האם רוני בר-און באמת התפטר?

השאלה נושאת אופי רשמי בלבד, אך מאחוריה מסתתרת תעלומה סביב אופן ההתפטרות: האם נעשתה לפי הנהלים, האם הוגש מכתב התפטרות

שבוע ויומיים אחרי הופעתו של שר המשפטים, צחי הנגבי, בחדשות הערוץ השני, בה הודיע שעו"ד רוני בר-און, שהיה נכון לאותו רגע היועץ המשפטי לממשלה, הודיע לו על התפטרותו - מתברר שכנראה, אין מכתב התפטרות.

באופן רגיל, התפטרות היועץ המשפטי צריכה להיות מוגשת לממשלה. במשרד ראש הממשלה, לא רצו לענות על השאלה, כיצד מובאת כהונתו של יועץ משפטי לממשלה לסיום, ועל השאלה, האם בר-און הגיש מכתב התפטרות ומתי. דוברו של ראש הממשלה, שי בזק, ביקש להעביר את השאלות הנ"ל למשרד המשפטים.

במשרד המשפטים אמרו, כי התפטרותו של יועץ משפטי לממשלה, נכנסת לתוקף מהרגע שהוא מודיע על כך. בתשובה לשאלה, מהו האקט הפורמלי המסדיר זאת, נאמר כי האקט הוא הודעה ומכתב. לפי משרד המשפטים, עוד באותו בוקר יום ראשון, אז הוחלט כי בר-און לא ייכנס לתפקידו עד להחלטה בעתירה שהוגשה לבג"ץ ע"י ח"כ אופיר פינס, מונתה פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, כממלאת מקום היועץ המשפטי לממשלה, ונשארה לשמש כממלאת מקום.

בתשובה לשאלה, האם ומתי בר-און הגיש התפטרותו לפי הנוהלים המתחייבים, נמסר ממשרד המשפטים, כי "לפי הנוהל הוא צריך להביא את התפטרותו לממשלה - לראש הממשלה ולשר המשפטים. בר-און הודיע על כך בטלפון, גם לשר וגם לראש הממשלה, וברגע שהודיע, זה מספיק. התייחסו לטלפון שלו כאל הודעת התפטרות".

בתחילה מסר הנגבי באמצעות הדוברת, כי הוגש מכתב. הוא לא זוכר בדיוק מתי, ונוסף על כך, המכתב נמצא אצל יועצת השר, עו"ד אריאלה קלעי, שלא היתה במשרד, ולכן לא ניתן היה לאתר את המכתב.

בהמשך, מסר הנגבי גירסה שונה: "אני לא יודע אם הוגש מכתב. אני לא יודע אם צריך מכתב. היתה הודעת התפטרות, שנמסרה לי בשעתו. העברתי אותה לראש הממשלה ולמזכירות הממשלה. אין פה איזה נוהל כתוב. כל נושא היוהמ"ש לממשלה, כולו באוויר, אולי בחוק שירות המדינה (מינויים) יש איזו הוראה. החוק קובע שיועץ משפטי יכול להפסיק את כהונתו אם הממשלה מפטרת אותו, או אם הוא מתפטר. האם הטענה היא שהוא, למעשה, לא התפטר? איפה נאמר שמכתב עדיף על התפטרות בעל-פה?

גלובס: - לדעתך, מספיקה הודעה בעל פה על התפטרות?

הנגבי: "אין לי מושג. לא אני המפטר או זה שהתפטרות צריכה להימסר לו, כך שאני לא יכול להגיד בוודאות. תמיד עדיף שיהיה מכתב. אבל פה אין בעייה: הוא הודיע לכל העולם על ההתפטרות, נדמה לי שאפילו הודענו את זה לבג"ץ. הוא הודיע לי על ההתפטרות, דיברתי איתו שוב וניסיתי להניא אותו מההתפטרות.

"הוא עמד על שלו, ואמרתי לו שאני מתכוון להודיע את זה לתקשורת, והוא הסכים. הוא עצמו התראיין לשורה ארוכה של ערוצים והסביר מדוע התפטר. יכול להיות שאותה ועדה שתדון בנושא היועץ המשפטי לממשלה והפסקת כהונתו, צריכה גם לכתוב, כמו בחוק יסוד: הממשלה, שהודעת התפטרות צריכה להימסר לממשלה ונכנסת לתוקפה 48 שעות מישיבת הממשלה". --כלומר, נכון להיום, אין אפשרות שהוא יחזור בו?

הנגבי: "הוא יכול לחזור בו, בוודאי, מעצם עובדה שהוא לא מועמד, ואז יצטרכו להביא את מינויו מחדש. הוא לא יכול לחזור בו, לדעתי, ברמה של להגיד: 'בכלל לא התפטרתי. עובדה, אין מכתב'.

"אין הנחה שהתפטרות חייבת להיות במכתב. היא יכולה להיות בכל דרך שהיא, אלא אם החוק קובע אחרת. לגבי שופטים, למשל, להערכתי, אין חוק שמסביר מהי ההתפטרות. אבל כולם עושים את זה במכתב, כי הפכנו לעולם מתקדם ותרבותי, וכל דבר נעשה במכתב. זה לא מסכל את תוקפה של התפטרות שלא נעשית בכתב". --זאת אומרת, שהיום אין לכם בעייה למנות מישהו אחר?

"עובדה שמינינו את עדנה ארבל לממלאת מקומו, כיוון שהוא התפטר. ממלא מקום מתמנה רק כשמקום לא מאוייש. במקום מאוייש, לא יכול להיות ממלא מקום. לכן זה כבר מפריך את החשש". «הדס מגן «האם רוני בר-און באמת התפטר? «השאלה נושאת אופי רשמי בלבד, אך מאחוריה מסתתרת תעלומה סביב אופן ההתפטרות: האם נעשתה לפי הנהלים, האם הוגש מכתב התפטרות