גם בארזי נפלה שלהבת

רק לא מזמן נסחרה מניית אפי בוול-סטריט בשווי שוק של 3 מיליארד דולר, ועכשיו היא נופלת תוך מספר דקות לשווי של פחות מ-800 מיליון דולר. האם המשבר בדרום-מזרח אסיה הוא הסיבה היחידה, או שדן אבידע עלול בעתיד לספק עוד כמה הפתעות לא כל כך נעימות למשקיעים?

במשך 21 רבעונים רצופים הצליחה חברת אפי, הבייבי של אפי ארזי בשנות ה-90, להדהים את המשקיעים בבורסה האמריקנית. מדי רבעון ידעה אפי להציג גידול במכירות ועלייה ברווחים והפתיעה פעם אחר פעם את האנליסטים שסיקרו את ביצועיה. גם האופטימיים שבאנליסטים, שהעלו את רף הציפיות שלהם מאפי לשיאים חדשים מדי רבעון, רק הצדיעו לחברה וסיפקו המלצות קנייה למכביר לאחת החברות המצליחות ביותר שהכירה וול-סטריט בשנים האחרונות.

מדי פעם, כאשר מכר אפי ארזי חבילת מניות אפי בבורסה, גברה ההתעניינות סביב החברה, וחלק מהמשקיעים מיהרו לבדוק האם בעל הבית יודע משהו מהותי שטרם פורסם, אשר עשוי לשנות את התמונה מקצה אל קצה. אבל בכל 6 שנותיה של אפי כחברה בורסאית, התברר שהכל מתנהל כשורה.

יצרנית ה-FIERY, שרת המאפשר להפוך מכונות צילום למכונות דפוס מתוחכמות תוך חיסכון בעלויות, המשיכה להציג דו"חות כספיים מצוינים. גם אלה שאמרו ששווי שוק של 3 מיליארד דולר, אליו הגיעו מניות החברה בשיאן, הוא כבר מנותק לחלוטין משוויה הכלכלי של אפי - שבו במהרה למאורותיהם מדי רבעון.

לא עוד. כל זה היה טוב ויפה עד אתמול. כמו תמיד, גם הפעם המשבר הגיע כרעם ביום בהיר.ביום שישי דיווחה אפי למשקיעים, כי תסיים את הרבעון הרביעי של שנת 97' עם רווח נמוך ב-%88 ממה שחזו האנליסטים: 3.1 מיליון דולר (0.06 דולר למניה), לעומת ממוצע התחזיות שנקב ברווח של 25.4 מיליון דולר (0.49 דולר למניה).

גם הצמיחה במכירות צפויה להיבלם ואף לעבור לנסיגה, ומחזור ההכנסות ברבעון הרביעי צפוי, על פי המנכ"ל, דן אבידע, לרדת ל-60 מיליון דולר.

המספרים הללו מלמדים על צעד גדול אחורה מבחינתה של אפי, על הפסקת מגמת הצמיחה שאפיינה את החברה בשנים האחרונות ועל חזרתה לרמות הפעילות שהציגה ברבעון הרביעי של שנת 95', רק עם שיעורי רווחיות נמוכים יותר. -הנתונים שתציג אפי בהחלט לא רעים בקנה מידה אובייקטיבי, אלא שמנקודת מבטם של האנליסטים, אשר העניקו פרמיה אדירה לחברה, שסיימה את הרבעון השלישי של 97' עם הכנסות של 107 מיליון דולר ורווח של 23.9 מיליון דולר, בהחלט מדובר במכה קשה.

והיות שאפי, שהיא המובילה בעולם בתחומה, נהנית מסיקור נרחב מאוד של אנליסטים, גם התגובה להודעתה של החברה היתה כואבת. כואבת מאוד. עד כדי כך שגם צניחתה המפורסמת של מניית סאיטקס לפני שלוש שנים מתגמדת לעומת מה שהיה אתמול נחלתם של המשקיעים באפי.

