"קידוחים במים עמוקים הם הנושא החם בעולם הנפט"

כך אומר אלי רוזנברג, מנכ"ל אבנר. "דווקא כישלון קידוח ים מערב של ישראמקו מוכיח את הכדאיות של קידוחים כאלה בארץ" * אבנר מקיימת מגעים להכנסת שותפים זרים נוספים לרשיון הקידוח, מלבד אר. אנד בי האמריקנית

"קידוחים במים עמוקים הם הנושא החם בעולם הנפט כיום. דווקא הכישלון של קידוח ים מערב של ישראמקו מוכיח את הכדאיות של קידוחים כאלה בארץ" - כך אומר אלי רוזנברג, מנכ"ל חברת חיפושי הנפט אבנר.

השותפות המוגבלת אבנר הודיעה השבוע כי חברת הנפט האמריקנית אר. אנד בי עומדת להצטרף כשותפה של אבנר ברשיונות הקידוח הימיים שלה (רשיון ים תטיס) בשיעור של %10 עד %20 (השיעור המדויק עדיין לא נקבע).

אר. אנד בי, שהיא חברה העוסקת במתן שירותי קידוח נפט ונסחרת בבורסה בארה"ב בשווי של 1.7 מיליארד דולר, מחליפה בשותפות זו שתי חברות זרות אחרות ששקלו להצטרף לאבנר ופרשו: חברת אנסרץ' הבריטית וחברת הענק האיטלקית אגיפ.

על אף ריבוי העזיבות של שותפיו הזרים, רוזנברג ממשיך להיות אופטימי לגבי האטרקטיביות של נכס הנפט הימי שלו, וכראיה לכך הוא מביא את המהירות שבה הצליחה אבנר להתקשר עם אר. אנד בי, מיד לאחר הודעת הפרישה של אנסרץ'. את הפרישה של אגיפ ואנסרץ' תולה רוזנברג יותר בשיקולים גיאו-פוליטיים של עולם הנפט, ובפחות בשיקול עסקי לגבי אטרקטיביות קידוחי הנפט הימיים בארץ.

שלוש חברות מחזיקות ברשיונות לקידוחים ימיים בארץ: חברת אשר, המחזיקה ברשיונות בצפון הארץ, חברת ישראמקו, המחזיקה ברשיונות לגבי כל אזור החוף של מרכז הארץ, וחברת אבנר, המחזיקה ברשיון המקביל גיאוגרפית לזה של ישראמקו אבל מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל (כלומר, בים העמוק - על פי החוק הבינלאומי מותר למדינת ישראל להחזיק בזכויות הנפט גם בים העמוק).

מבין השלוש רק ישראמקו קדחה בים, שלושה קידוחים בסך הכל, שבאף אחד מהם לא היתה תגלית נפט (בקידוח הראשון, ים 2, נמצא נפט אבל בכמויות שאינן מסחריות).

למרות האכזבה מקידוחי הנפט הימיים עד כה, מומחי הנפט בארץ ממשיכים לתלות את מרבית תקוותיהם בפוטנציאל הנפט הימי של ישראל, ולכן גם ישראמקו וגם אבנר נמצאות בהליכים לקראת חידוש חיפושי הנפט בים.

לשם כך גם התקשרו השתיים השבוע בהסכם לפיו הן ישתפו פעולה בהבאת אסדת קידוח לארץ - ההתעוררות שחלה בענף חיפושי הנפט הימיים בעולם ייקרה מאוד את עלויות שכירת האסדות, ושתי החברות מעוניינות לכן לחלוק את העלויות הללו ביניהן - וייתכן שישתפו פעולה אף במספר קידוחים משותפים, המצויים בגבול בין הרשיונות של שתי החברות.

מבין השתיים, עם זאת, מצבה של אבנר הוא הדחוק יותר. היתרות הנזילות של השותפות הצטמקו לכ-4 מיליון דולר, וברור שללא שיתופו של משקיע זר, בעל יכולת פיננסית והבנה בתחום חיפושי הנפט הימיים, לא תוכל החברה לקדוח בים העמוק, בעיקר כאשר עלויות הקדיחה בעומק הן גבוהות מאוד (רוזנברג מעריך את עלותו של כל קידוח בים העמוק בכ-25 מיליון דולר, כשהחברה תזדקק כנראה ליותר מקידוח אחד כדי לבסס תגלית).

לפיכך נמצאת היום אבנר במגעים עם מספר גורמים זרים, במטרה להכניסם לשותפות ברשיון הימי של אבנר, מלבד אר. אנד בי שכבר הודיעה על רצונה להיכנס לשותפות. רוזנברג אופטימי לגבי הסיכוי לגייס שותפים נוספים, ולכן גם אין בכוונתו לפנות לציבור בהנפקה נוספת כדי לגייס לחברה את המקורות הדרושים לה להערכתו, המקורות הללו יגויסו בחו"ל בקרוב.

הסיבה לאופטימיות של רוזנברג היא ההצלחה בעולם של קידוחי הנפט בים העמוק. מה שהתחיל כהימור מסוכן של חברת הנפט הברזילאית לפני כחמש שנים הפך, לדבריו, לאחד הנושאים החמים ביותר בעולם הנפט כיום.

מתברר שלמרות העלות הגבוהה של הקדיחה במים עמוקים (בעולם קודחים היום גם בעומקי מים של קילומטר ויותר) והעלויות הגבוהות עוד יותר של הפקה במים עמוקים (לשם כך פותחו בשנים האחרונות טכניקות חדשות, כמו זו של פלטפורמת הפקה ניידת, הצפה מעל קידוחי מים עמוקים ומפיקה מהם נפט מבלי להיות מחוברת לקרקע - פלטפורמה כזו עולה מאות מיליוני דולרים), קידוחי הנפט במים עמוקים יכולים בהחלט להיות כלכליים, בשל הכמויות הגדולות מאוד של נפט שנמצאו בהם.

רוזנברג מציין את קיומן של שכבות חול מיוחדות, הנערמות בעומק הים. השכבות הללו הן חדירות מאוד, ובשל הרוחב הגדול שלהן בנקודות עמוקות בים, ובשל ההגנה של המים מעליהן, הן התבררו כשכבות נושאות נפט מצוינות.

הוא מציין כי שכבות כאלה התגלו במהלך קידוח ים מערב של ישראמקו, קידוח שהסתיים ללא ממצא נפט, אבל מוסיף כי בים מערב מדובר היה רק בשוליים של אותן שכבות. זה מעיד, לדבריו, על כך שהשכבות החוליות הללו נמצאות גם בעומק המים מול ישראל, ולכן קידוחים למרכז השכבות הללו - באזור הרשיון של ים תטיס - עשויים להתברר ככדאיים במיוחד.

לאבנר יש, כמובן, הערכות של גיאולוגים זרים, המדברים על פוטנציאל הפקה גדול במיוחד במבנים שאותרו בים תטיס (פוטנציאל הפקה של כ-1.5 מיליארד חביות נפט). יש לציין כי מדובר בהערכת פוטנציאל בלבד, וכי מכאן ועד לממצא הנפט הממשי עוד הדרך ארוכה. «מאת מירב ארלוזורוב «"קידוחים במים עמוקים הם הנושא החם בעולם הנפט" «כך אומר אלי רוזנברג, מנכ"ל אבנר. "דווקא כישלון קידוח ים מערב של ישראמקו מוכיח את הכדאיות של קידוחים כאלה בארץ" * אבנר מקיימת מגעים להכנסת שותפים זרים נוספים לרשיון הקידוח, מלבד אר. אנד בי האמריקנית