דורון בלשה: פרסום המיכרז לפרוייקט מינהרות הכרמל נדחה לחודש דצמבר

תוכנית נתיבי כרמל תעוכב ב-6 חודשים עד שנה בעקבות התנגדות שהוגשה לוועדה המחוזית

מנכ"ל נתיבי איילון, דורון בלשה, העריך אמש (ד'), בכנס של המרכז הישראלי לניהול בחיפה, כי המיכרז לביצוע פרוייקט מינהרות הכרמל יפורסם רק במהלך חודש דצמבר. זאת, בניגוד לתכנון לפרסם את המיכרז עוד החודש. המיכרז אמור להתפרסם בין חמש הקבוצות שעלו לשלב הסופי. ההשקעה בפרוייקט מוערכת ביותר מ-120 מיליון דולר.

לדבריו, המיכרז הסופי יפורסם לאחר ששר הפנים, אלי סוויסה, ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע, ויו"ר הוועדה המחוזית חיפה לתכנון ובנייה, ד"ר חיים קופלמן, יחתמו על תוכנית הבנייה של הפרוייקט, ולאחר שתפורסם ברשומות.

בלשה מעריך, כי תוך כשנתיים יחלו העבודות לכריית המינהרות. לדברי בלשה, נדרשת השקעה של 4 מיליארד שקל עד שנת 2010 במטרופולין חיפה. הוא מסר, כי התקציב השנתי של השלוחה החיפנית של נתיבי איילון, נתיבי כרמל, מסתכם בכ-150 מיליון שקל, והסכום אינו מספיק.

בלשה מתח ביקורת חריפה על ההחלטה להעביר את פעילות רכבת ישראל ממשרד התחבורה למשרד התשתיות. "אי אפשר ששלושה גופים שונים יטפלו בתחום הרכבות", אמר.

הסמנכ"ל הטכני של רכבת ישראל, נחמן לוינגר, שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל הזמני של הרכבת, אמר ביום העיון, כי "יש לנו בעיית יסוד לשכנע את משרד האוצר להשקיע בחישמול כל מערך הרכבות". לדברי לוינגר, החישמול יסייע בהיבטים של איכות הסביבה, ואי חישמול הקווים מביא לחסרונות בתחומי הנוחיות, ההאטה, ההאצה והמעברים. הוא הוסיף, כי מספר קרונועים חדישים לא נרכשים עד היום על ידי רכבת ישראל, משום שמשרד האוצר מקפיא את התקציבים הדרושים.

לדברי לוינגר, האוצר נלחם באחרונה על מנת להפוך את רכבת ישראל לחברה ממשלתית, ו"אני מקווה שהדבר לא יקרה". לוינגר הוסיף, כי בחודשים הקרובים תשלים הרכבת את הכפלת מסילת הברזל בסמוך לאיזור חוף הכרמל במבואות הדרומיים של חיפה. לדבריו, עד אפריל 97' תושלם התשתית של הרכבת הפרברית שתיסע מקרית מוצקין לחיפה, וכי באפריל 98' יושלם קו פרברית צפון - מנהריה ועד חוף הכרמל.

הוועדה המחוזית קיבלה השבוע התנגדות לתוכנית נתיבי הכרמל בחיפה. על פי הוראות הוועדה, יבוצעו בתוכנית שינויים, והתוכנית החדשה תוגש בתוך שלושה חודשים. המשמעות היא כי ביצוע התוכנית יעוכב בשישה חודשים עד שנה.

תוכנית נתיבי כרמל עוסקת בסלילת כביש דו מסלולי בן ארבעה נתיבים, מהכניסה המערבית לעיר, לאורך העיר התחתית עד ליציאה מהעיר, באזור הקריות. התוכנית נמצאת בשלבי הפקדה.

בדיון בוועדה המחוזית הצהירו אנשי חברת נתיבי כרמל, כי בידם התקציב המלא לביצוע העבודה, והם מבקשים לדחות את ההתנגדות, שהוגשה על ידי עורך דין משה קמר, בשם בעלים בקרקע עליה עובר הכביש בתוכנית.

ההתנגדות הוגשה בשל אי-ביצוע איחוד וחלוקה בקרקעות הכלולות בתוכנית. על פי ההצעה, היו אמורים בעלי הקרקעות הנפגעים ממנה לקבל קרקע חלופית בעתיד. המתנגדים טוענים, כי אין לבצע הפקעות לפני ביצוע הליך איחוד וחלוקה.

הוועדה המחוזית חיפה קיבלה, כאמור, את הטענה, לפיה תהליך איחוד והחלוקה חייב להתבצע במסגרת התוכנית קודם לאישורה. על פי ההתנגדות לא כללה תוכנית האיחוד והחלוקה את כל שטחי החלקות הנפגעות מהתוכנית.דבר היוצר פגיעה בבעלי הקרקע.

(ראה "הון עצמי", עמ' 24). «מאת דוד חיון ונעה ווסרמן «דורון בלשה: פרסום המיכרז לפרוייקט מינהרות הכרמל נדחה לחודש דצמבר «תוכנית נתיבי כרמל תעוכב ב-6 חודשים עד שנה בעקבות התנגדות שהוגשה לוועדה המחוזית