לויט טמן את הזרעים, שרם קטף את הפירות

רווח של 146 מיליון שקל לפועלים השקעות ב-97', עיקרו כתוצאה ממימוש החזקות * שיפור ניכר ברווחי הזרע וטלדטה, לעומת הפסדים כבדים במיגזר ההיי-טק *עלות שכרו של המנכ"ל הפורש, אורי לויט אשתקד, 2.4 מיליון שקל

שנת 97' היתה השנה הטובה ביותר אי פעם לחברת פועלים השקעות. שנה שהתאפיינה בקפיצה ענקית ברווח, תודות למימוש משמעותי ראשון של החזקות שטופחו בחברה בתחום התקשורת, החברות טלדטה ומת"ב. על הדו"חות הכספיים של פועלים השקעות חתום יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל החברה, אביגדור קלנר, מראשי קבוצת דוברת-שרם - בעלת השליטה בפועלים השקעות מאז שלהי שנת 96'.

אין ספק, ברווחי ההון הגדולים שהשיגה פועלים השקעות בשנה האחרונה, ניכרות תביעות האצבע של יצחק שרם, בעל הבית החדש. אין כמו שרם לזהות עיתוי מדויק למימוש השקעה, ומכירת מניות טלדטה, שהניבה לפועלים השקעות רווח הון של 112.3 מיליון שקל אשתקד, ממחישה זאת היטב. המניות נמכרו (במסגרת הנפקה מחודש מאי ולאחריה) בטווח מחירים של 40-26 דולר. בינואר השנה פירסמה טלדטה הערת אזהרה על האטה צפויה בפעילותה בשנה הקרובה. בעקבותיה נסחרות מניות החברה במחיר של 16 דולר בלבד.

עם זאת, פועלים השקעות לא נולדה מחדש תחת שליטתם של דוברת ושרם. מדובר בחברת השקעות, שרוב אחזקותיה עדיין אינן סחירות (ראה טבלה), וטופחו בצינעה עד לאחרונה על ידי אורי לויט, המנכ"ל שפרש לטובת קבוצת דנקנר, מי שרכשה אשתקד את אחזקת פועלים השקעות במת"ב.

לויט שעלות שכרו אשתקד עמדה על 2.4 מיליון שקל, בנה חברת השקעות אטרקטיבית, שמחד עדיין טמון בה פוטנציאל גדול לרווחי הון בעתיד (הזרע, רשת, אופיר), ומאידך לא חבויים בה "מוקשים" כמו אלו שהתפוצצו לאחרונה בקונצרן כלל. דוברת ושרם הם ודאי צמד שאין מתאים ממנו לקטוף את פירות עבודתו של לויט, אך מעניין יהיה לראות כיצד ינצלו לטובת פועלים השקעות את עודפי המזומנים שייווצרו לה ממימוש אחזקות (עסקה ראשונה, בה הכניסו עסק פרטי בתחום נדל"ן, עדיין לא הוכחה כמוצלחת).

מבין החברות "הפרטיות" של פועלים השקעות, אלו שהדו"חות הכספיים של החברה חושפים לראשונה (טלדטה, אורלייט וטרנסכלל סחר כבר פירסמו תוצאות עסקיות), מעניינת במיוחד חברת הזרע, העוסקת בגידול ושיווק זרעים לירקות, ואופיר החזקות, שהיא חברת השקעות בעצמה.

הזרע סיימה את השנה האחרונה עם גידול ניכר ברווח הנקי - 22.9 מיליון שקל לעומת 14.9 מיליון שקל ב-96', כתוצאה מייעול מערכי הייצור של החברה. הזרע מתעתדת לגייס הון בוול-סטריט או ממשקיע פרטי, ולצורך זה הגישה בקשה לפיצול פעילותה, לחברה שתפעל בתחום גידול זרעים וחברה אחרת שתשווק אותם, והיא שתגייס את ההון כדי להגביר את כושר התחרות שלה.

