דן אבידע, נשיא אפי: "מי שהפסיד הכי הרבה מהנפילה של המניה זה אני"

"יש לנו 250 מ' ד' בבנק, ואני מאמין שהחברה תצליח לשמור לפחות על איזון עד שהמכירות יחזרו לעלות שוב ברבעון השלישי של 98'" * "אנחנו לא מתכוונים לבצע קיצוצים בכוח אדם"

48 שעות לאחר ההתמוטטות של מניית אפי, מתקשה דן אבידע, נשיא החברה, להסתיר את האכזבה שבקולו. "הרי מי שהפסיד הכי הרבה מהנפילה זה בעצם אני", הוא אומר. מהונו האישי של אבידע התנדפו ביום שישי 20 מיליון דולר - כשני שלישים משווי המניות והאופציות שהוא מחזיק. ולמרות האכזבה הפרטית, עדיין הוא האיש שצריך לספק את התשובות לכל העולם.

"בשבועיים האחרונים ישנתי מעט מאוד", הוא מודה, "ומיום שישי בחמש וחצי בבוקר הספקנו כבר לענות לכמה מאות שיחות טלפון". ביום חמישי עדכן אבידע גם את מייסד החברה, אפי ארזי, ומאז, הוא אומר, עדיין לא יצא להם לדבר פעם נוספת. "הוא כל הזמן בתנועה, ארזי", הוא מתנצל. -- נראה כאילו ההודעה על ההרעה המשמעותית ברבעון הרביעי באה קצת מאוחר. לא ידעתם על החולשה ביפן עוד קודם לכן?

"לא יכולנו לצאת עם הודעה לפני שהיתה לנו תמונה מלאה. הביזנס שלנו מבוסס על מעט מכירות גדולות לארבעה לקוחות מרכזיים - קנון, ריקו, זירוקס ומינולטה. אנחנו עובדים איתם צמוד וקשה על כל הזמנה, והשיווק נעשה באופן מיידי.

"עד שהם לא קיבלו בשבוע שעבר את ההחלטה שהם מפסיקים לקנות בדצמבר כדי להקטין מלאים, לא יכולנו לדעת שההזמנות ייעצרו. ביום רביעי קיבלתי תשובה סופית מהאיש שלנו ביפן, וביום חמישי החלטנו לצאת עם ההודעה ולקיים שיחת ועידה.

"יש קושי לעשות שיחת ועידה בסוף יום המסחר, כי חלק מהמשקיעים כבר ממהרים ללכת הביתה וקשה לתפוס אותם. עד היום אפי תמיד נמנעה מלקיים שיחות ועידה לפני תום הרבעון, והיה ברור שהודעה כזו באמצע המסחר תגרור גל של שמועות, ולכן יצאנו בהודעה רק בסוף המסחר". -- איזה נתח מהמכירות יפן תופסת?

"%20 מהמכירות הן ליפן, %40 לאירופה ו-%40 לארה"ב. בשוק האירופי והאמריקני אנחנו לא רואים בעיות. יש לנו קשר מצוין עם הלקוחות הסופיים של ה"פיירי", ואנחנו רואים ויודעים שהם ממשיכים לקנות. אבל החברות שמפיצות את המוצרים הן יפניות, והמדיניות שמתקבלת ביפן תופסת לגבי כל העולם. המצב בחברות האלה נעשה מסובך כל כך, עד שהאנשים לא מסוגלים לתת לנו שום תחזית של מכירות קדימה.

"המצב ביפן קשה, לא מהיום, כמו שרואים כבר כמה שנים על הבורסה שלה. בזמן האחרון הריביות שם התחילו לטפס. חלק גדול מהמכירות שלנו נעשות בשיטה של ליסינג. בחודש האחרון, בעקבות המשבר הפיננסי, הבנקים ביפן הקשיחו את מדיניות האשראי והלקוחות עצרו את ההזמנות.

