"בכל מקרה, קניון רמת אביב לא יפתח בשבת; הגידול בביקושים בימים א'-ה' יכסה על כך"

"אני עושה הכל כדי למלא את חובת הנאמנות שלי לחברה, וחזקה עלי שאעשה הכל כדי שהכנסות הקניון לא ייפגעו" * על הטענות שרשתות המזון המהיר מניבות חלק גדול מהפדיון שלהן במהלך השישי-שבת מגיב קפלן: "זו דעה, ולא עובדה. שיוכיחו"

"אני עושה הכל כדי למלא את חובת הנאמנות שלי לחברה, וחזקה עלי שאעשה הכל כדי שהכנסות הקניון לא תיפגענה". כך אמר ל"גלובס" אביגדור קפלן, המנכ"ל החדש של חברת אפריקה ישראל, בהקשר למלחמת השבת בקניון רמת אביב

קניון אביב של אפריקה ישראל (עם החזקות מיעוט של חברת שו"פ) נבנה בימים אלה, ואמור להיות אחד הנכסים החשובים והמניבים בתיקה של אפריקה ישראל.

האפשרות, כי הקניון יסגר בשבת, כפי שהחליט דירקטוריון החברה בתחילת השבוע בעקבות רכישת השליטה בחברה ע"י היהלומן החרדי לב לבייב, עוררה חששות מפני פגיעה אפשרית בהכנסות מקניון זה, והעלתה את השאלה של חובת הנאמנות של מנהלי אפריקה כלפי החברה וכלפי בעלי מניותיה.

קפלן הבהיר, כי "החלטת השבת" של דירקטוריון החברה מהשבוע חלה על קניון אביב בלבד, ולא על אף אחד מנכסיה האחרים של אפריקה. קניון סביונים, הוותיק יותר, באור יהודה, ימשיך לפעול בשבתות, וגם מעמדה של רשת בתי המלון של החברה (רשת הולידיי אין) לא ישתנה. כלומר, בתי המלון ישארו כשרים, ולא יוסבו להיות מלונות גלאט-כושר. "בכל מקום שבו החברה חתומה על חוזים", הוא אמר, "לא יהיה כל שינוי באותם חוזים".

עם זאת, קפלן סירב להתחייב לגבי המדיניות שתנקוט החברה בנוגע לנכסים עתידיים שהיא תקים, כולל גם בתי מלון נוספים שהיא צפויה לפתוח; ואמר, כי מעמדו של כל נכס עתידי כזה "ישקל לגופו של עניין".

בנוגע לקניון אביב עצמו, דחה קפלן את הטענות לגבי פגיעה אפשרית בהכנסות הקניון - בשל סגירת בתי הקולנוע ומסעדות המזון המהיר בליל שבת ובמהלך השבת, שבהם בדרך כלל נהנים המסעדות ובתי הקולנוע מפדיון מוגבר במיוחד. "למיטב הערכתנו, לא תהיה כל פגיעה בהכנסות של הקניון", אמר קפלן, אבל התקשה לבסס זאת עובדתית.

הטיעון העיקרי של קפלן היה הטיעון המשפטי, שלפיו תקנון הקניון מלפני חמש שנים - תקנון המהווה בסיס לכל חוזי ההשכרה הנחתמים בקניון - מתיר לאפריקה את האופציה שלא לפתוח אותו בשבת.

בנוסף טען קפלן, כי סגירת הקניון בשבת עולה בקנה אחד עם הדאגה לסביבה, בשל מפגע הרעש שמייצר קניון כזה לשכונת המגורים שבה הוא הוקם, תוך שהוא מזכיר, כי הקמת הקניון לוותה בהתנגדות עזה של תושבי הסביבה. הוא טען כי סגירה של קניונים ליום מנוחה בשבוע מקובלת בכל העולם, "וכך גם בישראל".

ספציפית בנוגע לפדיון של ענף המזון ושל ענף הקולנוע בקניון, הוא אמר, כי אין כל ודאות שהפדיון של ענף המזון ייפגע. "הפדיון של הענף הזה אינו פונקציה של סוף השבוע, וקשה להעריך את האוכלוסיה שבאה למסעדות בשבת לעומת זו שמדירה את רגליה מהן כל השבוע בגלל הפתיחה בשבת".

קפלן הוסיף, כי הטענה שרשתות המזון המהיר מניבות חלק גדול מהפדיון שלהן במהלך השישי-שבת, היא "דעה, ולא עובדה. שיוכיחו".

כשנאמר לו, שכך הם פני הדברים בקניונים אחרים באזור המרכז, השיב קפלן שהוא "אינו מצוי בהכנסות של קניונים אחרים. אני רק יודע, שלמיטב הערכתנו ההכנסות של הקניון לא ייפגעו".

לגבי בתי הקולנוע הוא הודה, ש"אולי יש שמץ של אמת בזה, כי הרבה מגיעים לקולנוע ביום שישי בלילה ובמהלך השבת. הנושא הזה טעון בדיקה. אנחנו אמורים לדבר איתם, ולראות הוכחות לפגיעה. ואם יוכח שיש פגיעה - נבחן לגופו של עניין.

"בכל מקרה, הקניון לא ייפתח בשבת, אלא אנחנו נבדוק את מהות ההפסד, ואת הדרכים למצוא לו פתרון. אבל להערכתנו זה לא כך, כי הגידול בביקושים לקניון בימים א'-ה' יגבר על כך".

בהמשך דבריו, משנשאל קפלן לדרכים אפשריות למניעת הפסד לבתי הקולנוע - אם בדיקה תעלה כי סגירת הקניון בשבת מסבה להם פגיעה - חזר בו קפלן מדבריו, ואמר כי אין בכוונתו כלל לבצע בדיקה כזו, או להציע לבתי הקולנוע פיצוי על הפסד אפשרי שלהם.

"אנחנו נמצאים בדין ודברים עם תיאטראות ישראל, ונראה מה נסכם איתם. במסגרת הדין ודברים האלה ייבדקו כל ההיבטים של ההתקשרות איתם, כי בינתיים עוד אין התקשרות חתומה כזו".

קפלן חזר והדגיש, כי ההכנסות של קניון אביב לא ייפגעו כתוצאה מהסגירה בשבת, ואמר כי חובת הנאמנות של מנהלי אפריקה כלפי בעלי מניותיה נשמרה בהחלטה על סגירת הקניון «מאת מירב ארלוזורוב «"בכל מקרה, קניון רמת אביב לא יפתח בשבת; הגידול בביקושים בימים א'-ה' יכסה על כך" «"אני עושה הכל כדי למלא את חובת הנאמנות שלי לחברה, וחזקה עלי שאעשה הכל כדי שהכנסות הקניון לא ייפגעו" * על הטענות שרשתות המזון המהיר מניבות חלק גדול מהפדיון שלהן במהלך השישי-שבת מגיב קפלן: "זו דעה, ולא עובדה. שיוכיחו"