אופיר החזקות נהנתה אשתקד משפע של רווחי הון - 98.3 מיליון שקל מהנפקת טלדטה, 8.2 מיליון שקל ממכירת מניות ממקו (ברבעון הראשון של 98' תרשום החברה רווח הון של 7.7 מיליון שקל ממכירת מניות נוספות), ו-4.4 מיליון שקל ממכירת מבנה משרדים בפתח תקווה. אופיר, שחילקה אשתקד דיבידנד של 90.4 מיליון שקל לבעלי המניות, מחזיקה %13 ממבני תעשיה, שסיימה את שנת 97' ברווח של 59.8 מיליון שקל לעומת רווח של 54.3 מיליון שקל ב-96'.

במהלך 97' רכשה פועלים השקעות תמורת הקצאת מניות את הבעלות בחברת דוברת-שרם-קלנר (דש"ק) מידי בעלי השליטה, לפי שווי של 35 מיליון דולר. דש"ק, שהפכה לחטיבת הנדל"ן של פועלים השקעות, שותפה בפרוייקטים רבים ברחבי הארץ, ונהנית מבעלי מניות מכובדים בחברות הבנות (קרן אתגר ושיכון ובינוי). את השנה סיימה דש"ק בהפסד, למרות רווח הון של 9 מיליון שקל ברבעון הרביעי, שרשמה תודות להקצאת מניות בחברות הבנות.

מכירת מניות פועלים השקעות על ידי חברה בת בתמורה לבעלות בדש"ק, הגדילה את ההון העצמי של פועלים השקעות, ולעומת זאת קוזז ההון העצמי מדיבידנד בסכום של 99 מיליון שקל שחולק לבעלי המניות. בסך הכול מציגה פועלים השקעות בסוף 97' הון עצמי של 592 מיליון שקל לעומת 514 מיליון שקל בסוף 96'.

מיגזר ממנו רשמה אשתקד פועלים השקעות הפסדים הוא השקעות בהון סיכון, שבאו לידי ביטוי בעיקר בקרן הון הסיכון טריינט וונצ'ר קפיטל (אימג'נט, סמרט לינק, קונפי, פפטור ולוגל). ההפסדים הכבדים אשתקד - 13 מיליון שקל, נגרמו לטריינט וונצ'ר עקב עלייה בהוצאות מו"פ והפחתת השקעה של מיליון דולר בחברת ניולן טכנולוגיות, העוסקת בפיתוח מוצרי תקשורת ומולטימדיה, שנמכרה.

גם הליוס, השקעה חדשה יחסית המשותפת עם מוטי זיסר, ואפליטק, השקעה ותיקה שבעטיה הפחיתה פועלים השקעות 4.4 מיליון שקל אשתקד, רשמו הפסדים כבדים. חברת אמיטל, העוסקת בהקמה והפעלה של מערכות טלפון בהונגריה, מדווחת על 78 אלף מנויים. אשתקד רשמה אמיטל הפסד כתוצאה מהאטה בחיבורים של קווים חדשים, פיחות הזלוטי לעומת הדולר, והאטה כלכלית באזורי הטלפוניה שלה בהונגריה. אמיטל היא אולי עסק מבטיח, אבל בינתיים, הופחתו בדו"חות הכספיים ל-97' 5.5 מיליון שקל מהשקעתה של פועלים השקעות בחברה. «מאת שי שלו «לויט טמן את הזרעים, שרם קטף את הפירות «רווח של 146 מיליון שקל לפועלים השקעות ב-97', עיקרו כתוצאה ממימוש החזקות * שיפור ניכר ברווחי הזרע וטלדטה, לעומת הפסדים כבדים במיגזר ההיי-טק *עלות שכרו של המנכ"ל הפורש, אורי לויט אשתקד, 2.4 מיליון שקל «מאת שי שלו «לויט טמן את הזרעים, שרם קטף את הפירות «רווח של 146 מיליון שקל לפועלים השקעות ב-97', עיקרו כתוצאה ממימוש החזקות * שיפור ניכר ברווחי הזרע וטלדטה, לעומת הפסדים כבדים במיגזר ההיי-טק *עלות שכרו של המנכ"ל הפורש, אורי לויט אשתקד, 2.4 מיליון שקל