איך נכשלה רכישת בלוקבסטר ע"י ויאקום כל כך מהר?

עסקי הווידיאו והמוסיקה של בלוקבסטר הואטו מאד אחרי מכירתה ב-84' לוויאקו % בוויאקום מודים שענף הווידאו השתנה מאז הרכישה, אך אי אפשר היה לחזות את השינויים % ויאקום שינתה את שיטת החשבונאות, "הורידה" את ערכה של בלוקבסטר ו"צימצמה" את הוצאותיה" % עד 96' פגה השפעתו של התרגיל החשבונאי

כאשר ווין הויזנגה, יו"ר בלוקבסטר, מכר את חברתו ב-94' לוויאקום, תמורת 8.4 מיליארד דולר במניות, הוא פרץ בבכי, נזכר וול סטריט ג'ורנל. היום יש עוד כמה אנשים שיש להם סיבה לבכות. עסקי הווידאו והמוסיקה של בלוקבסטר הואטו מאד לאחר המכירה. קרוב ל-600 מתוך 900 העובדים במטה החברה עומדים להפסיד בקרוב את מקום העבודה שלהם כאשר ההנהלה החדשה תעבור מפורט לודרדייל לדאלאס. מניות ויאקום נמצאות ברמה הנמוכה ב-%30 מרמת השיא שלהן ובעלי המניות לוחצים על סאמר רדסטון, יו"ר ויאקום, להיפטר במהירות מבלוקבסטר.

כישלון עיסקת בלוקבסטר הוא המחשה מה קורה כאשר שתי חברות מבטיחות יותר מדי. רדסטון, 73, אמר בוול סטריט כי בלוקבסטר תתמזג לתוך חטיבת הכבלים והקולנוע של ויאקום, והשתיים ייצרו "ענק מדיה עולמי". אבל, רדסטון נזקק גם לתזרים המזומנים האדיר של בלוקבסטר כדי לממן את רכישת פרמונט קומויוניקיישנס תמורת 10 מיליארד דולר. וול סטריט ז'ורנל מצטט את מבקריו שטוענים כי מתוך לחץ לבצע את אותה עיסקה, הוא התעלם מהחששות לגבי צמיחתה העתידית של בלוקבסטר.

מי ששיבח את העיסקה בעבר, מחפש עתה את האחראי לכישלון. הויזנגה, 59, מאשים את ויאקום בכך שהטעתה את וול-סטריט בכל הקשור לשינויים חשבונאיים הקשורים למיזוג, מה שגרם לחיוב יתר של בלוקבסטר לאחר סגירת העיסקה. הויזנגה אומר כי אם ויאקום היתה מגלה את המספרים האמיתיים, היה למשקיעים מושג ריאלי על קצב הצמיחה של בלוקבסטר.

דיבורים כאלה מרתיחים את אנשי ויאקום. תומס דולי, סגן יו"ר החברה, אומר כי השילוב של פרמונט, ויאקום ובלוקבסטר היה אחד המיזוגים המוצלחים ביותר בזמן האחרון והטענה שוויאקום לא טיפלה כיאות בחשבונאות הקשורה למיזוג היא שקרית. ויאקום מודה שענף הווידאו השתנה מאד מאז רכשה את בלוקבסטר, אך היא לא יכלה לחזות את השינויים בזמן ביצוע העיסקה. לדבריה יש להתייחס לעיסקת בלוקבסטר כאל חלק מעיסקת רכישת פרמונט שבלוקבסטר סייעה לה ב-1.5 מיליארד דולר מתזרים המזומנים שלה.

רדסטון טוען כי באמצעות העיסקה, ויאקום הצליחה ליצור את חברת המדיה והתוכנה הגדולה בעולם. הויזנגה הפסיד 100 מיליון דולר על הנייר במניות ויאקום בשנה שעברה. אולם, חלק ממחזיקי המניות בחברה סבורים כי עשה עסק טוב כאשר החליף את מניות בלוקבסטר שלו במניות חברה מגוונת יותר. מתנגדי העיסקה הזהירו כי עסקי הווידאו יובסו ע"י שרותי הסרטים הדיגיטליים באמצעות הלוויין.

כבר ב-95' הבינו בבלוקבסטר כי יש בעיה נוספת ועליהם להחזיק בחנויות סרטים הנחשבים ללהיטים. כדי לפתות את הלקוחות נאלצה החברה להוציא הון על שיכפול מספר עותקים רב יותר של סרטים מצליחים. אולפני הוליווד הורידו מחירים כדי לעודד מכירת קלטות, ובלוקבסטר החלה להפסיד כסף כאשר הקונים העדיפו לרכוש קלטות זולות. בלוקבסטר שכרה את שירותיו של ביל פילדס, לשעבר מנהל בכיר בוול-מארט, כדי למכור קלטות סרטים ומוצרים נוספים במחירים תחרותיים מאד, בניגוד למדיניותו של הויזנגה בעבר.

בפגישות עם אנליסטים נטען אז שבלוקבסטר תפתח רשת של חנויות ויאקום, בהן ימכרו קלטות ואביזרים הקשורים לסדרות הטלוויזיה שלה, כמו "מסע בין כוכבים" ותקליטורים של מסיבת MTV דרך רשת MTV. אנשי MTV אמורים היו להשתמש בהשפעתם על שוק המוסיקה כדי לסייע לענף המוסיקה של בלוקבסטר. כל עסקי ויאקום היו אמורים לקבל יתרון שיווקי ע"י כניסה למאגרי הנתנונים של בלוקבסטר ולקבל מידע על הרגלי שכירת הקלטות של 64 מיליון הלקוחות שלה.

