דורון לוי: "מבקרת מס הכנסה פועלת בצורה מגמתית - וטופלת עלי האשמות שיקריות"

תוקף טיפולה ב"גיור" חברה בבעלות אדוארד רייכמן * המבקרת: מצער שהנציב בוחר בדרכים הפוגעות באגף

נציב מס הכנסה, דורון לוי, מאשים את מבקרת האגף, יעל שביט, ב"ביקורות מגמתיות ושיקולים זרים". לדבריו, "לא האמת או נהלי העבודה הם שעמדו לנגד עיני המבקרת בעבודתה, אלא רצון מגמתי ונסיון מדאיג לטפול עלי האשמות שיקריות". הדברים כתובים במכתב שהעביר לוי למבקרת מדינה, מרים בן-פורת, היועץ המשפטי לממשלה, מיכאל בן-יאיר, ונציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בו ביקש את התערבותם. עותקים הועברו לשר האוצר, דן מרידור, סגנו, דוד מגן, ובכירי המשרד.

המכתב מתייחס לדו"ח שערכה שביט בעניין "גיורה" של חברת פעמונית בר. לוי כותב: "במהלך הימים האחרונים, עת הכינותי את גירסתי בעניין עיסקת הולילנד, נגלו בפני עובדות חדשות הקשורות בעבודת מבקרת אגף מס הכנסה, אשר מטילות אור על דרך עבודתה הלקויה במסגרת ביקורות שונות באגף. לתדהמתי גיליתי, כי המבקרת ערכה דו"ח העוסק בנושא 'גיור' חברה, בו הסיקה מסקנות המטילות דופי בטיפולי באותו עניין - למרות שהיתה מונחת בפניה עדות המלמדת, כי מסקנות אלה הן שיקריות".

מהמכתב עולה, כי בעקבות ביקורת שערכה שביט בקשר לעיסקת הולילנד, היא החלה לבדוק את טיפול האגף ב"גיורה" של חברה הולנדית, בבעלות אדוארד רייכמן, שהחזיקה בישראל שתי חברות-בנות, שהקימו בירושלים את בית הפעמון ובית האקדמיה. לפני כשנה ביקש רייכמן להפוך את החברה ההולנדית לחברה ישראלית, ולמטרה זו רשם את חברת פעמונית בר.

במסגרת הבדיקה, כותב לוי, "פנתה אלי מבקרת האגף ביום 4.8.96 וביקשה שאשיב על מספר טענות ובהן הטענה המרכזית, כי עיסקת פעמונית בר טופלה ללא ידיעתו של סגן הנציב המקצועי, רו"ח גרי אגרון, האחראי על הטיפול בסוגיות כאלה, וזאת תוך רמיזה על מניע אישי שיש לי כביכול בנושא. במענה למכתבה של המבקרת ובשל חוסר אמוני במניעיה, השבתי לה ביום 18.8.96, כי אני מבקש שתעביר את הטיפול בנושא למבקר המדינה".

כחודשיים אחרי כן, כותב לוי, שלחה אליו המבקרת מכתב נוסף, בו היא חוזרת על מסקנותיה, לפיה הטיפול בגיור נעשה תוך עקיפתו של אגרון. לוי מצטט מתוך מכתבה של שביט אליו: "גם במקרה זה של חברת פעמונית בר, כמו במקרה של חברת הולילנד קורפוריישן, טיפלה פרידה ישראלי אישית במתן האישור יחד עם רו"ח מיכאל ברזילי - אביו של היועץ שלך, ללא ידיעתו של הממונה עליה, גרי אגרון. מר אגרון לא ידע על הבקשה למתן האישור ולא ידע על מתן האישור והחתמת שר האוצר, למרות שהנושא אמור להיות באחריותו ובטיפולו".

לוי כותב: "מסקנות מגמתיות אלה חוזרות ונשנות לאורך כל המכתב... ואולם מסתבר, כי שעה שכתבה המבקרת את הדברים הללו, היתה מונחת בפניה עדות המפריכה טענות אלה מכל וכל".

מדובר, כותב לוי, בעדות המפורטת בפרוטוקול שיחה עם ישראלי, בקשר לעיסקת הולילנד, שם ציינה ישראלי מספר פרטים הקשורים לעיסקת פעמונית בר שהיו רלוונטיים לעיסקת הולילנד. בעדות, שקטעים ממנה מצוטטים במכתב, אומרת ישראלי, כי פנתה, התקשרה וקיבלה הנחיות מאגרון.

לוי מסכם: "המסקנה, לדעתי, כי המבקרת מצאה לנכון להעלות נגדי האשמות שווא מבלי שנערכה למעשה ביקורת, וממילא - מבלי שעמדו בפניה ממצאים כלשהם בנושא, מלבד עדות אחת שניתנה בפרשה אחרת, הסותרת את ההאשמה מכל וכל... לפיכך, מצאתי לנכון להציג בפניכם דברים אלה, בעיתוי זה, ולפנות אליכם בבקשה, כי תפעלו בדחיפות לבירור העניין במסגרת סמכויותיכם".

לוי מסר בתגובה: "המכתב ששלחתי מדבר בעד עצמו. אני מקווה, כי הנמענים יפעלו בנידון במהירות האפשרית". ממשרד מבקר המדינה נמסר, כי המשרד אינו מתייחס לנושאים בטיפולו ולשאלה האם הם בטיפולו.

מנציבות שירות המדינה נמסר: "הנושא נמצא בבדיקה וטיפול על שולחן הנציב". מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נמסר: "פנייתו של מר לוי הועברה לפרקליטות במסגרת הבדיקה הכוללת הנערכת".

שביט מסרה בתגובה: "לא ידוע לי על שום מכתב שכתב הנציב בנושא זה, וקשה לי להאמין, כי מכתב כזה אמנם נכתב. במישור העקרוני, כל תלונה וכל מסמך המגיעים לשולחני, נבדקים וימשיכו להיבדק כנדרש וכמתחייב בחוק הביקורת הפנימית ובתקשי"ר.

"יודגש, כי לא נשמטה כל עדות, ועובדי הביקורת לא התעלמו מכל עדות שעמדה בפניהם, הן בדו"ח על עיסקת הולילנד והן בדו"ח המתייחס לחברות אדוארד רייכמן וחברת פעמונית בר. כל הממצאים שעמדו בפני עובדי הביקורת ביחס לאישור שניתן לחברות אדוארד רייכמן/פעמונית בר, נשלחו לנציב מס הכנסה חמש פעמים עם בקשה להתייחסותו, ונשארו ללא תשובה עניינית וללא התייחסות לממצאי מבקר הפנים, עד היום.

"אני לא מתכוונת להתווכח עם אף אחד דרך העיתונות, ואני מאמינה, שהדברים ממילא ייבדקו כמו שצריך על ידי הרשויות המוסמכות הבודקות את הנושאים האמורים, והן יעשו את המוטל עליהן. אם מכתב כזה אמנם נכתב, ואם מתפרסמות באמצעי התקשורת תגובות חד-צדדיות מטעם הנציב, מצער שנציב מס הכנסה, במקום לענות על ממצאי מבקר הפנים המחייבים התייחסות בכדי שהתלונה תישלל או תאומת, בוחר בדרכים כאלה, אשר פוגעות באגף מס הכנסה, «מאת סטלה קורין-ליבר «דורון לוי: "מבקרת מס הכנסה פועלת בצורה מגמתית - וטופלת עלי האשמות שיקריות" «תוקף טיפולה ב"גיור" חברה בבעלות אדוארד רייכמן * המבקרת: מצער שהנציב בוחר בדרכים הפוגעות באגף