בורסת מילנו מחזרת אחר משקיעים

במילנו מונפקות כעת 215 חברות בלבד, מנהל הבורסה מקווה שהרפורמות ימשכו גם משקיעים זרים לשוק המניות הגדל של איטליה

עבור זרים, מסמלים כדורגל ואופנה את מילנו, אבל דווקא שני ענפים אלה נטשו את הבורסה המקומית. MILAN AC מתכננת הנפקה בלונדון, ואילו יצרנית מוצרי היוקרה "גוצ'י" פנתה, בסופו של דבר, לאמסטרדם וניו יורק כאשר הונפקה לפני שנתיים. אבל מילנו אינה מוכנה לוותר על נכסיה יקרי הערך ללא מאבק. היא מקווה שהפרטתה של בורסת מילנו תעודד חברות אחרות להישאר בבית.

המחיר שנקבה הממשלה עבור %100 מהבורסה, הוא 22.3 מיליון דולר. היא מקווה שרפורמות שהונהגו במיגזר הפרטי יובילו לשיפורים בניהול החשבונות והחברות ויקדמו את מעמדה של מילנו בתור מרכז פיננסי. "אנחנו לא נאבד 'גוצ'י' נוסף" אומר בניטו בוצ'טו, מנכ"ל מועצת הבורסה ומנכ"ל בפועל של ה"בורסה איטליאנה", שתנהל מעתה את הבורסה. "בשנתיים הקרובות בכוונתנו להפוך לבורסה הרביעית בגודלה באירופה".

על מנת לנצל את הצמיחה, חברו יחדיו הגורמים הפיננסים המרכזיים במילנו והקימו קונסורציום של בנקים מקומיים וזרים, המכונה "סינט", שהשתתף במיכרז לשליטה בבורסה. לבנקים ולברוקרים מורשים הוקצו %51 מהמניות והיתר מוצעים למשקיעים מוסדיים איטלקים וזרים. מקסימום האחזקה הוא %5 לכל בעל מניות.

אנליסטים מעריכים שהבורסה במילנו צועדת בכיוון הנכון בזמן הנכון כאשר חברות בעלות פרופיל גבוה, כולל בתי האופנה ארמאני וורסאצ'ה, מתכננים הנפקה. מנהל מחלקת המניות במריל לינץ' במילנו, אומר שסוף סוף הולכת הבורסה ומשתפרת. לדבריו היקף העסקים גדל באופן דרמטי בחצי הראשון של השנה. יש יותר נזילות וחברות טובות עומדות בפני הנפקה.

במילנו מונפקות כעת 215 חברות בלבד. בוצ'טו הציב כמטרה קיצוץ בבירוקרטיה כדי למשוך לבורסה הנפקות מחברות איטלקיות וזרות. הוא מקווה שהרפורמות שהונהגו ימשכו גם משקיעים זרים לשוק המניות הגדל של איטליה, שקיבל תאוצה בעקבות אסטרטגיית ההפרטה הממשלתית הנוכחית. למכירת חלקה השלישי של חברת הדלק והגז הענקית ENI השנה היה ביקוש יתר של פי שלוש עקב הדרישה העצומה מצד משקיעים מוסדיים. טלקום איטליה ואוטוסטראדה, חברה שמנהלת את כבישי האגרה באיטליה, גם הן מועמדות למכירה עוד השנה, וחברת החשמל הממשלתית ENEL תימכר בעקבותיהן ברבעון הראשון של השנה הבאה.

לבורסה של מילנו היתה עד כה תדמית של העדר שקיפות, סיכון גבוה וסחר ספקולטיבי. מטרת הבורסה היא לשפר את ניהול החברות ודרישות הדיווח שלהן. הרפורמות שהונהגו במהלך חמש השנים האחרונות, הפעלתה של מערכת מסחר אלקטרונית ומוצרים חדשים כגון נגזרות לא זכו לתשומת לב נאותה בשל שערוריות וביניהן ניהול גרוע בחברות אוליבטי וג'מינה.

בורסה איטליאנה תקבל לידיה את ניהול השוק מהמפקח על השווקים הפיננסים. פיקוח עצמי עשוי להיות דרך לא שיגרתית להגברת השקיפות, אבל בבורסה של מילנו יודעים שעל השינוי להיות ניכר כדי שהחברות הטובות יישארו בבית. כשלונות יותירו את הבורסה של מילנו בליגה ג'. « «בורסת מילנו מחזרת אחר משקיעים «במילנו מונפקות כעת 215 חברות בלבד, מנהל הבורסה מקווה שהרפורמות ימשכו גם משקיעים זרים לשוק המניות הגדל של איטליה