הערכות: המשקיעים הזרים חוזרים

מחזור: 201 מ' ש' * מדד המשתנים עלה ב-%1.51 ל-237.33 נק' * מדד המעו"ף עלה ב-%1.42 ל-245.04 נק' * מדד הכר"מ עלה ב-%.1.17

חתימת הסכם חברון, אחרי חודשים ארוכים של המתנה מורטת עצבים, שיחרר אנחת רווחה בשוק ההון, אבל לא יותר מזה. כל כך חיכו לרגע הזה, שכאשר הוא כבר הגיע עסק השוק יותר בדאגות לגבי ההשלכות העתידיות של הסכם חברון, ופחות בלשמוח.

שמחה, ככל הנראה, היתה נחלתם בעיקר של הידידים מעבר לים. דיווחים של ברוקרים ישראלים, הפועלים עבור המשקיעים זרים, היו על "התעניינות גוברת" מצידם היום. בניסוח קצת פחות דיפלומטי: המשקיעים הזרים חוזרים לפעול בשוק, והם נראו בקניות בשוק המניות גם היום.

הנתון העיקרי, שמעודד את חזרת הזרים לשוק, הוא הגידול במחזורי המסחר, משום שהסחירות היא האחד הפרמטרים החשובים ביותר עבורם. אבל ניתן להניח, שגם העליות החדות בשוק, שהתרחשו בשעה שנוכחות הזרים בשוק פחתה למינימום, לא נעלמה מעיניהם.

לפחות מבחינת היקפי הסחירות, יש מקום לתקווה, כי הזרים ימשיכו בתהליך החזרה שלהם לשוק הישראלי. מחזורי המסחר נותרו ערים היום, בהיקף של 200 מיליון שקל ויותר. מחזור השיא מלפני יומיים, של 217 מיליון שקל, אומנם אינו חוזר על עצמו, אבל גם כך רמת הפעילות בשוק ממשיכה להיות גבוהה.

לעומת זאת, בנוגע לרמות השערים בשוק יש כבר פחות ביטחון, והציפייה למימוש רווחים בשוק - מימוש אמיתי, של מספר אחוזים ושיימשך מספר ימים לפחות ממשיכה לנקר.

תוכניות החסכון ב-97': פדיון של 20 מיליארד ש'

בקרנות הנאמנות היו היום גיוסים קלים, אבל הקרנות דווקא בולטות בשוק במגמת מכירות: מימוש רווחים של הקרנות, וגם ביטוי של החשש, כי עוצמת העליות עד כה היא מופרזת. ההערכות בשוק הן, כי גם קופות הגמל נמנות עם המוכרים בשוק, מסיבות דומות לאלו של הקרנות - פחד גבהים.

הדיווחים ההולכים ונאספים, אגב, לגבי מצב הקופות מלמדים, ככל הנראה, על שיפור ניכר במצבן. ההערכה היא, כי היקפי המשיכות מהקופות בחודש פברואר יהיו נמוכים מה-300 מיליון שקל נטו, שאיפיינו את החודשים האחרונים של שנת 96', ואולי אולי יהיו קרובים לרמת אפס (איזון, כלומר, בין המשיכות וההפקדות בקופות!).

אם אכן המשיכות מקופות הגמל קרובות להיפסק, מדובר בהשפעה חשובה על התזרים הצפוי של שוק ההון, בעיקר שוק איגרות החוב. השפעה נוספת על התזרים הזה, כדאי לשים לב, צפויה להיות מכיוון ענף תוכניות החיסכון.

הגל הגדול הראשון של תוכניות חיסכון לשנתיים ימים מבשיל השנה, והוא צפוי להגדיל את הפדיונות בתוכניות החיסכון ל-20 מיליארד שקל (לעומת 12 מיליארד בשנת 96'). היקף פדיונות דומה צפוי גם בשנת 98', ובענף תוכניות החיסכון צופים גידול של הפדיונות הללו עד לכדי 35 מיליארד שקל מדי שנה (מחצית מתיק תוכניות החיסכון, לאור העובדה שהתיק הזה הולך ומתקצר למשך חיים של שנתיים בלבד).

בשנת 96' מוחזרו %40 בלבד מסכום הפדיונות (5 מיליארד שקל) חזרה לתוכניות חיסכון. אחוז המיחזור בשנת 97' תלוי באטרקטיביות של תוכניות החיסכון (שירדה), לעומת האטרקטיביות של האלטרנטיבות (צריכה, פיקדונות שקליים או שוק ההון).

בכל מקרה, מדובר בתזרימי כספים אדירים, שיכולים להסיט את המערכת הפיננסית ואת המצב המאקרו כלכלי של השוק בכל רגע לכל כיוון, ומגדילים את חוסר היציבות של המערכת השקלית בארץ (שגם כך מסתכמת ב-120 מיליארד שקל, עוד לפני הפדיונות הנוספים השנה).

מסחר מתון בשוק הסולידי

בשלב זה בשוק הסולידי עוד לא יודעים כיצד לנתח את פוטנציאל הנזילות הזה. המסחר בשוק הסולידי היה היום מתון בדרך כלל, עם עליות קלות עד בינוניות באפיקים השקליים - התשואה במק"מים רשמה ירידה נוספת, לרמת ה-%13.8 בלבד, ככל הנראה בשל הציפיות להשפעת חובת הנזילות על שוק זה - עליות בינוניות בצמודי המדד, ועליות חדות יחסית בצמודי המט"ח.

