גינס: בירה ומשקאות חריפים - ברווח שיא

וגם "פרשת גינס", שהסתעפה מפרשת בוסקי-מילקן

גינס הוא יצרן המשקאות החריפים הרווחי בעולם כיום, ושיאים עולמיים אחרים שלו הם מותג ג'וני ווקר, הסקוטש ויסקי (ויסקי המיוצר אך ורק בסקוטלנד) הנמכר ביותר בעולם, וגורדון'ס ג'ין, הג'ין מס' 1 בעולם. גם בירה ג'ינס השחורה-מרירה-עשירה נחשבת על ידי לא מעטים למס' 1 בעולם.

אחזקות ידועות יותר ופחות של ג'ינס הן גינס פאבלישינג, המו"ל של ספר השיאים, מלון גולף בסקוטלנד, ו-%34 בחברת המותרות מוט אנסי (של לואי ויטון).

ארתור גינס חכר מבשלת שיכר קטנה בדאבלין, ב-1759, והתמחה בבירות ales ו-porter. עד 1840, הבירה כבר פלשה בהצלחה רבה לאנגליה. ב-1886 הנפיקו בני גינס מהדור השלישי את החברה בלונדון, והמוניטין של בירות גינס הלך לפניהן גם לאירופה, בזכות סגולותיהן הרפואיות לכאורה.

יו ביבר, המנכ"ל בשנות ה-50 של המאה ה-20, זוקף לזכותו את מותג בירת הלייגר "הארפ" ואת השקת ספר השיאים (ב-1955). בשנות ה-70' רכשה גינס יותר מ200 עסקים שונים ומשונים, והמנכ"ל ארנסט סונדרס (יהודי), שנתמנה ב-1981, מכר 140 מהם בתוך שנתיים, קיצץ בהוצאות כלליות וחיזק את הפירסום של מותג הבירה העיקרי, גינס סטאוט.

ב-1986 השתלטה גינס על חברת דיסטילרס, יצרנית ג'וני ווקר וגורדון'ס ג'ין, בעיסקת מניות של 2.5 מיליארד ליש"ט. כעבור כמה חודשים התברר, אגב חקירתה ההיסטורית של רשות ניירות הערך האמריקנית את פרשת המסחר בניצול מידע פנימי והרצות המניות המסועפת ביותר שהיתה מעולם בוול סטריט, פרשת איבאן בוסקי ומייקל מילקן, שבוסקי ואחרים (אולי גם משולם ריקליס) רכשו מניות של גינס לבקשת סונדרס, כדי להקל את העיסקה (מול גינס התמודדה על דיסטילרס חברה אחרת, ארג'ייל). סונדרס פוטר ב-1987, נשפט והורשע ב-1990 וריצה שנתיים מאסר. « «גינס: בירה ומשקאות חריפים - ברווח שיא «וגם "פרשת גינס", שהסתעפה מפרשת בוסקי-מילקן