרה מתאימים. "מנכ"ל השירות אף אישר 3,000 עובדים לענף הבניין, בגין עובדים זרים שברחו, ללא מידע שלם בדבר יציאת 'הבורחים' מהארץ ובכך חרג מהמיכסה. תוספת האישורים שלא כנגד גריעה מהווה פעולה הסותרת את נוהלי שירות התעסוקה", נכתב בדו"ח. אין בקרה מתאימה

עוד נכתב בדו"ח, כי המנכ"ל הפורש "הרחיב את מסלול הבקשות למתן היתרים מטעמים הומניים, בלא שנקבעו קריטריונים ברורים וכתובים. בקשות כאלו נדונו והוחלטו על ידי המנכ"ל והועברו לוועדת המחליטים, לצורך חתימה פורמלית בלבד. גם בקשות מטעמים סיעודיים, שלא קיבלו המלצה חיובית מרופא הוועדה, הובאו לעיתים בפני המנכ"ל, שאישרן כבקשות הומניות".

כמו כן נכתב בדו"ח, כי המנכ"ל הפורש לא דאג לבקרה מתאימה ולא פעל בנמרצות למיחשוב מערך הזרים, ואף מנע במהלך שנת 96' ביצוע ביקורת של מבקר שירות התעסוקה בנושא הטיפול בעובדים זרים. המנכ"ל הפורש פארן הסביר, כי "לא היה צורך בביקורת פנימית, משום שקויימה ביקורת מטעם מבקר המדינה בשנת 95'".

עוד מציינת הוועדה בדו"ח, כי שירות התעסוקה, בתמיכת שרת העבודה והרווחה (נמיר), העדיף לפעול בנושא העסקת עובדים זרים בענפי הבניין והחקלאות, תוך מתן "אוטונומיה ענפית" של בעלי עניין, תוך בקרה חלקית של השירות עצמו. בעניין זה קובעת הוועדה, כי בניגוד לנוהלים, לא הפעיל השירות ועדות ענפיות בתחומי הבניין והחקלאות, אלא הקים ועדות בשיתוף גורמים בעלי עניין. בדו"ח נכתב, כי בתחום הבניין היתה מעורבות התאחדות הקבלנים דומיננטית בהקצאת ההיתרים, ועקב כך גדל היקף ההיתרים בענף בשנת 96' ל-70 אלף. בתחום החקלאות, מעורבות תנועת המושבים היתה דומיננטית, וגם כאן הביאה המעורבות לגידול ניכר בהיקף ההיתרים שהגיע בשנת 96' ל-17 אלף. דיונים ללא יועץ משפטי

להלן עיקרי המימצאים בדו"ח ועדת פז:

* ועדת ההחלטה (דרג א') התכנסה בנוכחות המנכ"ל הפורש ובמשרדו. דיוניה התקיימו ללא סדר יום מראש, ולכן לא ניתן היה להתכונן לקראת הדיונים בוועדה.

* בוועדת ההחלטה לא השתתף יועץ משפטי, בניגוד לנוהלים המחייבים את השתתפותו של יועץ משפטי כחבר בוועדה.

* בניגוד לנוהלים נמצא, כי במקרים לא מעטים נתקיימו דיונים ללא קבלת המלצות הלישכה האיזורית, ולא מוצה הליך סינון מתאים שיאפשר העסקת כוח אדם ישראלי.

* בהחלטות הוועדה לא צויינו הנמקות ובהודעה למבקשים (במקרה של תשובה שלילית) לא תמיד צויינה אפשרות הערער.

* לא נבדקו מסמכי העובד הזר ומידת התאמתו לתפקיד המבוקש או המאושר.

* בקשות למומחים בתחומי עץ, אלומיניום, במסגרת ענף הבניין, הועברו לטיפול בשירות התעסוקה. התופעה מהווה פוטנציאל לכפל בקשות בין ועדת בניין לוועדת תעשייה.

* לא קויים קשר הולם עם יחידת האכיפה במקרה של דיון בבקשות מעסיקים שפעלו בניגוד לחוק ולהתחייבות שנתנו בנושא העסקת עובדים זרים. תגובות

בתגובה לממצאי הדו"ח מסר פארן את התגובה הבאה: "אינני מקבל את ממצאי הדו"ח. העובדות ברובן אינן נכונות. לדעתי הנושא נבדק על ידי הוועדה שלא ביסודיות, וחבריה הסיקו מסקנות לא נכונות בשל חוסר ידע ונסיון בסוגיית העובדים הזרים".

פארן הוסיף, כי הדו"ח הוא מגמתי וציין, כי מבקרת המדינה, שבדקה את הנושא בשנת 95', לא מצאה חריגות כפי שדווחו על ידי הוועדה הפנימית של משרד העבודה.

לדברי פארן, הקריטריונים ונוהלי הטיפול בעובדים זרים נקבעו על ידי שירות התעסוקה ושונו מפעם לפעם בהתאם לצרכים. הנוהלים אושרו על ידי מנכ"ל השירות ועל פי נוהלים אלה פעלו הוועדות והוא עצמו. עוד אמר פארן, כי הקריטריונים למתן היתרים לעובדי בניין וחקלאות נקבעו על ידי ועדות בינמשרדיות בהן השתתפו נציגים של משרדי השיכון והחקלאות. כן השתתפו בוועדות נציגים של התאחדות הקבלנים ושל תנועת המושבים, שעל פי החוק הם הגופים היציגים של ענפים אלה.

עוד נאמר בתגובתו של פארן כי הממשלה היא זו שקבעה ואישרה את המיכסות לעובדים זרים בבניין ובחקלאות ועל פי מיכסות אלו ניתנו ההיתרים ולא היתה כל חריגה מהן.

בתשובה לשאלות "גלובס", אמר שר העבודה והרווחה אלי ישי כי הוא אינו מתכוון להעביר את מימצאי ועדת הבדיקה לחקירת משטרה או לבדיקת מבקר המדינה. לדבריו, הוועדה לא עסקה בנושאים בעלי היבט פלילי ולכן אין צורך לערב את המשטרה.

לעניין בדיקת מבקרת המדינה, אמר השר ישי, כי מאחר והדו"ח מהווה עבודת ביקורת פנימית של המשרד והוא אינו רואה צורך להעביר את הדו"ח למבקר המדינה.

ישי מר כי הוא מאמץ את כל המלצות ועדת הבדיקה ויפעל לשינוי ולשיפור הצדדים האירגוניים והתיפעוליים של שירות התעסוקה. באשר להיתרים שניתנו בעבר בניגוד לנוהלים (על פי הדו"ח) הודיע השר ישי כי ההיתרים יישארו בתוקפם. «מאת זאב קליין «"אלכס פארן, לשעבר מנכ"ל שירות התעסוקה, גרם לשטף של רבבות עובדים זרים בשנים האחרונות" «"שירות התעסוקה, בתמיכת השרה אורה נמיר, העדיף לפעול בנושא העסקת עובדים זרים בענפי הבניין והחקלאות, תוך מתן 'אוטונומיה ענפית' של בעלי עניין" * "בתחום הבניין היתה מעורבות התאחדות הקבלנים דומיננטית בהקצאת ההיתרים; בתחום החקלאות, מעורבות תנועת המושבים היתה דומיננטית" * השר ישי מאמץ המלצות הדו"ח * לא יעביר הדו"ח למבקרת או למשטרה "בהיעדר היבט פלילי" * פארן: הדו"ח מגמתי ולא נכון