איחוד המטבע באירופה: הגרמנים יפסידו

כלכלן גרמני בעל מוניטין, פרופ' האנס-ורנר זין מאוניברסיטת מינכן, הוא מחסידיו של איחוד המטבע האירופי, בהיותו בטוח שהמטבע האחיד יביא שגשוגליבשת, אלא שהוא מתריע על אחד מחסרונותיו של איחוד זה, מבחינתה של גרמניה: הנהגת האירו תשלול מן האוצר הגרמני עשרות מיליארדי מארקים בשנה.

כיצד? הבונדסבנק, הבנק הממלכתי של גרמניה, מרוויח היום סכום נכבד מהדפסת כסף, כי את השטרות החדשים הוא מוכר לבנקים תמורת ניירות ערך הנושאים ריבית. גם הבנקים הממלכתיים של שאר המדינות מפיקים רווחים מסוג זה, אלא שאלה של הבונדסבנק גדולים הרבה יותר. זאת משום שבנק זה מדפיס הרבה יותר כסף מהצרכים המקומיים.

המארק הגרמני הוא המטבע החשוב ביותר בעולם לאחר הדולר, ומרבים להשתמש בו גם אזרחים במדינות אחרות, בעיקר במזרח אירופה. לפי אומדן, סובבים %30-%40 משטרות המארק הגרמניים מחוץ לתחומי גרמניה. לכן מגיעים רווחי הבונדסבנק מ"עסקות" אלה למיליארדים רבים - למשל, 8.8 מיליארד מארק אשתקד, ובשנים טובות מהווים רווחים אלה כחמישית מן ההכנסות ממס הכנסה על שכר השכירים בגרמניה. המארק הוא, איפוא, מעין מוצר יצוא גרמני.

מקור הכנסה זה עלול להיפגע, אם וכאשר יתבצע איחוד המטבע האירופי. גם הבנק הכלל-אירופי שיקום אז יפיק רווחים מהדפסת שטרי כסף, אלא שרווחים אלה יחולקו לפי מפתח המבוסס על התוצר הלאומי של המדינות החברות. הנס-ורנר זין חישב, שאם כל 15 המדינות החברות היום באיחוד האירופי יצטרפו לאיחוד המטבע, יהיה חלקה של גרמניה בכלל הרווחים האלה %25 בלבד, בעוד חלקו של המארק בכלל הכסף האירופי הסובב בשווקים גדול הרבה יותר - %35.

הכלכלן ממינכן ערך את חישוביו על סמך ההנחה, שבפועל יצטרפו לאיחוד המטבע רק 11 מדינות, בעוד דנמרק, בריטניה, שוודיה ויוון יישארו בחוץ, אם מפני שאינן עומדות בקריטריונים של מאסטריכט ואם בשל סיבות אחרות. במקרה זה תפסיד גרמניה 51.4 מיליארד מארק (כ-30 מיליארד דולר). מפסידה גדולה אחרת תהיה ספרד (21.4 מיליארד). ואילו המרוויחה הגדולה תהיה צרפת - 46.9 מיליארד מארק, ואחריה יבואו איטליה (19.5), פורטוגל (6.6) ופינלנד (6.1 מיליארד מארק). נתוניו של זין הביכו מאוד את אנשי השלטון בבון ואת ראש הבונדסבנק בפרנקפורט. נשיא הבונדסבנק, האנס טיטמאייר, מנסה עתה לבטל את רוע הגזירה, בפגישה בין נגידי הבנקים המרכזיים של המדינות החברות באיחוד. « «איחוד המטבע באירופה: הגרמנים יפסידו «