בכירים במשרד הפנים ממליצים לוועדת מומחים לאחד כ-50 רשויות מקומיות

רוב ראשי הרשויות המקומיות המומלצות למיזוג - מתנגדים להליך * בארץ קיימות כיום 264 רשויות מקומיות

מרבית ראשי הרשויות המקומיות, המומלצות למיזוג ואיחוד עם ישובים אחרים, מתנגדים בתוקף להצעות שהוגשו לוועדה שהקים משרד הפנים לבדיקת נושא איחוד רשויות מקומיות, בראשות פרופ' אריה שחר. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע, כי ההתנגדויות באו בעקבות המלצות שהגישו חמשת הממונים על המחוזות במשרד הפנים. ל"גלובס" נודע, כי בפני ועדת שחר הוגשו המלצות והצעות לאיחודן של כ-50 רשויות מקומיות.

על פי ההמלצות שהגיש הממונה על מחוז המרכז, ד"ר אהרון חי לוי, מוביל מחוז זה במספר היישובים המוצעים למיזוג ואיחוד. להלן היישובים המוצעים למיזוג: אליכין וחדרה; פרדסיה וכפר יונה; צורן וקדימה; כוכב יאיר, צור יגאל וצור נתן; באר יעקב, רמלה ולוד, כולל מושב אחיסמך ונחל איילון; קרית עקרון ורחובות; כפר סבא ורעננה; הוד השרון ורמות השבים; גני תקווה וקרית אונו; יהוד, נווה מונסון, גני יהודה ומגשימים; מכבים, רעות ולפיד; היישובים גדרות וגן רווה למועצה האזורית ברנר; גבעת שמואל לפתח תקווה; כפר קאסם לכפר ברא; הישוב בן זכאי ליבנה; היישוב גבתון לרחובות; וכפר אירוסים ובית עובד לנס ציונה.

הממונה על מחוז חיפה, ד"ר חיים קופלמן, המליץ על איחוד בנימינה, גבעת עדה וזכרון יעקב לרשות אחת.

המלצה נוספת של קופלמן היא איחוד קרית אתא, קרית ביאליק וקרית ים, המונות יחד כ-133 אלף תושבים, ויש ביניהן רצף גיאוגרפי וטריטוריאלי. לדבריו, מיזוג רשויות אלה לא יצא לפועל עד היום בעיקר מסיבות פוליטיות ואי הנכונות של ראשי הערים לוותר על כיסא ראש הרשות. לדברי קופלמן, השם המוצע לרשות המאוחדת החדשה הוא "עיר המפרץ", או "עיר הקריות".

קופלמן מציע גם למזג את דלית אל כרמל ועוספיא, המונות יחד כ-21 אלף תושבים, מאחר שלכל אחד מיישובים אלה יש קושי במתן שירותים נאותים לאוכלוסייה. לדעתו, מיזוגם של שני יישובי דרוזים אלה יצדיק מתן מעמד של עיר לרשות המשותפת.

הממונה על מחוז הצפון במשרד הפנים, יגאל שחר, מציע לאחד חמש רשויות מקומיות: שבי ציון למועצה האזורית מטה-אשר; מנחמיה למועצה האזורית עמק הירדן; בענה למועצה המקומית דיר אל-אסד; כעביה טבאש למועצה המקומית בית זרזיר; שיבלי למועצה המקומית דובריה, יחד עם היישוב אום אל-עינם.

הממונה על מחוז הדרום, שלום דנינו, מציע לאחד ולמזג את היישוב עומר לבאר שבע. לדבריו, צפוייה התנגדות של תושבי עומר לאיחוד. כמו כן, מציע דנינו לאחד את המועצה האזורית הערבה התיכונה בשלמותה למועצה האזורית תמר, או לחילופין איחוד המועצה האזורית הערבה התיכונה למועצה האזורית חבל אילות. אופציה שלישית היא פיצול מועצת הערבה התיכונה בין תמר לחבל אילות.

מנהל מחוז ירושלים, מתתיהו חותה, מציין בהמלצתו, כי פוטנציאל האיחוד היחידי במחוז הינו סיפוח היישוב מבשרת ציון לירושלים. כמו כן, מציע חותה לבחון הקמת מועצות מקומיות נוספות המאוגדות היום במסגרת מועצות אזוריות.

יו"ר המועצות האזוריות, שמואל ריפמן, מציע לפרק את המועצה האזורית זבולון, ולצרף את היישובים כפר מכבי, רמת יוחנן ואושה למועצה האזורית אשר. שאר היישובים במועצה זו יצורפו למועצה האזורית עמק יזרעאל. כמו כן מציע ריפמן לצרף את אילת למועצה האזורית חבל אילות, וכן צירוף המועצה האזורית בני שמעון לעירייה מרחבית בנגב, עם שאר המועצות האזוריות.

שר הפנים, אליהו סוויסה, מסר ל"גלובס", כי כיום פועלות בישראל 264 רשויות מקומיות. לדבריו, בתוך מספר שנים, יהיו בישראל כ-300 רשויות מקומיות, בעיקר על רקע הקמת יישובים חדשים, פיצול רשויות קיימות, הקמת רשויות חדשות במגזר הערבי והבדואי בצפון ובדרום, ועוד. לדבריו, הגידול במספר הרשויות המקומיות מכביד על תקציב משרד הפנים. «מאת גדי גולן «בכירים במשרד הפנים ממליצים לוועדת מומחים לאחד כ-50 רשויות מקומיות «רוב ראשי הרשויות המקומיות המומלצות למיזוג - מתנגדים להליך * בארץ קיימות כיום 264 רשויות מקומיות