ביהמ"ש דחה בקשת אפריקה-ישראל לפתוח את החנויות בקניון רמת-אביב עד 10 בלילה

ביהמ"ש: על כל עסק להגיש בקשות להיתר לילה; על העירייה לכבד ככל האפשר את חופש העיסוק של העסקים

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהודה זפט, דחה את בקשתה של חברת מקרקעי מרכז, בבעלות אפריקה-ישראל, המפעילה את קניון רמתאביב, להורות לעיריית תל-אביב לאפשר לחנויות ובתי העסק בקניון לפעול עד השעה 10 בלילה, ולעסקים אחרים, כגון בתי קפה, בתי קולנוע ומסעדות לפעול עד חצות.

חוק העזר לתל-אביב קובע, כי בעל עסק, למעט עינוג ציבורי, לא יוכל לפתוח את עסקו בין 7 בערב ל-5 בבוקר, אלא אם קיבל לכך היתר לכך מראש העיר (היתר לילה). אפריקה-ישראל טענה, כי פקחי העירייה נוקטים פעולות אכיפה כנגד בעלי החנויות בקניון, המחזיקים את עסקיהם פתוחים גם לאחר השעה 7 בערב.

לטענתה, בידיה מסמך - נספח להיתר הבנייה שניתן לה שנת 1993, לפיו פתיחת העסקים בימי חול תותר עד חצות. לטענתה, נספח זה מהווה חלק מתנאי הרשיון של כל אחד מהעסקים המנוהלים בקניון.

עיריית תל-אביב טענה, באמצעות עו"ד שלי וייל, כי המסמך לא התכוון לשמש תחליף להיתר לילה, ובכל מקרה נקבע במסמך, כי זמני פעילות העסקים ייקבעו לכל עסק בנפרד, בהתאם לפוטנציאל המטרד שלו.

השופט זפט קבע, כי הנספח להיתר הבנייה לא נועד לשמש היתר לילה לעסקים במסגרת הקניון, ועולה ממנו, כי שעות הפעילות של כל עסק בנפרד ייקבעו בעתיד בהתאם לפוטנציאל המטרד שבו, ובהתאם לחוקי העזר ודרישות אגף רישוי עיסקי.

המשמעות היא, שאפריקה-ישראל מחוייבת לסגור את הקניון לא יאוחר מהשעה 12 בלילה, אלא אם כן תקבל אישור מראש העיר לסגירתו בשעה מאוחרת יותר. עם זאת, העסקים שייהנו מפעילות עד לשעה 12 בלילה יהיו אלה שיקבלו היתר לילה, כאשר לגבי על עסק בנפרד ייקבע זמן הפעילות שלו.

השופט הוסיף, כי כאשר יוגשו על ידי בעלי העסקים בקניון בקשות להיתר לילה, יהיה על העירייה להתייחס לכל בקשה כזו בכובד ראש, "מתוך מגמה לכבד ככל האפשר את זכותם החוקתית של בעלי העסקים לחופש העיסוק, ומתוך מגמה להימנע מפגיעה בחופש העיסוק שלהם מעבר למידה הדרושה באמת ובתמים להגנת ערכים סביבתיים ראויים".

עם זאת, הוסיף זפט, החלטות אלה יצטרכו לעמוד במבחן עקרון השוויון, המחייב הימנעות מאפלייתם של בעלי העסקים בקניון לעומת בעלי עסקים דומים בקניונים אחרים בתחומי תל-אביב, שנבנו באיזורי מגורים.

ההחלטה ניתנה בשבוע שעבר, והותרה היום (ד') לפירסום לבקשת "גלובס", אשר יוצג בידי עו"ד שרון שפינט ממשרד עו"ד יורם מושקט. (ה.פ 1340/97). «מאת הדס מגן «ביהמ"ש דחה בקשת אפריקה-ישראל לפתוח את החנויות בקניון רמת-אביב עד 10 בלילה «ביהמ"ש: על כל עסק להגיש בקשות להיתר לילה; על העירייה לכבד ככל האפשר את חופש העיסוק של העסקים