דקות ספורות לאחר תחילת המסחר חתכו המשקיעים האמריקנים את המניות ללא רחם, והן צנחו ב-%62: ממחיר של 39 דולר ל-14.875 דולר. שווי השוק של החברה נחתך בכ-1.6 מיליארד דולר, ובתום המסחר הוא עמד על כ-800 מיליון דולר.

זו הירידה החדה ביותר שנרשמה עד היום באחת המניות שהן בעלות אוריינטציה ישראלית כלשהי (אפי היא חברה הרשומה בחו"ל, והקשר הישראלי שלה הוא רק בזכות אפי ארזי ודן אבידע).

הירידות נעשו תוך מחזור ענק, הגבוה ביותר שנרשם בכל וול-סטריט ביום שישי. כ-32 מיליון מניות (כמעט %60 מהון החברה), שהיקפן הכספי מגיע לכ-482 מיליון דולר (יש לציין, כי רישום העיסקאות בנאסד"ק מתבצע באופן כפול, כך שבפועל היקף המחזור באפי היה מחצית מהנתון האמור).

ההסבר העיקרי לירידה הדרסטית בהכנסותיה וברווחיה של אפי, לא קשה לנחש, הוא המשבר הנוכחי בדרום-מזרח אסיה. דן אבידע מסר, כי שלושה מלקוחותיה הגדולים של אפי בדרום-מזרח אסיה (קנון, ריקו ומינולטה) הקטינו משמעותית את הזמנותיהם מהחברה. היות שמדובר בחברות שהניבו לאפי בשנה האחרונה למעלה מ-%50 מהכנסותיה, הרי שצמצום ההזמנות הוא בעל השלכות מהותיות על החברה. כאמור, עד כדי הקטנת תחזית המכירות בכ-%50 ודעיכת הרווח הנקי לשמינית ממה שחזו האנליסטים לרבעון הרביעי.

מי שעקב אחרי וול-סטריט בשבוע האחרון פחות הופתע מהודעתה של אפי. גם חברות גדולות, כמו אורקל וקוואנטום, הודיעו על הרעה ניכרת הצפויה בתוצאותיהן ברבעון האחרון של 97', גם כן בעקבות הקיטון בזרם ההזמנות המגיע מהשוק האסייני. מניות אורקל וקוואנטום, כמו גם רבות אחרות, צללו בימים האחרונים, והאמת היא שגם ישראליות נוספות (אורבוטק, למשל) התלויות בשוק הבלתי ודאי של המזרח הרחוק השילו משוויין אחוזים ניכרים.

יש לציין כי גם אפי עצמה, אולי בעקבות ההודעות הרצופות של "נפגעות דרום-מזרח אסיה", ואולי כפועל יוצא מאי היציבות בשוק המניות האמריקני בכללותו, ירדה בשבועיים האחרונים ב-%20, מרמה של 49 דולר ל-39 דולר.

יש אולי מי שיאמר כי ריח הצרות כבר היה אז באוויר. אלא שהשאלה העיקרית היא לא האם המשקיעים היו צריכים לדעת מבעוד מועד על הבעיות באפי. השאלה העיקרית צריכה להיות מופנית אל דן אבידע. האם ייתכן שמנכ"ל אפי ידע רק שבועיים לפני תום הרבעון הרביעי על קיצוץ של עשרות מיליוני דולרים במחזור ההכנסות הרבעוני של החברה? -אבידע נמצא בקשר ישיר עם לקוחותיו. הוא בוודאי גם עוקב בדריכות אחר ההתפתחויות בדרום-מזרח אסיה מאז אותו יום בסוף אוקטובר, בו זועזעה הבורסה בהונגקונג ובעקבותיה גם וול-סטריט. אם כבר מתריעים בפני המשקיעים, אז לפחות היה ניתן לעשות זאת בזמן, ובמיוחד כשיודעים שהתלות באותו שוק היא גבוהה במיוחד. קצת מוזר, לפחות מהתרשמות ראשונית שלנו, שהזמנות מכמה לקוחות מרכזיים מבוטלות באופן כה פתאומי ובבת אחת.

