האם אפי להב יצליח להכות בפעם השלישית

בשתי חברות בורסאיות לייצור מגבונים לחים - אפאר ואפתן - היה אפי להב מעורב, ושתיהן קרסו תוך חשדות לזיופים בדו"חות הכספיים. כעת מתברר כי להב ממשיך לפעול בתחום המגבונים. הוא מועסק כיום ע"י חברת וופורג'ט, המנסה להקים באופקים מפעל חדש בסיוע המדינה. למרות שרשמית הוא משמש רק כיועץ לחברה, נערכת עתה בדיקה במרכז ההשקעות האם להב, שנחשד בפלילים, הוא בעל מניות בה

שמה של חברת וופורג'ט אינו אומר דבר לעוסקים בשוק ההון. החברה אינה ציבורית, וגם אין לה כל כוונות להפוך לציבורית בקרוב. פרט לעובדה שבענף שבו היא עוסקת, ייצור מגבונים לחים, קיימות שתי חברות ציבוריות (אפאר ועלבד) אין לחברה כל נגיעה לשוק ההון.

על אף זאת, סיפורה של וופורג'ט עשוי לעניין מאוד את כל מי שקשור לשוק, במיוחד את אלה שהחזיקו במניות החברה הקורסת אפאר, וגם מי מביניהם שהחזיקו בעבר הרחוק במניות החברה (הקורסת גם כן) אפתן. המכנה המשותף לשתי החברות ההן הוא אפרים (אפי) להב, והוא גם הגורם המקשר לסיפורה של חברת וופורג'ט.

רשמית, להב משמש כיועץ של חברת וופורג'ט. פחות רשמית, נערכת היום בדיקה של מרכז ההשקעות של משרד התעשייה והמסחר האם ללהב אין קשר הדוק יותר עם וופורג'ט, והאם אין הוא נמנה עם בעלי מניותיה.

לאפי להב לא יישמר מקום של כבוד בלוח הזיכרון של שוק ההון. פעמיים היתה לו דריסת רגל בשוק ההון, ופעמיים הסתיימה דריסת הרגל הזו בקריסה ובחשדות פליליים לזיופים בדו"חות הכספיים. הפעם הראשונה היתה בחברת אפתן, חברה שעסקה בייצור מגבונים לחים. להב היה בין בעלי מניותיה (בעל מניות קטן) של אפתן, ותקופה מסוימת שימש אף כמנהלה הכללי.

אפתן גייסה כסף מהציבור ביולי 83', בהתבסס על דו"חות בלתי מבוקרים של אותה שנת כספים. כבר בתוך מספר חודשים התברר, כי הדו"חות המבוקרים בסיום השנה היו שונים מהדו"חות הלא מבוקרים שנכללו בתשקיף. באפריל 85' החלה רשות ניירות ערך בחקירת הפרשה. באוגוסט 86' נמחקה אפתן מהמסחר, לאחר שצברה הפסדים כבדים.

הנגיעה השנייה של אפי להב בשוק ההון החלה באפריל 92'. החברה היתה חברת אפאר, והפעם כבר היה אפי להב בעל השליטה והמנהל המוביל של החברה. התוצאה, עם זאת, היתה אותה תוצאה. באפריל 95', בעקבות מכתב תלונה, ששלח רואה החשבון של החברה לרשות ניירות ערך, נפתחה חקירה של הרשות ושל רשויות המס בחשד לזיופי הדו"חות הכספיים. חודשיים אחר כך נקלעה אפאר לכינוס נכסים, ונמכרה. ביוני 96' נמחקה המניה מהמסחר.

החקירה הפלילית כנגד להב (ואשתו ברוריה) נמשכת, כתבי אישום כנגד השניים עדיין לא הוגשו. על אף ששתי חברות, שלהב החזיק במניותיהן וניהל, קרסו, לא ננקטו הליכים כלכליים אישיים כנגד להב - הוא לא הוכרז, כלומר, כפושט רגל - ולפיכך הדרך להמשיך ולהיות פעיל בענף המגבונים הלחים פתוחה בפניו. ולהב אכן פעיל. שמועות בענף המגבונים קשרו אותו למספר חברות הפועלות בענף, כבעל מניות מסווה בהן. בחברה אחת נמצאות השמועות הללו כיום בבדיקה, וזוהי חברת וופורג'ט.

