אירלנד תולה תקוות בהסכם

אם ההסכם שהושג ייושם הלכה למעשה, הוא ישרת בלי ספק את ההתפתחות הכלכלית של אירלנד הצפונית. לסיכסוך בצפון-אירלנד היו מאז ומתמיד גם סממנים כלכליים. המיעוט הקתולי מרגיש עצמו מזמן מקופח ביחסי העבודה. לכן, בהסכם השלום התחייבו ממשלות בריטניה ואירלנד לא רק לפתח יוזמות כלכליות חדשות, אלא גם לנקוט בצעדים למניעת הפליה במקומות עבודה.

בזמן האחרון נרשם שיפור משמעותי באבטלה, שירדה ל-%7.8 בחודש ינואר השנה. על רקע המהומות שמתלקחות מדי פעם בצפון אירלנד, הושגו גם הצלחות כלכליות, גם אם המחוז נשאר עדיין אחד האיזורים העניים ביותר של הממלכה המאוחדת. בין השנים 1990 ו-1995 גדל התמ"ג ב-%11.6. לפי הערכת המרכז הצפון- אירי למחקר כלכלי, שנעשתה עוד לפני הסכם השלום, המשק יצמח עד שנת 2000 בקצב שנתי של %3-%4.

לשיעורי הצמיחה תרמו, בעיקר, השקעות ישירות מחו"ל. 195 חברות זרות פעילות כעת בצפון אירלנד. בחמש השנים האחרונות השקיעו למעלה מ-100 חברות אמריקניות 512 מיליון ליש"ט והן מעסיקות היום 11 אלף עובדים.

את החברות הזרות מושך גם השכר הנמוך. שליש מהאוכלוסיה העובדת מרוויח פחות מ-4 ליש"ט בשעה. לפי סקר של קופרס אנד לייברנדס, ההכנסות במיגזר הפרטי קטנות ב-%20 מהממוצע הבריטי. לצפון אירלנד מוזרם גם סיוע - משרד האוצר הבריטי מעביר למחוז 3 מיליארד ליש"ט בשנה, הסיבסוד הגבוה ביותר בממלכה. האיחוד האירופי הקציב לשנים 1997 עד 1999 סיוע בסך 1.3 מיליארד ליש"ט.

צפון אירלנד לא רוצה לוותר על הסיבסוד, מה עוד ששער החליפין הגבוה של הלירה האנגלית היקשה על המשק. הייצוא סובל והאבטלה עלתה בפברואר השנה לעומת החודש הקודם. למרות ההשקעות החדשות בענפי תעשייה חדישים, נשארת התלות במיגזרים מסורתיים, שהולכים ונחלשים, כגון תעשיית הטקסטיל ובניית אוניות.

בחקלאים של צפון אירלנד פגעה מחלת הפרה המשוגעת יותר קשה מאשר בשאר חלקי הממלכה. מממשלת בלייר מצפים ליוזמות נוספות לקידום של תנופה כלכלית. מומחים שוקלים מתן ריבונות בענייני מיסים לצפון אירלנד, כמו בסקוטלנד.

אם ישרור שלום בצפון אירלנד, יוקל גם נטל נוסף: הוצאות הביטחון. כוחות המשטרה תוגברו ב-20 השנים האחרונות פי שלושה, ל-14 אלף אנשים, בעלות של 600 מיליון ליש"ט בשנה. גם הצבא מחזיק 1,600 חיילים וחיילות במחוז. אבל, הפרנסות שעלולות להצטמצם בעקבות הקיצוץ בשירותי הביטחון, יאוזנו על-ידי השיפור במצב התיירות, שמסוגלת ליצור 20 אלף מקומות עבודה חדשים.«פרנקפורטר אלגמיינה«אירלנד תולה תקוות בהסכם