בכיר בריטי מבהיר: הצטרפות לאיחוד המוניטרי האירופי - לא בשלב ראשון

ממשלת בריטניה ממשיכה להחזיק בדעתה שלא להצטרף לאיחוד המטבעות האירופיים, בגל ההצטרפות הראשון שיתבצע ב-1 בינואר 1999, מסר היום (א') גורם בכיר בממשלת בריטניה.

הבכיר, שסירב לחשוף את זהותו, מסר את הדברים ערב ביקורו של הקנצלר הגרמני, הלמוט קוהל, בבריטניה, ביקור שבו הוא אמור לדון גם בהשלכות איחוד המטבע. בכך הוא ביקש גם להזים את הספקולציות באשר לעמדת ממשלת בריטניה, כתוצאה מראיון שנתן שר האוצר הבריטי, גורדון בראון, לטיימס הלונדוני.

"כבר אמרנו, ואנו חוזרים ואומרים, כי אין זה סביר שבריטניה תיכלל בגל הראשון של המדינות המצטרפות לאיחוד המטבע", אמר בראון בראיון. אך דבריו פורשו ההיפך מתוכנם.

הספקולציות כי בריטניה תצטרף לאיחוד מוקדם מהצפוי הביאו לגל ירידות בתשואות איגרות החוב בבריטניה, כלומר לעליית שעריהן. הצטרפות לאיחוד המטבע תביא לירידת ריבית הבסיס הבריטית בכיוון ריבית הטווח הקצר של הבונדסבנק הגרמני, %3.3. התשואה על איגרות חוב בריטיות ל-10 שנים ירדה בספטמבר לפחות מ-%6.5, זו הפעם הראשונה מאז פברואר 1994.

בראון, שהתחייב כי יבהיר את מדיניותו לגבי ההצטרפות לאיחוד המטבע "לקראת סוף השנה", אמר כי בכוונת ממשלת בריטניה לקיים מישאל עם בנוגע להצטרפות, וכי ממשלת בריטניה תמסור את החלטתה בהתאם לתוצאות המישאל.

בראון מסר כי הצטרפות בריטניה תיבחן מול קריטריונים שונים, ביניהם: היתרונות שתפיק בריטניה בשוק העבודה ובתחומי ההשקעות, ההשפעה שתהיה להצטרפות על מערכת השירותים הפיננסיים, חוזקו של המטבע האחיד, היורו, והאם הוא מסוגל לעמוד בזעזועים והאם הכלכלה הבריטית "תתיישר" לפי כלכלות אירופיות אחרות. «בלומברג, לונדון «בכיר בריטי מבהיר: הצטרפות לאיחוד המוניטרי האירופי - לא בשלב ראשון «