חברת וופורג'ט, למעשה, עדיין איננה פעילה. החברה מתעתדת להקים מפעל חדש לייצור מגבונים לחים באופקים, ונמצאת כיום בהליכי קבלת סיוע מידי המדינה (מרכז ההשקעות). המפעל מתכנן להעסיק 30 עד 50 עובדים, גורם משמעותי כשמדובר בעיירה מוכת אבטלה כאופקים; ולייצר מגבונים לחים בהיקף של עד 500 טון בשנה (מחזור של כ-25 מיליון דולר).

לשם הייצור ייובא ציוד חדיש מחו"ל, אבל לפחות חלק מהציוד שישמש את המפעל כבר נרכש. מדובר בקו ייצור מיושן, שבמקור (הציוד עבר מאז שתי ידיים) היה שייך לחברת אפאר, ונמכר לאחר שהחברה נקלעה לקשיים ונמכרה בעצמה. ההשקעה במפעל של וופורג'ט צפויה להסתכם ב-5 מיליון דולר, מתוכו מבקשת החברה סיוע של 1.7 מיליון דולר מידי מרכז ההשקעות.

דוד איצקוביץ ואורי מנצור מנהלים את וופורג'ט בעזרתו של יועץ מיוחד, שאותו הם מעסיקים: היועץ הוא לא פחות מאשר אפי להב. להב, למעשה, היה זה שפיקח אישית על הוצאתו של קו הייצור, שנרכש מידי אפאר, ממפעלה של אפאר - אותו מפעל שהוא ניהל עד לקריסתו. בענף המגבונים היו רבים שלא ראו את העיסקה הזו בעין יפה, וכך גם הפועלים של אפאר, שראו את להב חוזר לחצר המפעל שלהם על מנת להוציא משם ציוד. אבל חוקית לא ניתן היה למנוע זאת.

להב, כאמור, עדיין לא הואשם בדבר, ובכל מקרה לא ננקטו נגדו הליכים כלכליים אישיים, שהיו יכולים למנוע ממנו להמשיך ולעסוק בתחום.

"שופטים אדם בטרם נידון", ו"מעניין אותי כשלג דאשתקד העבר שלו", הסביר השבוע דוד איצקוביץ - ממנהלי ומבעלי המניות בוופורג'ט - את העסקתו של להב כיועץ על ידי החברה. "אני משתמש בכישוריו ובידע המקצועי שלו, ואני חושב שניצול של ידע קיים הוא דבר רצוי, במקום ללכת ולהמציא הכל מחדש. להב כבר הוכיח עצמו עבורנו כיועץ מקצועי מאוד", הוא אומר.

אבל לא כך הם פני הדברים אם להב הוא מבעלי המניות של וופורג'ט; ובעיקר אם וופורג'ט מבקשת סיוע מהמדינה - שכבר סייעה בעבר לאפאר, ולא ראתה נחת מהסיוע הזה. בקשת הסיוע מידי מרכז ההשקעות היא גם שמיקדה את תשומת הלב בחברה, והביאה לבדיקה הנערכת עכשיו של זהות בעלי המניות בחברה.

ברשם החברות מופיעים שלושה בעלי מניות: חברת מגב (לא החברה הבורסאית) מירושלים, שבבעלות אורי מנצור (המשמש גם כאחד ממנהלי החברה), חברת ד.ד.א.ר מהרצליה, שבבעלות דוד איצקוביץ (המנהל השני של החברה) וחברת PTY NIMUBT מאוסטרליה. מעמדה של החברה האוסטרלית כבעלת מניות בחברה הוא מורכב מאוד, ובו מתמקדת כרגע הבדיקה של מרכז ההשקעות.

