חגיגות ה50 כמשל

יום העצמאות ה-50 של ישראל יחול השנה ב-30 באפריל. עוד 100 ימים בלבד. כבר היום אפשר להניח בבטחון שיהיו אלה חגיגות ישראליות אותנטיות לגמרי. לא מאורגנות, לא חגיגיות, מאולתרות ותפורות בתפרים גסים, חורגות תקציבית, וללא מינהל תקין - כל האיפיונים של ישראל המודרנית.

איומי ההתפטרות היום (ד') של יצחק מודעי, ראש העמותה לחגיגות ה-50, לפיכך, וחוסר המוכנות הטוטאלי לאירועים - החל מחוסר היכולת לקבוע את מועד תחילת האירועים (חנוכה, יום העצמאות, ט"ו בשבט) ועד להעדר מוחלט של הליך אירגוני מסודר ובהיר - מאפיינים יותר מכל את עצמאות המדינה.

ישראלים נהגו להתפאר ביכולת האלתור הגבוהה שלהם, אישית ולאומית. אכן, היו כמה מקרים בהם הדבר צלח. אולם היום, במבט אל 50 השנים האחרונות, הולך ומתברר כי "העסק לא דופק", אי אפשר לאורך זמן להסתמך על אלתור, על אימפורוביזציה ועל שיטת ה"סמוך". מבצעים שנחשבו מפוארים מתגלים ככושלים, מעשי שחיתות נחשפים, מערכות שלמות מתפוררות. זה עולה כסף וזה עולה חיים.

אין זו מכת גורל ישראלית-גנטית. המינהל התקין קבע את הנהלים ואת המוסדות הנכונים לארגון אירועים חגיגיים או שגרתיים. על חגיגות ה-50 למדינה מופקד שר בממשלת ישראל, ראש הוועדה לסמלים וטקסים, סגן ראש הממשלה ושר התיירות, משה קצב. הוא השר "האחראי" על הנושא, זהו התואר, ובכך, ככל הנראה, קצב מסתפק.

הוא אינו לוקח אחריות, אינו מעורב, ואינו עושה את המוטל עליו. לפני מספר חודשים אפילו התפטר, אחר-כך חזר בו. היום, עם פרסום התפטרותו של מודעי הוא מכחיש כי מודעי התפטר, אבל לא מרחיב את הנושא. בשום שלב אינו מודיע רשמית כי יקח את הנושא לידיו, בנחישות הנדרשת, ברצינות הראוייה. ארגון אירועי שנת ה-50 עובר, למעשה, לידו. ההחלטות מתקבלות מעל ראשו, בלשכת ראש הממשלה. קולו לא נשמע בנושא.

השר קצב גם אחראי על האירוע הגדול בעולם, שיתחולל כאן בקרוב מאוד - שנת 2000, בארץ בה נולד ישו. וזה, כך נראה, עלול להיות האירוע המבוזבז הבא. גם בנושא זה ניכרת שיטת הפעולה האופיינית לו. דו"ח חמור מאוד על הצורך המיידי בהיערכות לשנת 2000 מונח על שולחנו. אלא שתקציב עדיין לא גוייס, ועדת שרים ישבה רק פעם אחת, ולמינהלת שהוקמה מונה רק יו"ר.

לפני שבוע נפגש קצב עם האפיפיור, בענף התבדחו כי קצב ביקש מהאפיפיור לדחות את שנת 2000. אנחנו עוד לא מוכנים, אמר לו. «אביבה קרול «חגיגות ה50 כמשל «