חברות הכבלים בבריטניה ישדרו את ערוץ החדשות של בי-בי-סי

המשמעות: איום ישיר על הכנסות חברת סקאי. חברות הכבלים נאבקות בסקאי, המחייבת אותן לרכוש ממנה חבילות ערוצים

הבי-בי-סי, שירות השידור הבריטי, צפוי להודיע השבוע, שחברות שידורי הכבלים הגדולות בבריטניה הסכימו להעביר את ערוץ החדשות החדש שהוא ישיק בקרוב, במתכונת סי-אן-אן. משמעות ההודעה: איום ישיר על הכנסות של חברת שידורי הלוויין בי.סקאי.בי בשווי כ-25 מיליון דולר בשנה.

טלווסט קומיוניקיישנס, מפעילת שידורי הכבלים השנייה בגודלה בבריטניה, הודיעה בסוף השבוע על הסכמתה להעברת ערוץ החדשות המיועד של בי-בי-סי, תוך ויתור על העברת שידורי ערוץ סקאי ניוז (בישראל - ערוץ 14 בכבלים). חוזה ההתקשרות הנוכחי שלה עם סקאי מסתיים ממילא בקרוב.

מפעילת שידורי הכבלים הגדולה ביותר, חברת כייבל אנד וויירלס קומיוניקיישנס, הודיעה מצידה שהיא חתמה על חוזה להעברת ערוץ בי-בי-סי, אך במקביל תמשיך להעביר גם את שידורי סקאי ניוז.

הבי-בי-סי השקיע 42 מיליון דולר בהקמת ערוץ החדשות החדש של 24 שעות ביממה, וחהוא יועמד ללא תשלום לרשותן של כל חברות הכבלים שירצו לשלבו בשידוריהן, כולל חברות שישדרו בעתיד בטכנולוגיה הדיגיטלית.

החלטתן של חברות הכבלים הבריטיות נובעת, בראש ובראשונה, מרצונן להפחית את תלותן בשידורי ערוצי חברת סקאי. בשנים האחרונות, הן התלוננו במשרד למסחר הוגן של ממשלת בריטניה, בוועדה הממלכתית לטלוויזיה העצמאית וגם בנציבות האיחוד האירופי על שיטות השיווק האגרסיביות של סקאי כלפיהן.

בי.סקאי בי (BSkyB, ש-%40 ממנה מוחזקים על ידי חברת ניוז קורפ של רופרט מרדוק, ייקרה באחרונה את התעריף בו היא משווקת לחברות הכבלים את ערוציה ב-%6.5, למורת רוחן. היא גם לחצה עליהן לא לשדר ערוצים מתחרים. חברת טלווסט, למשל, נכנעה ללחציה של סקאי, והחליטה לא להתחיל בשידורי ערוץ אחר של בי-בי-סי, נשיונל ג'אוגרפיק, כבר בשבוע הבאה - על חשבון ערוץ הבידור סקאי-2.

לדעת אנליסטים, אובדן ההכנסות הצפוי לסקאי במקרה של הדחת ערוץ חדשות שלה משידורי הכבלים, לטובת ערוץ בי-בי-סי החדש, לא יוגבל ל-25 מיליון דולר (15 מיליארד ליש"ט) בשנה, אלא עשוי להיות גבוה יותר, כתוצא מהידוק שיתוף פעולה בין בי-בי-סי ובין חברות הכבלים.

בי.סקאי בי מקבלת כיום %15 מהכנסותיה מחברות הכבלים הבריטיות, המחוייבות על פי הסכמים עימה לשדר את ערוצי סקאי ל-%80 ממנוייהן לפחות. יתר הכנסות חברות סקאי באות משידורים לבתי מנויים בתשלום, באמצעות כבלים או צלחות לוויין. סקאי מחייבת את חברות הכבלים לקנות ממנה חבילות של ערוציה, ולא ערוצים בודדים.

הנציבות האירופית עדיין בודקת, אם תנאי החוזים שחברת סקאי מחתימה עליהם את חברות הכבלים מהווים הפרה של עקרון ההתחרות ההוגנת. ועדת שידורי הטלוויזיה העצמאיים הבריטית תסיים בחודש הבא את בדיקת תלונת חברות הכבלים לגבי ההכרח לרכוש מסקאי חבילות ערוצים, ולא רק ערוצים בודדים. «בלומברג, לונדון «חברות הכבלים בבריטניה ישדרו את ערוץ החדשות של בי-בי-סי «המשמעות: איום ישיר על הכנסות חברת סקאי. חברות הכבלים נאבקות בסקאי, המחייבת אותן לרכוש ממנה חבילות ערוצים