ויאקום היתה צריכה לשכנע את וול סטריט ביתרונות של ביצוע העיסקה, משום שהיא התמודדה מול רשת QVC על רכישת פרמונט. בתזכיר סודי שנשלח להנהלת פרמונט ע"י סמית'-ברני, בנק ההשקעות של ויאקום, הוא צפה גידול עיסקי של 200 מיליון דולר לשנה בפרוייקטים חדשים, ועוד 200 מיליון דולר לשנה בחיסכון עלויות, אם ויאקום, פרמונט ובלוקבסטר יתמזגו.

אבל "כל זה לא קרה", אומר גרי וובר, הנשיא לשעבר של בלוקבסטר וידאו. לדבריו, אנשי MTV גוננו מאד על הנתח שלהם, למיזוג שולם הרבה מס שפתיים, היו הרבה מזכרים ופגישות, אך לא תוצאות מוחשיות. אנשי MTV לא אהבו את נסיונו של וובר לעודד את מכירות רשת בלוקבסטר באמצעות ביקורים של זמרי רוק בחנויות הרשת, תוך שימוש בכוח המשיכה של MTV ורשת הווידאו האחות שלה 1VH. וובר המאוכזב אומר כי לא קיבל כל יתרון עיסקי מהשידוך עם MTV או 1VH.

למרות שרדסטון אמר כי לבלוקבסטר יהיה יתרון מחיר במגעיה עם כל האולפנים, רק בחודש שעבר החלה הרשת לקבל סרטים ישירות מאחותה החדשה פרמונט ולא דרך מפיץ. היא החלה גם לקבל משלוחים ישירות מהאולפנים ומצפה לחסוך עשרות מיליונים בשנה.

גם "הבדלי התרבות" בין אנשי בלוקבסטר המכופתרים לאנשי MTV הפריעו למיזוג פעולותיהן. כאשר אנשי MTV הגיעו לביקור במאגר המידע הרגיש של בלוקבסטר הם התלהבו מאד והחלו לצעוק שמות של מפורסמים ומה הקלטות שהם אוהבים לשכור. המארחים מאד לא אהבו את זה.

בנובמבר 95' כאשר עזב הויזנגה את תפקידו כסגן יו"ר, הוא שיבח את ויאקום. היום הוא אומר שוויאקום לא היתה מספיק פתוחה להשפעה הרבה שהיתה לשינוי שיטת החשבונאות לאחר המיזוג. היא "הורידה" את ערכה של בלוקבסטר ב-318 מיליון דולר וכך "צימצמה" את הוצאותיה של בלוקבסטר. התוצאה: ברבעון הרביעי של 94', התקופה הראשונה לאחר השינוי החשבונאי, עלו שולי הרווח של חנויות הווידאו של בלוקבסטר ב-%42. בשנת 95' עלו שולי הרווח ב-%33 ותזרים המזומנים עלה ב-%23 ל-785 מיליון דולר.

המספר הזה עבר בהרבה את תחזיות וול סטריט, כולל אלה של האנליסטים בברני-סמית שצפו שתזרים המזומנים של בלוקבסטר יעמוד על 650 מיליון דולר. המספרים האלה סייעו להזניק את מניית ויאקום לרמה של 54 דולר למניה באותה שנה.

אולם, עד 96' כבר פגה השפעת התרגיל החשבונאי, וביצועיה נראו חיוורים בהשוואה לשנה הקודמת. בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה עמד תזרים המזומנים של החברה על 579.2 מיליון דולר, ירידה של %3. עד סתיו 95', עלתה מניית ויאקום כה גבוה עד שהיתה צריכה להנפיק רק 6.4 מיליון מניות במקום 39 מיליון.

גורמים בחברה אומרים כי אין זה הוגן להאשים את מנהליה הנוכחיים של החברה בהטעיית המשקיעים, משום שבתקופה בה נערכו המפגשים עם המשקיעים, היו למנהלים האלה תפקידים אחרים. פרנק ביונדי ניהל חלק מהמפגשים הללו, עד שפוטר ע"י רדסטון שחשק בתפקיד יותר מוחשי.

ביונדי משמש כיום כנשיא אולפני יוניברסל של סיגראם והוא סירב להגיב על הטענות כלפיו. מקורביו אומרים כי דעתו היא שבוול סטריט פשוט לא שמו לב להשפעת השינויים החשבונאיים. « «איך נכשלה רכישת בלוקבסטר ע"י ויאקום כל כך מהר? «עסקי הווידיאו והמוסיקה של בלוקבסטר הואטו מאד אחרי מכירתה ב-84' לוויאקו % בוויאקום מודים שענף הווידאו השתנה מאז הרכישה, אך אי אפשר היה לחזות את השינויים % ויאקום שינתה את שיטת החשבונאות, "הורידה" את ערכה של בלוקבסטר ו"צימצמה" את הוצאותיה" % עד 96' פגה השפעתו של התרגיל החשבונאי