כנפיים תרכוש %20 מאיסתא תמורת 5 מ' ד'

המחיר גבוה ב-%40 ממחיר השוק וכפליים ממחיר ההנפקה של איסתא

חברת כנפיים תבצע השקעה אסטרטגית בחברת הנסיעות איסתא. השקעה זו מחליפה השקעה מתוכננת, שבוטלה אשתקד, להשקעה בחברת קשרי תעופה, שבדומה לאיסתא, עוסקת בארגון טיסות שכר.

חברת איסתא ליינס, בשליטת האגודות של התאחדות הסטודנטים, מדווחת כי דירקטוריון החברה החליט להקצות לכנפיים %20 ממניותיה תמורת 5 מיליון דולר, %40 מעל מחיר הבורסה של המניות וכפליים ממחיר המניות בהנפקת החברה, שהתרחשה במאי 96'.

איסתא, איננה מאכזבת מאז הונפקה. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 96' ברווח של 7.6 מיליון שקל לעומת 2.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בעלת השליטה בחברה, איסתא ליינס (אגודה עותמנית), עשויה לממש אופציה שניתנה לה ע"י כנפיים ולמכור לה %5 נוספים ממניות החברה במחיר דומה למחיר ההקצאה (10.83 שקל), מותנה בביצוע ההקצאה קודם לכן. כנפיים נתנה לבעלת השליטה (%68.51) זכות קדימה לרכישת מניות איסתא ליינס חזרה מידיה, אם תחליט למכור מעל %5 ממניות איסתא.

בין הצדדים הושגה הבנה על שיתוף פעולה, בהתבסס על תחום פעילותן החופף; ארקיע עוסקת בטיסות שכר וטיסות פנים בעוד שאיסתא חוכרת מושבים בטיסות שכר ומוכרת אותם בקמעונאות. שיתוף הפעולה, מוסרת איסתא, יאפשר ניצול יעיל של כח ההטסה והחכירה שיש לכנפיים עם כושר השיווק הקמעונאי של החברה.

בנוסף, תקבל איסתא ליינס עדיפות בהקצאת מושבים בטיסות שכר בקווים המופעלים ע"י כנפיים כיום ובקווים חדשים שתפעיל בעתיד. להערכת דירקטוריון איסתא, השקעתה המהותית של כנפיים תהווה גורם להגברת האינטרס שלה בשיתוף פעולה עם החברה, וזה יתרום לגידול ברווחיותה.

חברת איסתא ליינס גייסה אשתקד 8 מיליון שקל בבורסה. החברה פועלת באירגון טיסות שכר וכסוכנות נסיעות קמעונאית דרך 20 סניפים. הכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של 96' הסתכמו ב-169.7 מיליון שקל. מחצית מהכנסות החברה יוחסו לטיסות שכר והיתרה בעיקר לטיסות אחרות (61.4 מיליון שקל) ועמלות (10.5 מיליון שקל).

עבור כנפיים, זוהי השקעה אסטרטגית שנייה תוך פרק זמן קצר. החברה רכשה בשלהי 96' %25 ממונופול שינוע המטענים של נתב"ג, חברת ממן, תמורת כ25 מיליון דולר. היום התפרסמה תחזית של חברת אן.סי, מקבוצת בנק לאומי, לפיה צפויה לכנפיים שנה קשה ב-97' הן בתחום טיסות פנים והן בטיסות השכר.

בתחום טיסות פנים, החלה בפברואר 96' פעילות המפעיל השני של טיסות לאילת, תחום בו שלטה החברה קודם לכן ללא מתחרים. כניסתה של חברת כנפי העמק (ISRAIR) מקבוצת הורן את ליבוביץ' לפעילות בקו הדרומי, גרמה כבר לירידה ריאלית במחירי הטיסה והיא עשויה לתפוס, על פי הערכת אן.סי, נתח שוק של עד %25.

אן.סי, המעריכה כי כנפיים נסחרת בשווי מלא (72 מיליון דולר), צופה כי גם בתחום טיסות השכר לא תלקק ארקיע דבש, בשל ירידה בביקושים מחד וירידה ריאלית במחירי טיסות השכר מאידך, וזאת עקב הורדת המחירים בה נוקטת אל על בניסיון להגדיל את נתח השוק שלה. המשבר בתיירות עקב המצב הבטחוני, ימשיך להערכת כלכלני אן.סי לפגוע בתחום טיסות השכר גם בשנת 97'.

עיסקת הרכישה של 17 מטוסי 737 מחברת קנדיין אייר והחכרתם בחזרה לחברה זו, תמורת דמי חכירה חודשיים של 1.7 מיליון דולר, עלתה על שרטון לא צפוי. עקב קשיים כספיים של קנדיין אייר, הנמצאת בתהליך הבראה, תחול דחייה בחלק מתשלומי החכירה מהחברה הקנדית. במקרה של פשיטת רגל אצל הקנדים, יוחזרו המטוסים לכנפיים.

להערכת אן.סי צפויה כנפיים לסיים את שנת 96' ברווח של 23 מיליון שקל (19.6 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה). בשנת 97' היא מעריכה כי הרווח יישאר דומה, למרות עליית הכנסות מוערכת מ-610 מיליון שקל ל-640.5 מיליון שקל. כנפיים נשלטת ע"י משפחת בורוביץ', כור, סופיה קימרלינג ועו"ד יגאל ארנון. אשתקד רכשה החברה מטוסים בהיקף של 100 מיליון דולר. «מאת שי שלו «כנפיים תרכוש %20 מאיסתא תמורת 5 מ' ד' «המחיר גבוה ב-%40 ממחיר השוק וכפליים ממחיר ההנפקה של איסתא