איי.סי.טי.אס מקבוצת עזרא הראל רכשה כ-%9 ממניות ממן מחוץ לבורסה

הפכה לבעלת המניות הרביעית בגודלה בממן, אחרי סקוריטס, תשת וקופות הגמל של בנק הפועלים

חברת ICTS ההולנדית, שנמצאת בשליטת חברת לידן שבבעלות עזרא הראל, רכשה כ-%9 ממניות ממן, והפכה לבעלת המניות הרביעית בחברה. על פי הערכות, שלא זכו לאישור, מעוניינת קבוצת הראל לרכוש גם את סקוריטס, מבעלות השליטה בממן.

חודשיים אחרי שמאבק השליטה בממן הסתיים בקול ענות חלושה - הנסיונות של פועלים שוקי הון לרכז גרעין מניות זהה לזה של סקוריטס כשלו, סקוריטס ותשת חידשו ביניהן את הסכם השליטה בממן - התעוררה המניה מחדש. מניית ממן עלתה היום ב-%7.5 על רקע מגעים לרכישת מניות החברה מחוץ לבורסה.

שמועות על כך שישנו קונה המעוניין במניות ממן, על אף שלכאורה גרעין השליטה בממן מבוצר היטב לשנה הקרובה (ההסכם בין תשת וסקוריטס חודש לעוד שנה) מתרוצצות בשוק כבר מספר ימים, על רקע פעילות איסוף שיטתית שנצפתה במניה.

אבל היום הפכו השמועות לעובדות, והקונה יצא אל האור: עזרא הראל, דרך חברת אבטחת הטיסות ICTS, שביצעה היום עיסקה מחוץ לבורסה במניות ממן במחיר של 740 נקודות, כ-%19 מעל מחיר השוק של המניה בפתיחת היום. במהלך היום, אגב, היתה הקבוצה במגעים עם מחזיקי מניות נוספים אשר דרשו מחיר של מעל ל800, ובסופו של דבר החליטה שלא לרכוש מהם.

ביחד עם רכישות נוספות שביצעה החברה תוך תקופה של חודש וחצי בשוק ומחוצה לו, תמורת 20 מיליון שקל בסך הכל, הגיעה החזקתה בממן לכ-%9 עד %10. בכך הופכת ICTS למחזיקת המניות הרביעית בגודלה בממן, אחרי סקוריטס ותשת (כל אחת מחזיקה %26, וביחד הן מרכיבות גרעין שליטה של %52), וקופות הגמל של בנק הפועלים (%11.7).

ב-ICTS הסבירו היום את השקעה בממן בסיבות אסטרטגיות. ICTS עוסקת באבטחת מטוסים, וכניסה לפעילות של אחסון מטענים מוטסים משתלבת היטב בתחומי הפעילות שלה.

על אף שהרכישה אינה מקנה ל-ICTS כל אחיזה בניהול החברה - גרעין שליטה, כאמור, מבוצר עד לספטמבר 97' - גורמים המקורבים לחברה מסרו כי מדובר בהשקעה אסטרטגית, והדגישו את העובדה כי הרכישות נעשו במחירים הנמוכים מהונה העצמי של ממן (המחיר הממוצע של הרכישות, לדבריהם, הגיע ל-650 נקודות בלבד).

יחד עם זה, ההערכות בשוק ההון הן כי הרכישות הן קצת פחות תמימות מזה. כך, ההערכה הרווחת היא כי גרעין השליטה בממן הוא כנראה פחות מבוצר מכפי שהוא נראה (ועל רקע זה גם התעורר מאבק השליטה בחברה, שלא עלה יפה, לפני חודשיים).

ההערכות הן כי סקוריטס שוקלת למכור את אחזקתה בממן - וברור כי כל מי שתהיה לו אחזקה מוקדמת בממן משיג יתרון במגעים עם סקוריטס על כך - וכי העובדה שהסכם ההצבעה עם תשת הוארך בשנה אחת בלבד מעידה כי בכל מקרה בשנה הבאה גרעין השליטה יהיה שוב פתוח. היו גם מי שסברו כי ישנם גופים שנמצאים כבר במגעים עם סקוריטס בהקשר זה, וכי רכישות של מניות ממן בשוק נועדו ללחוץ על סקוריטס לסיים את המו"מ.

אבל ישנה גם אפשרות אחרת, ועל פיה ממן היא רק האמצעי. המטרה היא סקוריטס עצמה, שגם לגביה רווחות שמועות כבר זמן רב, על כך שהשליטה בה פתוחה למשא ומתן. כלומר שבעל השליטה בחברה, ד"ר יעקב הראון, שוקל למכור את אחזקתו בה. על פי ההערכות הללו קבוצת הראל נמצאת כבר במגעים עם הראון על סקוריטס (השמועות גרסו אפילו שהוצע מחיר של 13 מיליון דולר, כפול משוויה הבורסאי של החברה), והרכישות שלה בממן נועדו להפעיל לחץ על הראון להשלים את המשא ומתן על סקוריטס.

את תגובתו של עזרא הראל, בעל השליטה ב-ICTS, לא יכולנו לקבל היום. גבי שפירא, מנכ"ל סקוריטס, הגיב ואמר כי הרכישות של ICTS הן "מוזרות, אבל שיערב לו". לדבריו, החברה אינה מודאגת מרכישות אלה, ולהערכתה אין כל סיבה שההסכם עם תשת לא יוארך בשנה הבאה. שפירא הכחיש את השמועות על מגעים עם קבוצת הראל לגבי סקוריטס עצמה.

אותה ICTS שיוצאת כיום במסע קניות בעלות של 20 מיליון שקל עמדה בתחילת 94' על סף פשיטת רגל וסבלה לפני חצי שנה, בסוף הרבעון הראשון, מגירעון של 1 מיליון דולר בהונה החוזר. אבל אין ספק ששתי הנפקות בוול סטריט יכולות לעשות פלאים למאזנה של חברה. ביוני השנה גייסה החברה 9.8 מיליון דולר ע"י הנפקה של %26 ממניותיה במחיר של 7 דולר למניה.

הפיצוץ שאירע במטוס טי.וו.איי האמריקני בקיץ הגביר את המודעות האמריקנית לנושא ביטחון שדות התעופה, הניף את מחיר המניה עד לרמה של 17 דולר ומיד שלח את מנהליה לבצע הנפקה שנייה. ואכן, באוקטובר גייסה החברה 13 מיליון דולר נוספים, והפעם לפי מחיר של 12.37 דולר למניה. בעקבות שתי הנפקות אלו ומימוש אופציה לרכישת %40 מ-ICTS ע"י עזרא הראל וליאור צוקר, מנכ"ל החברה, ירד חלקה של לידן בה לכ-%35 לעומת %100 בתחילת השנה. «מאת מירב ארלוזורוב ועמנואל תימור «איי.סי.טי.אס מקבוצת עזרא הראל רכשה כ-%9 ממניות ממן מחוץ לבורסה «הפכה לבעלת המניות הרביעית בגודלה בממן, אחרי סקוריטס, תשת וקופות הגמל של בנק הפועלים