חברות הכבלים: צריך ערוץ מסחרי נוסף

זו העמדה שהציגו בפני ועדת פלד, הבודקת את מפת התקשורת בישראל % מימוש ההצעה יגרום לסיום המונופול של זכייני ערוץ 2 בפרסומת מסחרית בטלוויזיה % בעבר המליץ גם הממונה על ההגבלים העסקיים על הקמת ערוץ מסחרי נוסף

חברות הכבלים מציעות פתיחת ערוץ טלוויזיה מסחרי שני, שיתחרה בערוץ 2. שני הערוצים יפעלו לצד ערוץ ציבורי של רשות השידור, ולצד ערוצי כבלים, שגם הם ימומנו מפרסומת. כך עולה מעמדת התאחדות חברות הכבלים, כפי שהוצגה בפני ועדת פלד, שבודקת את מפת התקשורת בארץ.

לדעת חברות הכבלים, במפה הרצויה של שידורי הטלוויזיה בארץ, צריכים לפעול שלושה "סוגי שידורים". הראשון, שידורים ציבוריים של הטלוויזיה הכללית של רשות השידור והטלוויזיה החינוכית, שיתמקדו בנושאים שלגביהם מתקיים "כשל שוק", קרי שאינם מביאי-רייטינג.

הסוג השני, שידורים שנעשים בידי גורמים פרטיים, שכוללים את זכייני ערוץ 2 וחברת החדשות - במסגרת הרשות השניה, וכאמור, ערוץ כללי מלא נוסף, במעמד של בעל רשות שימוש ברשת הכבלים, שיופק בידי אחר.

הסוג השלישי, שידורי הכבלים, שכוללים את השידורים העצמיים - ערוצים מקומיים-איזוריים, והעברה של שידורים שמקורם בישראל (ערוץ 1, 2 ועוד) - שידורי המדינות השכנות, ושידורי לוויין. לצידם, מגוון שידורים בידי בעלי רשות שימוש (כמו ערוץ הקניות המשדר כבר היום), כגון ערוץ בשפה הערבית, ערוץ מסורת, ערוץ מוסיקה ישראלית, וערוץ חדשות.

הרעיון של הקמת ערוץ מסחרי נוסף, כבר מושמע בענף. גם הממונה על ההגבלים העיסקיים הפורש, ד"ר יורם טורבוביץ, המליץ כך בעבר, אם כי הוא לא נכנס למהות הערוץ, אם יהיה כללי שמועבר באוויר או בכבלים.

בפני ועדת פלד, הסבירו חברות הכבלים כי רק אפיקי הכבלים, ולא העברה בתקשורת אלחוטית ולא בלוויין, הם היום המקור הזמין, האמין והזול ביותר לשידורים. ולא רק זאת, "הפעלת טלוויזיה ישירה באמצעות לוויין, לפני פקיעת זיכיונותיהן של חברות הכבלים, ללא הסכמתן, סותרת סתירה מוחלטת את הזיכיונות, ותעמיד את תעשיית הכבלים בסכנת קיום כלכלית", טענו.

לפי החוק, מיועדות חמש שישיות מקיבולת האפיקים לשימושם של בעלי הזכיונות בכבלים. השישית הנותרת (7-8 אפיקים) אמורה לשמש גורמים אחרים, ששר התקשורת יקבע את זהותם במכרז או בדרך אחרת, והם נקראים "בעלי זכות שימוש".

לשיטתן של חברות הכבלים, תחום "השישית הנותרת" (שקיבולתו תוגדל באופן משמעותי ביותר בשנים הקרובות עם הפעלת דחיסה) הוא הטווח הזמין והמועדף להפעלת ערוצי שידור נוספים בידי גורמים חדשים ועצמאיים.

מוצע, איפוא, להקים במיכרז ערוץ טלוויזיה מסחרי כללי, שיעמוד בתחרות מלאה עם שידורי ערוץ 2, ובתוך כך גם יגרום לסיום המונופול של זכייני ערוץ 2 בפרסומת מסחרית בטלוויזיה. הערוץ החדש יעסוק בכל מגוון הנושאים והתוכניות, ובכלל זה גם חדשות ואקטואליה.

