'איננו מוטרדים, מקדונל לא היתה יריבה רצינית' - הגיבה איירבוס על מיזוג בואינג-מקדונל דאגלס

אך המיזוג, בעיסקת מניות בשווי 13.3 מיליארד ד', ייצור את יצרנית התעופה והחלל הגדולה בעולם: מכירות שנתיות ושווי של 50-48 מיליארד ד', נתח של %69 בשוק המטוסים האזרחיים העולמי ב-96', ופעילות ייצור מטוסי הקרב הגדולה בעולם

בצעד שהדהים ממשלות ותעשיות ביטחוניות ברחבי תבל, הודיעה אתמול (א') בואינג, יצרנית המטוסים האזרחיים הגדולה בעולם, על החלטתה לרכוש את חברת מקדונל דאגלס, היצרנית המובילה בעולם של מטוסי קרב, תמורת מניותיה בשווי 13.3 מיליארד דולר. הן מחזורה השנתי והן שוויה של החברה החדשה יהיו קרוב ל-50 מיליארד דולר, והיא תהיה החברה הגדולה בעולם בענף התעופה והחלל.

לפי תוכנית שגובשה בשיחות מרתוניות בין שני הצדדים, שנמשכו ארבעה ימים בלבד, תיקרא החברה החדשה בואינג, ומרכזה הניהולי יוסיף לשכון בסיאטל, במדינת וושינגטון, שבה שוכנים כעת מטה בואינג והמפעילים המרכזיים של החברה. מנכ"ל בואינג החדש יחסית בתפקידו, פיל קונדיט, יכהן כיו"ר החברה המאוחדת וכמנכ"לה.

מנכ"ל מקדונל דאגלס, הארי סטונסייפר, יעבור מסנט לואיס לסיאטל ויכהן כנשיא וכמנהל ביצועי ראשי בחברה המאוחדת, קרי בואינג.

ה"היפופוטם" - כך כינו כמה שדרנים את החברה שתקום - תגמד במידה משמעותית את חברת לוקהיד מרטין, ענק התעשיות הביטחוניות שנולד ביולי 1995, בעקבות מיזוג לוקהיד עם מרטין מארייטה בעיסקת 10 מיליארד דולר. מחזורה הצפוי של לוקהיד מרטין ב-96' הוא כ-30 מיליארד דולר, בעוד מחזורה של בואינג אחרי בליעת מקדונל הוא 48 מיליארד דולר.

ההודעה על המיזוג בין בואינג למקדונל דאגלס באה עשרה ימים לאחר שבואינג הגיעה להסכם לרכישתה של חטיבת המפעלים הצבאיים ומפעלי החלל של רוקוול אינטרנשיונל תמורת 3 מיליארד דולר. בכך נהפכה בואינג בבת אחת לענק גם בתחום התעשיות הצבאיות.

אנליסטים אמרו אתמול, כי משרד ההגנה האמריקני מודאג מהאפשרות, שרק שני קונצרנים גדולים - בואינג ולוקהיד מרטין - יהיו זמינים להתמודדות במיכרזים שיפרסם המשרד למערכות נשק חדשות.

לפי הערכות של אנליסטים, עוצמתה של החברה החדשה תהיה טמונה בעובדה שיהיו בה שני מוקדי כוח שישלימו זה את זה: ענף המטוסים המסחריים והענף הצבאי. שני הענפים נתונים לתנודות עונתיות, ותקופת שיגשוג במגזר אחד תוכל לחפות בנקל על תקופת צנע במגזר האחר. הקיצוצים המתמידים בתקציבי משרד ההגנה חוללו קשיים בתעשיות ביטחוניות רבות, והיו, למעשה, זרז משמעותי בשרשרת מיזוגים ששינתה כליל את מפת ספקי הפנטגון בארה"ב.

