"ההון העצמי ירד רק לכאורה"

בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו, מ"מ מנכ"ל אפריקה-ישראל, מרדכי מאיר, כי למרות ההיפרדות ממגדל, עדיין יש לחברה הון עצמי מספיק למימון פרוייקטים גדולים - וכוונות רציניות לעשות זאת

אפריקה-ישראל להשקעות תתחיל ב-1997, עם שותפים, בבנית חמישה פרוייקטים חדשים של דירות יוקרה, ובהם כ-950 דירות - מסר מ"מ המנכ"ל, מרדכי מאיר, בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו. החברה מעריכה שהשנה יהיה שוק טוב לדירות אלו, והיא צופה התאוששות במכירת דירות.

מאיר, 46, רואה חשבון וכלכלן בהשכלתו, ניהל בעבר את סהר-פיתוח. בקרוב ימונה למנכ"ל הקבוע של החברה, דבר העלול לגרום פרישת בכיר אחד לפחות. מאיר גילה בין היתר לגלובס, כי יגיש לדירקטוריון הצעה שלפיה תתחיל אפריקה-ישראל לקנות נכסים בחו"ל, כפי שעושות כבר כמה חברות בניה גדולות.

הפרוייקט הגדול ביותר הוא רמת אביב רזידנס, על מגרשי מלון רמת אביב בת"א, ובו 400 דירות. חלקה של אפריקה ישראל %25 (לבעלי הקרקע %50, לקיסריה-לומיר %25). נמכרו כבר 20 דירות, ב-4,800 דולר למ"ר. הפרוייקטים האחרים: 312 דירות עם שיכון עובדים בתכנית ל', 40 דירות יוקרה (עם ישרס) במיתחם מלון הנשיא בירושלים, כ-100 דירות (עם דנקנר) בבית הכרם בירושלים, 100 דירות ראשונות בפרוייקט נצר סירני בנס ציונה, עם דנקנר.

מאיר: "אפריקה ישראל תממן את כל הפרוייקטים הללו מהון עצמי. החברה אינה זקוקה ללווי פיננסי. ההון העצמי שלנו ירד לכאורה, לאחר הפיצול ממגדל, מ-380 ל-270 מיליון דולר. אך גיליתי במאזן קרקעות רבות במחירים היסטוריים, כך שההון העצמי האמיתי הוא כ-400 מיליון דולר".

גלובס: האם תחדשו קנית קרקעות?

מאיר: "כן. באחרונה קנינו מבעלים פרטיים 380 דונם בצומת סביון, בעיסקת אחוזים, לבניית פרוייקט היי-טק ומשרדים בן כ-250 אלף מ"ר. אנחנו מנהלים מגעים לקנית אדמות חקלאיות פרטיות בעיסקאות מזומן. כן נשתתף בצורה מבוקרת במכרזי מינהל מקרקעי ישראל. אם המינהל אכן יבטל את שיטת מחירי המינימום, כפי שפורסם, תהיה זו פריצת דרך שתעורר את השוק. היתרון שלנו הוא יכולתנו לבנות, עם החברה-הבת דניה-סיבוס, שכונה מא' עד ת'".

גלובס: מה צפוי בענפי פעילות אחרים של החברה?

מאיר: "ההכנסות מהשכרת נכסים מניבים הגיעו אשתקד ל-60 מיליון שקל. הן יעלו השנה ל-90 מיליון שקל, ויגיעו ב-1988 ל-120 מיליון שקל. השכרנו כבר את כל שטחי קניון רמת אביב, ובקיץ יתחילו להגיע הכנסות. כן נשכיר 8,000 מ"ר משרדים ברמת אביב, בכ-25 דולר למ"ר. השכרנו 1,500 מ"ר מסחרי בסביון בכ-22 דולר למ"ר. חלקנו מהכנסות מהשכרות אפ-שר בלוד ונס ציונה יגדל ל-%80, לאחר שקנינו בימים אלו %29 מבנק לאומי, ב-29 מיליון דולר. המחיר ששילמנו נמוך מהשווי האמיתי של המניות. השנה נתחיל גם בבנית בית אפריקה-ישראל, מול מגדל שלום, עם מגדל, בהשקעה של כ-35 מיליון דולר".

גלובס: האם בכוונת החברה לצאת מתחומים קיימים, או להכנס לחדשים?

מאיר: "אפריקה-ישראל לא תצא משום תחום פעילות שלה. הבעלים החדש לב לבייב פתוח לתכניות לגיוון הפעילות. הוא מקבל הצעות מגופים שונים. אין בכוונתנו להכנס לפעילות בהיי-טק".

גלובס: איך מתפתחת רשת המלונות?

מאיר: "פתחנו את הולידיי-אין הרצליה. השנה נפתח את המלון בים המלח, 300 חדר, בשותפות עם אשטרום. ב-1988 נתחיל לנהל מלון של פריצקרדנקנר בחיפה, 100 חדרים, ומלון בן כ-200 חדר באשקלון, בבעלות חברת ברלינגטון. נהפוך לרשת עם הפריסה הארצית הגדולה ביותר".

גלובס: כמה זמן תמשיך בתפקידך?

מאיר: "לבייב יקבל את השליטה המעשית בחברה בחודש הבא. ידוע לי שהוא אינו עומד להחליף את המנכ"ל. מישהו אחר, שחשב שהוא הראוי להיות המנכ"ל, כנראה יעזוב". «אלעזר לוין «"ההון העצמי ירד רק לכאורה" «בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו, מ"מ מנכ"ל אפריקה-ישראל, מרדכי מאיר, כי למרות ההיפרדות ממגדל, עדיין יש לחברה הון עצמי מספיק למימון פרוייקטים גדולים - וכוונות רציניות לעשות זאת