מתברר, כי על אף שהחברה האוסטרלית רשומה כבעלת מניות היא איננה כזו. דוד איצקוביץ גם מודה, כי החברה האוסטרלית מעולם לא היתה בעלת מניות, מה שלא מנע מהחברה שבניהולו לדווח אחרת לרשם החברות. לדבריו, היו מגעים עם החברה האוסטרלית על צירופה לחברה, אבל בסופו של דבר לא עמדו האוסטרלים בציפיות ולא סיפקו את המזומנים ואת הביטחונות הדרושים, ולכן צורפו במקום האוסטרלים שני בעלי מניות אחרים: אורי מנצור (שמחזיק בחברה גם דרך אחזקתו במגב), ומשה שומלק, יהודי מארה"ב.

מדוע, אם כן, נרשמו האוסטרלים ברשם החברות כבעלי מניות, אם הם לא היו כאלה, מתקשה איצקוביץ להסביר. הוא אמר רק כי "כשרושמים חברה, עוד לפני שמזרימים כסף לתוכה, אפשר לרשום כך. חשבנו שהגוף האוסטרלי יהפוך לגוף משמעותי בחברה, התברר שלא".

החשדות המוקדמים בענף המגבונים הלחים, שבעטיים נעשתה גם פנייה מצד גורמים בענף למרכז ההשקעות, היו שהחברה האוסטרלית הינה כסות להחזקה של אפי להב בוופורג'ט.

בינתיים התברר, כי הדברים מסובכים יותר, ואיצקוביץ ממשיך להכחיש בתוקף כל קשר לאפי להב מעבר לקשר הגלוי של יועץ לחברה. הוא גם מכחיש את הרינונים בענף, כי הוא הפך ממועסק של להב למעסיק שלו. איצקוביץ עסק במשך שלושה חודשים - לאחר פיצוץ פרשת הדו"חות המזויפים - כיועץ לאפאר, ואף המליץ להמשיך ולהפעיל את החברה, ולא להכניסה לכינוס.

לדבריו, הוא הועסק כיועץ של אפאר מטעם בנק דיסקונט, ורק שם הוא פגש את אפי להב. בכל מקרה, איצקוביץ משוכנע, כי הבדיקות במרכז ההשקעות קרובות לסיום, וכי זו שאלה של ימים עד שהמרכז יאשר את הסיוע המבוקש למפעל.

"נגרם לנו נזק כבר עשרה חודשים בגלל כל מיני גורמים אינטרסנטיים בענף", הוא אומר, "הבטיחו לנו טיפול מזורז בבקשה שלנו, בגלל האבטלה באופקים, עברנו את כל הבדיקות של הבנק לפיתוח התעשייה, וזכינו לסקר חיובי מאוד. אבל בגלל כל מיני לשונות רעות, הבקשה שלנו עדיין לא אושרה. אני יודע שבינתיים מרכז ההשקעות גמר לבדוק אותנו, והוחלט לאשר לנו את הסיוע. האישור רק מחכה עדיין לחתימה הפורמלית של דוד ברוך, מנהל מרכז ההשקעות".

איצקוביץ מוסר עוד, כי ברגע שהמפעל יוקם, תפקידו של להב כיועץ בחברה יסתיים, ובכך יתנתק הקשר שלו איתה.

"גלובס" ניסה להשיג את תגובתו של אפי להב, אך ללא הצלחה. «מאת מירב ארלוזורוב «האם אפי להב יצליח להכות בפעם השלישית «בשתי חברות בורסאיות לייצור מגבונים לחים - אפאר ואפתן - היה אפי להב מעורב, ושתיהן קרסו תוך חשדות לזיופים בדו"חות הכספיים. כעת מתברר כי להב ממשיך לפעול בתחום המגבונים. הוא מועסק כיום ע"י חברת וופורג'ט, המנסה להקים באופקים מפעל חדש בסיוע המדינה. למרות שרשמית הוא משמש רק כיועץ לחברה, נערכת עתה בדיקה במרכז ההשקעות האם להב, שנחשד בפלילים, הוא בעל מניות בה