לדברי אנליסטים, איירבוס אינדסטרי, הקונסורציום האירופי לייצור מטוסי נוסעים והמתחרה העיקרי של בואינג בתחום האזרחי, יהיה המפסיד הגדול בעקבות המיזוג המתוכנן. בעולם מסחרי שבו גדול יותר פירושו טוב יותר, אין לאיירבוס אופציה נראית לעין למיזוג, והדבר ישפיע לרעה על יכולת הקונסורציום להתחרות ביעילות בגוליית האמריקני שלידתו צפויה.

חטיבת המטוסים האזרחיים של מקדונל הידרדרה השנה לנתח של %4 בלבד מהשוק העולמי למטוסים אלו, על פי ההזמנות החדשות שחברות התעופה העבירו ליצרניות. לחברה המאוחדת בואינג-מקדונל יהיה נתח של %69 בהזמנות למטוסים אזרחיים חדשים בעולם, מול %31 לאיירבוס, על פי ההזמנות הכוללות שהתקבלו מתחילת השנה עד היום.

בואינג, שקשיי עמידתה בקצב הייצור המתחייב משיטפון ההזמנות היו הסיבה העיקרית לכך שהיא בולעת את מקדונל, קיבלה עד כה השנה הזמנות ל-631 מטוסים אזרחיים (נוסעים ומטען) לשנים הבאות - בהרבה מעל 346 ההזמנות שקיבלה ב-95' ו-120 ההזמנות שקיבלה ב-94'.

רכישת מקדונל דאגלס ע"י בואינג תיעשה בעיסקת חילופי מניות: 0.65 מניה של בואינג תמורת כל מניה של מקדונל-דאגלס. על פי שער המניות אמש, זוהי פרמיה של %21 לבעלי מניות מקדונל ביחס לשערן אמש. מבחינתם, זוהי עיסקת חיים, מפני שמניית מקדונל צפויה לצניחה די-חופשית ללא המיזוג.

תוכנית המיזוג צריכה לקבל אור ירוק מהמינהל הפדראלי למניעת קרטלים. שתי החברות הודיעו, כי אינן צופות לקשיים בדרך לקבלת האישור, מפני שלחברה החדשה יהיו מתחרים הן בתחום הצבאי - לוקהיד מרטין, והן בתחום האזרחי - איירבוס.

אנליסטים באסיה העריכו הבוקר (ב'), כי למיזוג בואינג ומקדונל תהיה השלכה מוטעה על שוק המטוסים האזרחיים העולמי, מפני שבשנים האחרונות, ההתחרות בשוק זה התמקדה בעיקר בבואינג מול איירבוס. הנתונים מחזקים תמונה זו: בעוד בשנת 95' הגיעה חלקה של בואינג בסך ההזמנות למטוסים אזרחיים חדשים ל-%70 וחלקה של מקדונל הגיע ל-%10, השנה, כאמור, יגיע חלקן המשותף של בואינג ומקדונל ל-%69, ואילו חלקה של איירבוס יעלה מ-%20 ל-%31.

גם דובר איירבוס, רוברט אליזארט, שותף להערכה זו. הוא הגיב הבוקר על הודעת המיזוג של בואינג ומקדונל, באומרו שחברתו אינה מודאגת. "אלו אינן חדשות אמיתיות, מפני שחלף כבר זמן רב מאז שמקדונל דאגלס היתה יריבה רצינית", אמר, "ולכן, אנו לא מוטרדים".

(ראה גם "גלובס הערב") «רן דגוני ובלומברג, וושינגטון תעשיות משלימות "איירבוס _ יפסיד" «'איננו מוטרדים, מקדונל לא היתה יריבה רצינית' - הגיבה איירבוס על מיזוג בואינג-מקדונל דאגלס «אך המיזוג, בעיסקת מניות בשווי 13.3 מיליארד ד', ייצור את יצרנית התעופה והחלל הגדולה בעולם: מכירות שנתיות ושווי של 50-48 מיליארד ד', נתח של %69 בשוק המטוסים האזרחיים העולמי ב-96', ופעילות ייצור מטוסי הקרב הגדולה בעולם