ביקורת על ישראל בהודעת הנעילה של ועידת קטאר: שטחים תמורת שלום

המשתתפים בוועידה הכלכלית למזרח התיכון וצפון אפריקה בדוחא, מתחו היום (ג') ביקורת על ישראל וקראו לה לראשונה "להחליף" את השטחים שנכבשו ב-1967 תמורת שלום.

כמו כן החליטו המשתתפים שלא לקבוע קיום ועידה נוספת בשנה הבאה, זאת בשל החרמת הכינוס השנה על ידי רוב מדינות ערב. ההחלטה לגבי כינוס הוועידה הכלכלית החמישית נדחתה, ותתקבל ככל הנראה בכינוס הפורום הכלכלי בדאבוס שבשווייץ בסוף ינואר.

בהודעת הסיכום של הוועידה, המוכרת כ"הצהרת דוחא", מעריכים משתתפיה כי השלום חייב להיות מבוסס על "נוסחת ועידת השלום של מדריד מ-1991, כלומר אדמה תמורת שלום, כמו גם על החלטות 242 ו-338 של מועצת הביטחון של האו"ם".

זו הפעם הראשונה שהודעת נעילה של ועידה זו דוחקת בישראל ליישם את עקרונות "אדמה תמורת שלום". בשלוש הוועידות הקודמות, שהתקיימו בקזבלנקה (1994), ברבת עמון (1995) ובקאהיר (1996), נאמר בהודעת הנעילה כי "על ישראל לפעול למען המשכו של תהליך השלום".

כמו כן דרשו משתתפי ועידת דוחא "יישום מהיר ומרצון" של ההסכמים החתומים בין ישראל לפלשתינים, ומתחו ביקורת על הסגרים המוטלים פעם אחר פעם על תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה.

המשלחת הישראלית ש"מצאה את עצמה מבודדת לחלוטין" הצליחה לצמצם את נזקי הודעת הנעילה, שניסוחיה הקודמים היו קשים הרבה יותר אמר ויקטור הראל, יועץ לעניינים כלכליים במשרד החוץ.

לדבריו, המשלחת האמריקנית דרשה בתוקף איזכור של עקרון "שלום תמורת אדמה" בהודעה, זאת לאחר ששרת החוץ מדלן אולברייט הזכירה את הדבר בטקס הפתיחה של הוועידה.

דובר ישראלי ציין, כי בטיוטה הראשונה של הודעת הנעילה נדרשה ישראל במפורש לסגת מכל השטחים שנכבשו מאז 1967. « «ביקורת על ישראל בהודעת הנעילה של ועידת קטאר: שטחים תמורת שלום «