בנוסף, מומלץ להמשיך במגמה של הועדת ערוצים לקהלים מוגדרים, כמו ערוץ בצביון מסורתי-דתי, ערוץ מוסיקה צעירה, ערוץ ברוסית, ובהמשך ערוץ חדשות ואקטואליה דוגמת CNN. זאת, כשהשידורים בהם בידי בעלי זכות שימוש, וממומנים כולם מפרסומת מסחרית.

עד אז, מציעים זכייני הכבלים כי יותר להם לקיים תשדירי שירות והודעות חסות בשידוריהם העצמיים. עוד הם מציעים, כי שנה לאחר הפעלת ערוץ כללי ראשון בידי בעלי רשות שימוש (ממומן בתשדירי פרסומת מסחרית), תיבחן מחדש השאלה של הנהגת תשדירי פרסומת בערוצים העצמיים, אלה הנערכים בידי מפיקים חיצוניים ואלה המופקים בידי החברות עצמן. זאת, בנוסף לפרסומת מסחרית בשידוריהם של בעלי רשות שימוש.

לגבי שידורי הטלוויזיה במסגרת הרשות השניה, מציעים זכייני הכבלים, כי אלה יימשכו במתכונתם הנוכחית, אם כי לקראת פרסום מיכרזים חדשים לבעלי זיכיונות, תיבחן דרך ההתמודדות עם בעלויות צולבות. בנוסף, הם מציעים לקבוע מסגרת חדשה להפקות מקור, שתהיה משמעותית יותר, ושתפוקח בצורה הדוקה יותר, על-ידי הרשות השנייה.

לגבי שידורי הטלוויזיה הכללית ברשות השידור, מוצע כי הרשות תפעיל ערוץ טלוויזיה אחד משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה, ותקיימו תוך הקפדה יתרה על מסגרת התכנים שנקבעה בחוק. הווה אומר: שהטלוויזיה הכללית לא תונחה לפי שיקולי רייטינג ולא תעסוק בשעשועונים, בסרטי קולנוע, באופרות סבון ובתוכניות כיוצא באלה, אלא תשדר חדשות ואקטואליה, ויצירה ישראלית מקורית ופלורליסטית.

מוצע גם כי רשות השידור תעבור שינוי מיבני, תנוהל בידי מועצה ציבורית שתבוא במקום המליאה והוועד המנהל; וכי מנכ"ל הרשות יהיה גם העורך הראשי שלה.

אגרת הטלוויזיה תבוטל במהלך מדורג במשך ארבע שנים, כאשר במקומה שידורי הרדיו ימומנו מפרסומות בלבד; ואילו שידורי הטלוויזיה ימומנו מכספי התמלוגים שישלמו כל בעלי הזיכיונות לשידורי רדיו וטלוויזיה, לפי חוק הרשות השניה, לפי חוק הבזק (שידורי הכבלים), לפי חוק התקשורת החדש, וכן מתשדירי שירות והודעות חסות.

במידה ומקורות אלה לא יכסו את כל תקציב הרשות, תוכל הרשות לגייס את התקציב הנדרש ממקורות מסחריים. בכל מקרה, התמלוגים המשולמים על ידי הגורמים הפרטיים יהיו קבועים וקשיחים, ואלה ישמשו לרשות למימון אותם התכנים שבהם מתקיים "כשל שוק", ולא למימון תוכניות המתחרות בגורמי השידור הפרטיים.

עוד מוצע, כי המדינה תספק על חשבונה לרשות השידור שירותי שידור והפצה, שיינתנו בפועל בידי קבלן חיצוני שיזכה במיכרז הפעלה. «אביבה קרול «חברות הכבלים: צריך ערוץ מסחרי נוסף «זו העמדה שהציגו בפני ועדת פלד, הבודקת את מפת התקשורת בישראל % מימוש ההצעה יגרום לסיום המונופול של זכייני ערוץ 2 בפרסומת מסחרית בטלוויזיה % בעבר המליץ גם הממונה על ההגבלים העסקיים על הקמת ערוץ מסחרי נוסף