חברת הצ'יסון מהונג-קונג עשויה לצמצם חלקה בקבוצת אלביט במיכרז הסלולרי

בעקבות השקעות גדולות של החברה בארה"ב * לא צפוי שינוי בקבוצת יורוקום

השקעות בארה"ב של חברת התקשורת ההונג-קונגית הצ'יסון, בהיקף של 320 מיליון דולר, עשויות להביא אותה להקטין את אחזקותיה בקבוצה המתמודדת במיכרז למפעיל סלולרי שלישי בישראל. בקבוצה חברות גם אלביט-קום, מת"ב ופינלנד טלקום.

הצ'יסון הודיעה בסוף השבוע שעבר, כי החליטה להשקיע 248 מיליון דולר ברכישת %19.9 מחברת ווסטרן פי.סי.אס האמריקנית, שהיא חברת-בת של חברת הסלולר ווסטרן וויירלס. בנוסף, תרכוש הצ'יסון טלקום %5 מחברת ווסטרן וויירלס תמורת 74 מיליון דולר.

בקבוצה במיכרז בישראל טרם נחתם הסכם סופי לחלוקת האחזקות בין הבעלים. העיכוב נבע בין היתר בשל בעיה של בעלות צולבת שהיתה לאלביט-קום, בגלל היותה חברת-בת של אלרון, בה יש מניות לדיסקונט השקעות, הנמנית על בעלי סלקום. נראה שהבעיה נפתרה, ונמצא פתרון שיאפשר אחזקה של אלביט בקבוצה גם מעבר ל-%5 - כמות האחזקה המקסימלית במקרה של בעלות צולבת - אלא שעדיין לא התקבל לכך אישור רשמי של ועדת המיכרזים.

לפינלנד טלקום יש כיום בקבוצה %25.01, והצ'יסון היא המשקיע הגדול עם כ-%40. שאר המניות אמורות להתחלק בין מת"ב לאלביט, בשיעור שטרם נקבע. כל אחת מהשתיים רוצה להחזיק לפחות %25.01 מהמניות, כדי לקבל זכויות מיעוט.

בקבוצה חוששים, שהשקעתה האחרונה של הצ'יסון, תגרום לה ללחוץ להקטין את אחזקותיה בקבוצה בישראל. לדעתם, השקעה זו עשויה גם להשפיע על הסכום אותו תציע הקבוצה למדינה כדמי זכיינות, המהווה את המרכיב העיקרי בשקלול הנקודות במיכרז. גורם בכיר בקבוצה הכחיש שקיימת בעיה עם הצ'יסון.

בעיה דומה קיימת בקבוצת יורוקום, בה מבקשת חברת התקשורת השוודית טליה להקטין את חלקה, העומד היום על %50, בגלל זכייתה במיכרז הקמת רשת סלולרית במחוז סאו פאולו בברזיל. עם זאת נראה, כי בסופו של דבר תישאר החלוקה בקבוצה בעינה, כאשר טליה מחזיקה ב-%50 ואילו יורוקום, פועלים השקעות ואריסון השקעות מתחלקות בשווה במניות הנותרות.

בקבוצה השלישית העומדת להגיש הצעה במיכרז, קבוצת עורק-כור, נחתם הסכם סופי לחלוקת הבעלות: כור - %30; מנסמן הגרמנית - %25.1; עורק ו-22.9% SBC; ידיעות אחרונות - %10; קומפני ג'נראל דז'ו הצרפתית -%5; וגלובסקום - %7.

הצעות שלוש הקבוצות יוגשו לוועדת המיכרזים ביום ג' הבא. %75 מהניקוד יינתנו על גובה דמי רישיון חד-פעמיים, %5 על הערכה צרכנית, %10 על הערכה הנדסית ו-%10 על הערכה כללית. «מאת אפי לנדאו «חברת הצ'יסון מהונג-קונג עשויה לצמצם חלקה בקבוצת אלביט במיכרז הסלולרי «בעקבות השקעות גדולות של החברה בארה"ב * לא צפוי שינוי בקבוצת יורוקום