בימ"ש השלום פטר ערב למשכנתא מערבותו בגלל רשלנות בנק כרמל

שופטת בימ"ש השלום בחיפה, ח. הורוביץ, קבעה בפסק דין, כי ערב למשכנתא פטור לחלוטין מערבותו עקב רשלנותו של הבנק, הפרת חובותיו והמצג המוטעה שהציג.

בנק כרמל למשכנתאות, שיוצג על ידי עו"ד שוורץ, תבע את צימבל גרגורי, שיוצג על ידי עו"ד אילן גולדנברג, בגין ערבות שחתם על הלוואה שנלקחה בבנק. בשנת 92' חתם הנתבע כערב על הסכם הלוואה לרכישת דירה, כאחד מ-5 ערבים נוספים. הלווים ברחו מהארץ מבלי לשלם את עיקר התמורה למוכרי הדירה. יתר הערבים, חלקם עזבו אף הם את הארץ ואחרים לא אותרו.

בפסק הדין כותבת השופטת, כי בעת חתימתו כערב היה הנתבע עולה חדש, והיא מקבלת את עדותו, כי שליטתו בעברית באותה עת היתה אפסית, ולכן לא היה מסוגל לקרוא את מסמכי ההלוואה ולהבין את תוכנם בעברית. בנוסף, הפקידה בפניה חתם הערב, אינה דוברת רוסית, לא דיברה איתו כלל ורק החתימה אותו על המסמכים. היחיד שנתן לו הסבר על החתימה היה הלווה עצמו.

השופטת פסקה, כי אין ספק שהבנק הפר כלפי הנתבע את חובת הגילוי המלא, ההסבר המלא והתוכן. על פי הוראות הפיקוח על הבנקים, מוטל על הפקיד המחתים את הערב למסור לערב הודעה בכתב, בה יצויין סכום הערבות. במקרה דנן היה בכך משום הצגת דברים חלקית שבעקבותיה מתקבלת תמונה מסולפת.

השופטת דחתה את התביעה וחייבה את בנק כרמל בתשלום הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 10,000 שקל (ת.א 2875/93). «אורלי פלג-מזרחי «בימ"ש השלום פטר ערב למשכנתא מערבותו בגלל רשלנות בנק כרמל «