מדד המחירים לצרכן, שפורסם בסוף היום, כמעט שלא היה נשוא שיחה בשוק הסולידי - אם בגלל שהציפיות לו כבר גולמו היטב בשוק, או אם בגלל שהברקים והרעמים של שוק המניות הסבו כבר את תשומת הלב לדברים דרמטיים יותר מעוד או פחות עשירית במדד.

מט"ח: בנק ישראל שוב התערב

גם בשוק המט"ח ממעטים בינתיים להתייחס להשפעות של פוטנציאל הנזילות של המשק. תחת זו, המשיך הדולר להתחזק מעט, בעקבות התחזקותו בעולם, והסל להיחלש מעט. במהלך היום צנח כל המרווח של שערי הסל (כולל המחיר הגבוה, מחיר האסק) אל מתחת לגבול הרצועה, מה שהפך את ההתערבות של בנק ישראל לסוף ידוע מראש.

הבנק המרכזי אכן התערב, דרך הבוקס (ברוקר, המתווך בין עושי השוק באמצעות מערכת כריזה) ודרך הבנקים גם יחד, בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר. כמו נבואה שמגשימה את עצמה, ככל שהימים חולפים בנק ישראל נדרש לקנות יותר ויותר מט"ח על מנת לייצב את הסל על גבול הרצועה.

שלוש הסחירות: כור, לאומי ביטוח, טבע

קפיצת המדרגה בפעילות בשוק מתבטאת בגידול ניכר במחזורי המסחר במספר רב של מניות. כך נראו היום שלוש מניות עם מחזורים של יותר מ-10 מיליון שקל (כור עם מחזור של 15 מיליון, לאומי ביטוח עם 12.5 מיליון, וטבע עם 10 מיליון). שלוש מניות עם מחזורים של יותר מ-7 מיליון (פועלים, שופרסל, דסק"ש). חמש מניות עם מחזורים של יותר מ-4 מיליון, וכו'.

כור, כאמור, היתה הסחירה מכולן, תוך עלייה של %3, כנראה גם בשל רכישות של זרים, גם ציפייה שכור תסגור את הפער שפתחה אל מול העליות השוק, וגם בהשפעת ההסכם להכנסת שותף אסטרטגי בפניציה.

לאומי ביטוח ממשיכה לחפש את שיווי המשקל שלה, והיא עלתה היום בעוד %3.7. כיום היא נסחרת בשווי של כ-700 מיליון דולר, שבניכוי עיסקת ג'נרלי הוא שווי של כ-530 מיליון דולר. טווח הערכות השווי המקובל בשוק ללאומי ביטוח נוקב בסכומים שנמוכים ושגבוהים משמעותית מזה, אבל המעניין הוא, שכיום נסחרת החברה בכ-%60 מעל לשוויה של כלל ביטוח - בעוד שהפרמיה המקובלת בין השתיים היא של %30 עד %50. בכך יש, כנראה, כדי להסביר את העובדה, שכלל ביטוח מחרה מחזיקה אחרי לאומי ביטוח, והיא עלתה היום בכ-%2.5.

הכשרת הישוב ירדה, אורזית נסקה ב-%28

עליות השערים שהיו במניית טבע בניו-יורק העלו את שערה ב-%3.5 גם בישראל. שופרסל, החביבה על הזרים, עלתה בעוד %1.2. עליות בולטות נראו גם בדסק"ש, ובכלל אלקטרוניקה בהשראת הפריחה בישראליות בניו-יורק. כי"ל, שרק לפני שנה סירבו המשקיעים הזרים לקנות את הנפקתה בשער של 200, נסחרת היום ב-320, וממשיכה לעלות.

כלכלית ירושלים עלתה בשיעור חד, כנראה בהשפעת השמועות על הערכת שווי גבוהה מאוד, שערך בנק יו.בי.אס לחברת מבני תעשייה. עליות חדות נראו גם באלכמ, ביחד עם התאוששות בענף הפטרוכימיה, במליבו שבה יש שמועות על קניות של בעלי עניין, בכבלים ועוד.

הכשרת הישוב התמתנה היום, וכך גם מופת - שירדה ב-%3 אחרי שפשר העלייה החדה בה אתמול נותר עלום - ופורמולה, אחת המניות הפופולאריות ביותר בשוק כיום, נסחרה ללא שינוי.

מניית אורזית רשמה את העלייה החדה של היום בכר"מ, עלייה של %28. עם זאת, אורזית היא מהמניות האיזוטריות בכר"מ, שנוטות מדי פעם לקפץ בחדות בלי הרבה תוכן.

אך אי אפשר להתעלם מהתוכן של העליות שנראו במניות כמו הראל המשמר, רפק, טלסיס, ספקטרוניקס, לירז, קניאל, נכסי הדרים, ועוד. כולן מניות שמרכזות כמעט מדי יום ביקושים גדולים, ועולות בעיקביות על מחזורים לא מבוטלים כלל. המניות הללו הן אבני המסד של הכר"מ, והן מוליכות את ההתאוששות בו בביטחה רבה. « «הערכות: המשקיעים הזרים חוזרים «מחזור: 201 מ' ש' * מדד המשתנים עלה ב-%1.51 ל-237.33 נק' * מדד המעו"ף עלה ב-%1.42 ל-245.04 נק' * מדד הכר"מ עלה ב-%.1.17