ארה"ב צפויה לחדש בתוך כשנה את ההצטיידות במל"ט "האנטר" מתוצרת תע"א

הרכש הופסק לאחר שורה של תאונות, ויחודש בעקבות הפעלתו המוצלחת של המטוס באימונים ובניסויים

צבא ארה"ב יחדש במהלך 1999-1998 את רכש המטוסים ללא טייס מדגם "האנטר" מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית, לאחר הפסקת ההצטיידות בשנה שעברה בעקבות 17 תאונות ואירועים בטיחותיים. כך מסרו ל"גלובס" מקורות בטחוניים בכירים.

ההיקף הפוטנציאלי להצטיידות במל"טים בארה"ב הוא 4.2 מיליארד דולר, ובמקור תיכנן צבא ארה"ב לרכוש 50 מערכות "האנטר". עד כה נרכשו 7 מערכות בלבד, בהיקף כולל של כ-350 מיליון דולר. להערכת גורמים בטחוניים בכירים וגורמים בארה"ב, חידוש הרכש יבוא כתוצאה משביעות רצון מההפעלה המבצעית של ה"האנטר" בארה"ב. החלטת משרד ההגנה האמריקני להפסיק את ההצטיידות, פורסמה לראשונה ב"גלובס" בשנת 1995.

ל"גלובס" נודע, כי שר ההגנה של ארה"ב, ויליאם כהן, הביע תמיכה בהמשך אספקת המל"טים ליחידות המודיעין בצבא האמריקני. כהן השתתף לפני כשבועיים בתרגיל רחב היקף, בו שולבו מל"טי "האנטר" מבצעיים. רמטכ"ל צבא ארה"ב, הגנראל רימר, הצטרף לדעתו של כהן, ואמר לו, כי המל"טים הישראליים מוכיחים יעילות גבוהה בתיפקוד בחתכים מבצעיים מסובכים ומגוונים.

ל"גלובס" נודע, כי ה"האנטר" השתתף בתרגיל "אדוונסד וור-פייטר אקספרימנט", שנערך במרכז ההדרכה הלאומי של צבא ארה"ב בסמוך ללאס-וגאס, שם צבר "נקודות חיוביות רבות לגבי רכש עתידי", כהגדרת מקור בכיר בתעשייה האווירית.

צבא ארה"ב דרש ממערכות המל"טים (הכוללות את המטוסים ותחנות הקליטה) זמן מקסימלי של 4 שעות בין תקלה לתקלה, ובפועל הוכיחו המערכות 25.6 שעות בין תקלה לתקלה. מהמטוסים נדרש זמן ממוצע של 10 שעות בין תקלות, ובפועל הם הציגו ממוצע של 37 שעות.

מנהל מפעל מל"ט בתע"א, המייצר את ה"האנטר", אפרים צוקרמן, מסר ל"גלובס", כי מאז תקופת השיא בתאונות בשנת 1995, ביצעו המל"טים 2,000 שעות טיסה ללא אירועים בטיחותיים. "היו לנו צרות בתוכנית בארה"ב", אמר, "אבל אני מצטרף להערכה, כי ארה"ב תממש את פוטנציאל ההצטיידות והפוטנציאל הצבאי הטמון בהם".

כל מערכת "האנטר" כוללת 8 מטוסים ותחנות הפעלה וקליטה. היא מיועדת לאיסוף מודיעין בטווח קצר של עד 200 ק"מ. שותפתה של תע"א בפרוייקט בארה"ב היא חברת טי.אר.וו. האמריקנית.

צבא ארה"ב והאף.בי.איי גילו בחקירת החבלות במטוסי "האנטר" בצבא ארה"ב, כי הן בוצעו ככל הנראה ע"י חייל בודד, המשרת בטייסת המפעילה אותם, ולא נמצאו ראיות למעורבות גורמים חיצוניים בחבלות. החקירה שללה חשדות, לפיהם החבלות נגרמו ביוזמת חברות בארה"ב המתחרות בתע"א. «מאת דרור מרום «ארה"ב צפויה לחדש בתוך כשנה את ההצטיידות במל"ט "האנטר" מתוצרת תע"א «הרכש הופסק לאחר שורה של תאונות, ויחודש בעקבות הפעלתו המוצלחת של המטוס באימונים ובניסויים