"הרבעון הראשון של השנה נחשב אצלנו מסורתית לחלש יותר, וברבעון השני אנחנו עומדים לצאת עם מוצרים חדשים - גם גירסאות חדשות ומהירות של שני בקרי הפיירי למכונות צילום ולמדפסות מהירות, וגם שני מוצרים חדשים - בקרי שחור-לבן, שחלק מהם כבר התחלנו למכור דרך שארפ, ובקרים למדפסות שולחניות. על פי ההערכה שלנו, ההתאוששות צריכה להתחיל לקראת סוף הרבעון השני של 98', כי מהניסיון אנחנו יודעים שחלק מהלקוחות מעדיפים לחכות בכל שנה למוצרים החדשים.

"אמרנו במפורש שהבעיות יימשכו לפחות בשני הרבעונים הקרובים. בינתיים יש לנו 250 מיליון דולר בבנק, ואני מאמין שהחברה תצליח לשמור לפחות על איזון עד שהמכירות יחזרו לעלות שוב ברבעון השלישי. עם זאת, במצב הנוכחי קשה מאוד לחזות מה יהיה". -- הבעיה היא רק בשוק היפני, או שיש איזושהי בעיה במוצרים שלכם, או אולי מתחרים חדשים?

"מתחרים תמיד היו ותמיד יהיו. זו לא בעיה עם המוצרים. אנחנו גם לא מתכוונים לקצץ בכוח אדם. להיפך, יש לנו מוצרים חדשים לשחרר, ואם כבר אז אנחנו אפילו סובלים ממחסור באנשים.

"דקה אחרי שנגמרה שיחת הוועידה כינסנו את כל העובדים והסברנו להם בדיוק מה המצב בחברה. אחר כך התפזרנו לקבוצות יותר קטנות, כדי לתת לכל אחד מהעובדים אפשרות להתבטא, גם ליותר סגורים שבהם. אנחנו לא רוצים לפטר עובדים, אבל אנחנו בודקים אפשרויות שונות להתארגנות פנימית טובה יותר". -- איך אתה מסביר את התגובה הקשה של שוק ההון? הופתעת מקריסת המניה?

"כולם הופתעו. חלק מהתגובה החריגה נובע מהמצב הכללי, ומזה שמניות הטכנולוגיה איבדו בשבוע האחרון %10 בגלל המשברים באסיה. המצב ביפן דפוק, בדרום-קוריאה החברות נופלות אחת אחרי השנייה, ובתאילנד עשרות בנקים נסגרים. כל המשקיעים מחוברים היום לרויטרס ולאינטרנט ויודעים מה קורה בכל פינה בעולם. אני חושב שאם ההודעה שלנו היתה מגיעה בזמנים אחרים, התגובה בשוק היתה הרבה פחות חריפה.

"הדבר שהמשקיעים האמריקנים שונאים יותר מכל זה הפתעות לרעה. מה עוד שאנחנו מפתיעים אותם לטובה כבר 21 רבעונים ברציפות. אין להם בעיה עם הפסדים. יש כאן כמה חברות סרטים שעושות פרויקטים גדולים ומפסידות רבעון אחרי רבעון, אבל למשקיעים אין שום בעיה עם זה. העיקר שאפשר לחזות בקלות את התוצאות.

"המשקיעים שלנו מבינים עניין, וגם הם, כמונו, נמצאים בקשר גם עם הלקוחות הסופיים. הם יודעים שהם ממשיכים לקנות כמו פעם, ובגלל זה הם גם היו כל כך מופתעים מההודעה.

"בשוק הזה של מכירות בשיטה של OEM כל חברה נפגעת בזמנים אחרים. קשה לשמור על אחידות וצמיחה רצופה בין הרבעונים, מה גם שתמיד אפשר לדחות הזמנות ל-1 בינואר, וההכנסות מהן כבר נכנסות לרבעון הבא". -- נו, אז עכשיו אפי תהיה חברה הרבה יותר מעניינת, לא?

"לסינים יש מין קללה כזו - 'הלוואי שתחיה בזמנים מעניינים'. על עניין מסוג כזה אני מוכן לוותר". «מאת עמי גינזבורג «דן אבידע, נשיא אפי: "מי שהפסיד הכי הרבה מהנפילה של המניה זה אני" «"יש לנו 250 מ' ד' בבנק, ואני מאמין שהחברה תצליח לשמור לפחות על איזון עד שהמכירות יחזרו לעלות שוב ברבעון השלישי של 98'" * "אנחנו לא מתכוונים לבצע קיצוצים בכוח אדם"