דיסני הרגיזה את הסינים

שלטונות בייג'ין כעסו על סרט שהפיקה דיסני על הדלאי למה, ובתגובה הקפיאו פרוייקטים שונים של דיסני בסין

דיסני הצליחה להרגיז את שלטונות בייג'ין, מדווח ביזנסוויק. כאשר החליטה חברת הבידור הענקית בשנה שעברה להפיק ולהפיץ את KUNDUN, סרט על הדלאי למה, המנהיג הרוחני של טיבט, זעמו פקידים בבייג'ין על כך שגורמים זרים מפרסמים את עניינה של טיבט. אולם דיסני דבקה בתכנית שהגה מייקל אוביץ במהלך כהונתו הקצרה וההרסנית כנשיא החברה.

כעת מתברר היקף צעדי העונשין הסיניים: כל הפרוייקטים החדשים של החברה בסין הוקפאו והמדובר בשוק התקשורת הבלתי מפותח הגדול ביותר בעולם. ינג בוטינג, סגן מנהל משרד הרדיו, הקולנוע והטלוויזיה של ממשלת סין, אומר כי דיסני הפגינה חוסר כבוד לריבונות סין. "עקב כך אנו שוקלים מחדש את עסקינו עימה" הוא אומר.

אלו הן הערות מדאיגות ביותר. מחלקת התעמולה של המפלגה הקומוניסטית בסין כל כך כועסת על דיסני עד שהקפיאה את הפרוייקטים העיקריים של החברה בסין. לדיסני יש מספר פרוייקטים הממשיכים לפעול, אולם היא מעוניינת בגישה יותר משמעותית לשוק הסיני, באמצעות הטלוויזיה בכבלים. שוק הטלוויזיה החלש בסין כבר שווה כ-4 מיליארד דולר בשנה בהכנסות פרסום, אולם מקורות בתחום אומרים כי כל מאמצי החברה ירדו לטימיון. הסינים אינם מאפשרים הפצת סרטי דיסני חדשים, וגם עיסקת הפצת קלטות וידאו עדיין לא נחתמה.

בדיסני שומרים על תדמית של קור רוח ואומרים כי החברה ממשיכה לעשות עסקים בסין. לדברי החברה, 12 תחנות טלוויזיה סיניות משדרות את "צ'יינה דיסני קלאב", תכנית למשפחה, שנוצרה בשנת 95'. כעת מנוהל מו"מ עם תחנות טלוויזיה אזוריות בסין על שידור התכנית. הפרשה עלולה להשפיע גם על חטיבת הסרטים של סוני, המפיצה את הסרט "שבע שנים בטיבט" בכיכובו של בראד פיט. מקורות בתחום אומרים כי סוני מודאגת, אך מקווה שאופיו ההרפתקני של הסרט יעבור את המשוכה הסינית ביתר קלות מ"קונדון".

גם בתקופות רגילות ניצבים בפני חברות הבידור המערביות מכשולים רציניים בסין, קשיים כמו פגיעה בזכויות יוצרים, וסירבול הנובע מהבירוקרטיה הקומוניסטית. לחברת הטלוויזיה לילדים "וורשופ" לקח שנתיים לנהל מו"מ על הפקת גירסה של "רחוב סומסום" בשנחאי. מסע ההתעוררות הסיני תחת הסיסמא "תרבות רוחנית" נועד להגן על התעשייה המקומית מפני ענקי הוליווד והשפעות מערביות אחרות.

מנהל אסייני בתחום הטלוויזיה אומר כי דיסני היתה צריכה להיות פחות מרדנית, ולגלות יותר רגישות. עד עתה לא נקבע תאריך לתחילת הפצתו של הסרט. -הפשרה במצב הזה אינה צפויה לפני השלמת הסרט, מה שאינו צפוי לפני המחצית הראשונה של 98'. גם אפשרות זו אינה בטוחה כלל וכלל. « «דיסני הרגיזה את הסינים «שלטונות בייג'ין כעסו על סרט שהפיקה דיסני על הדלאי למה, ובתגובה הקפיאו פרוייקטים שונים של דיסני בסין