אבידע סיפק עוד סיבות לירידה הצפויה ברווחיותה של אפי, אלא שמדובר בסיבות שהיו אמורות להיות ידועות מראש, ולא נראה כי הן עשויות לגרום להפתעות מיותרות. עם סיבות אלה מנה אבידע את ההתחזקות של הדולר האמריקני מול הין היפני, דבר שהפך את מוצרי אפי ליקרים עבור הלקוחות בדרום-מזרח אסיה, ואילץ את החברה להוזיל את מחיר המכירה של מוצריה. -כמו כן, מציין אבידע, הלקוחות ממתינים לפיתוח קו המוצרים החדש של אפי, ולכן הם מצמצמים את ההזמנות לקו המוצרים הנוכחי ושומרים מקום במחסניהם לדור הבא של ה"פיירי". -אם תרצו, יש האומרים כי ה"תירוץ" השני בעצם משקף את העובדה שבפעם הראשונה בתולדותיה לא הצליחה אפי לעמוד בקצב הרצחני של ההתפת-בעקבות הודעתה של אפי, צנחו מניותיה של מתחרתה העיקרית, חברת ספלאש טכנולוגיות, ב-%21, וזאת למרות הודעת החברה כי היא "חשה בנוח" עם תחזיות האנליסטים שהתייחסו לתוצאותיה ערב הודעתה של אפי.חויות בעולם ההיי-טק, והיא מצאה את עצמה מפגרת אחר מתחרותיה, כשהיא אינה מסוגלת לספק ללקוחותיה את הפתרון המתאים ל-98'. העיכוב בפיתוח הוא שהביא, לפי אותה גישה, לקיטון בהזמנות, ולאו דווקא מצבו של השוק המזרח-אסייתי.

האנליסטים האמריקנים מיהרו, מייד עם פרסום הדיווח של אפי, להגיב בהורדת המלצותיהם. ליהמן ברדרס הוריד את המלצת הקנייה שלו ל"NEUTRAL", ואילו פרודנשיאל הוריד את המלצתו ל"החזק", אך ככל הידוע אנליסט החברה, אלכס הנדרסון, החזיר תוך מספר שעות את המלצת הקנייה שלו לאפי בעקבות הירידה התלולה במחיר המניה. יש לציין, כי הנדרסון הוא אחד הבודדים שלא נרתע מהעליות המטאוריות במניית אפי, והמשיך להמליץ על קניית המניה באופן כמעט עקבי.

האנליסטים בארה"ב אינם אופטימיים גם לגבי הרבעונים הקרובים של אפי. טד קונץ, מליהמן ברדרס, צוטט בסוכנויות הידיעות כמי שסבור שהצרות שנפתחו מדרום-מזרח אסיה אינן רק בעיה של רבעון אחד, אלא צפויות להימשך תקופה מסוימת, וכנראה שהכוונה היא לפחות עד תום המחצית הראשונה של 98'. אלן לווינשטיין, מחברת ג'ון הנקוק, נשמע יותר אופטימי, ולהערכתו העובדה שאפי נחשבת למובילה העולמית בתחומה תביא לגידול מחודש בהזמנות שתקבל החברה, מייד עם השלמת קו המוצרים החדש שלה.

תחזית הרווח של אפי לשנת 98' הופחתה על ידי פרודנשיאל באופן משמעותי, ל-0.70-0.65 דולר למניה. זאת לעומת תחזיות שנקבו ברווח של 2.2 דולרים למניה בממוצע, תחזיות שבוודאי יעודכנו בימים הקרובים בשיעור ניכר כלפי מטה גם על ידי שאר האנליסטים. «מאת אמיר אייזנברג «גם בארזי נפלה שלהבת «רק לא מזמן נסחרה מניית אפי בוול-סטריט בשווי שוק של 3 מיליארד דולר, ועכשיו היא נופלת תוך מספר דקות לשווי של פחות מ-800 מיליון דולר. האם המשבר בדרום-מזרח אסיה הוא הסיבה היחידה, או שדן אבידע עלול בעתיד לספק עוד כמה הפתעות לא כל כך נעימות למשקיעים?