חילוקי דעות על סמכות ועדת הכלכלה מעכבים האישור לערוצי כבלים יעודיים

היועצת המשפטית של הוועדה תקבע האם היא יכולה לאשר את כל חמשת הערוצים, או רק כל ערוץ בנפרד

ועדת הכלכלה לא אישרה היום (ג') את מימון הערוצים היעודיים בכבלים בתשדירי פירסומת, בגלל חילוקי דעות עם שרת התקשורת, לימור לבנת, לגבי סמכויות הוועדה בתחום זה. לבנת תבעה לקבל אישור גורף להפעלת חמישה ערוצים, ואת העיקרון שהמימון שלהם יבוא מפירסומת. הוועדה עמדה על זכותה לאשר הפעלת כל ערוץ בנפרד, על סמך הניסיון שיצטבר בקודמיו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי גולדשמיט, גם ביקש לקבל מראש מידע מפורט על ההיתכנות הכלכלית של כל ערוץ, עם הסבר מנומק מדוע הוא חייב להיות ממומן מפירסומת. "עלינו להיות משוכנעים שלכל ערוץ יש סיכוי", אמר גולדשמיט. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דוידה מסר-לחמן, תמכה בעמדתו, ואמרה, כי הוועדה אכן צריכה לשקול אם יש הצדקה למימון הערוצים בפירסומת ולדעת מה מקורות המימון החלופיים.

כמוצא מן המחלוקת, הטיל גולדשמיט על היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, להכין תוך שבועיים חוות דעת משפטית, לגבי מרחב שיקול הדעת של הוועדה.

לבנת אמרה, שהמועצה לשידורי כבלים ממליצה לפתוח 5 ערוצים (בשפה הערבית ורוסית, דת ומסורת, מוסיקה ישראלית וחדשות). היא אמרה, כי סקר דעת קהל מצא שכ-%80 מהציבור מעוניינים בערוצים אלה (%64 בדת ומסורת, %79 בחדשות ו-%83 במוסיקה ישראלית). היא הבטיחה, שבתהליכי הקמת הערוצים יעבור כל אחד בדיקת היתכנות כלכלית, ו"הדבר לא יתרחש מחר בבוקר".

גם יו"ר המועצה לשידורי כבלים, מיכל רפאלי-כדורי, אמרה, שהמועצה לא תפעל בתחום זה כ"גנבים בלילה", ואין יסוד לחששות שנשמעו בוועדה, כאילו הערוצים היעודיים יהפכו לערוצים כלל-ארציים.

הממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר דוד תדמור, תמך בעמדת הממשלה, כאשר אמר, שעל הוועדה לדון במתן היתר עקרוני למימון הערוצים מפירסומת, ולא לדקדק בכל ערוץ. "אנחנו ממליצים בחום לאשר את הרחבת מעגל המפרסמים, שתביא תרומה לכלכלה", אמר תדמור.

נציג זכייני ערוץ 2, עו"ד רון גזית, טען, כי במתן אישור גורף לכל חמשת הערוצים, תחרוג הוועדה מסמכותה. לדבריו, היא צריכה להתמקד רק בשאלה, אם מבחינה כלכלית נדרש בכלל מימון מפירסום לכל ערוץ ואם המימון בפירסומת בכלל ראוי. "כדי שהוועדה תוכל לבצע את תפקידה, הרי עליה גם לדעת מהי ההשלכה הכלכלית של התרת הפירסומת בהשוואה למצב הקיים, ועליה להעריך את גודל הנגיסה של הערוצים החדשים בעוגת הפירסומת, ולבחון אם גודל זה אפשרי מבחינת קיומו של ערוץ 2", אמר גזית.

היזמים המעוניינים בערוצים היעודיים טענו, כי דקדקנות הוועדה עלולה להבריח את המשקיעים ולצמצם את מספר המתעניינים. המפיק מיכה שגריר הציע כפשרה להפעיל כניסיון 3 ערוצים, במקום 5. לבנת אמרה בתגובה, כי איננה מבינה מדוע 3 ערוצים הם בסדר, ו-5 - לא. היא הודיעה, כי תהיה מוכנה - לאחר קבלת האישור העקרוני לכל חמשת הערוצים - לדווח לוועדה את זמני הפירסום של כל ערוץ בנפרד. «מאת צבי לביא «חילוקי דעות על סמכות ועדת הכלכלה מעכבים האישור לערוצי כבלים יעודיים «היועצת המשפטית של הוועדה תקבע האם היא יכולה לאשר את כל חמשת הערוצים, או רק כל ערוץ בנפרד