מדד "ביג-מק" של האקונומיסט: ישראל - השלישית בעולם מבחינת גובה מחירים

משווה מחירי המבורגר ביג-מק של מקדונלד'ס ב-32 מדינות

ישראל היא המדינה השלישית בעולם מבחינת גובה המחירים, כך עולה ממדד ה"ביג-מק קרנסיס" (מדד שערי מטבע ביג-מק), שמפרסם השבועון "אקונומיסט" מדי שנה, לפי נתוני חודש אפריל.

מדד הביג-מק משווה מחירי המבורגר ביג-מק של מקדונלד'ס ב-32 מדינות בעולם, וקובע על פי ההשוואה אם שער החליפין הריאלי נמצא ברמה הנכונה יחסית לדולר, או לחלופין גבוה או נמוך מדי (שער חליפין ריאלי גבוה מקשה על יצוא והופך את היבוא לכדאי). הרעיון הוא ש-1 דולר אמור להיות בעל כוח קנייה זהה בכל העולם. נהוג להשוות כוח קנייה באמצעות סלי מוצרים. במקרה זה, משתמש המדד בהמבורגר בלבד.

המדינה ששער החליפין שלה הוא המנופח ביותר במדד 97' היא שווייץ (%66). במקום השני דנמרק (%63) ובמקום השלישי ישראל (%40). בשנת 96' היה שער החליפין הישראלי גבוה מרמתו הנכונה רק ב-%27 (ולפניה בדירוג היו מדינות רבות עם שע"ח מנופח יותר). המדינה ששער החליפין שלה הוא הנמוך ביותר השנה היא סין (%52).

מחירו של "ביג-מק" בארה"ב הוא 2.42 דולר. לפי שע"ח של 3.38 שקל לדולר, צריך להימכר ביג-מק בישראל תמורת 8.18 שקל. מאחר שמחירו בפועל גבוה ב-%40 ועומד על 11.5 שקל, ניתן להסיק שהשקל הישראלי חזק באופן ריאלי יחסית לדולר. בסין, לעומת זאת, המצב הפוך. מחיר הביג-מק הוא 1.16 דולר. המטבע המקומי, היואן, חלש יחסית לדולר.

האם מדובר בקוריוז או במדד שניתן להתייחס אליו? פרופ' קובי בודוק, מרצה למימון באוניברסיטת NYU ומרצה אורח בפקולטה למנע"ס באונברסיטת ת"א, מסביר: "המדד אומנם הומוריסטי, אבל הוא יותר מקוריוז, כיוון שהוא מספק אינפורמציה המייצגת את הבעייתיות של שערי חליפין שחזקים או חלשים באופן ריאלי יחסית לדולר. מאחורי זווית הראייה ההומוריסטית של 'האקונומיסט' מסתתרת תיאוריה כלכלית אמינה ומשכנעת. בבסיסה עומדת ההנחה, שמוצרים זהים יימכרו בעולם במחיר דומה, שאם לא כן יפעל 'מנגנון השוק' ליישור קו.

אם לדוגמא, מחירי תפוחים בארה"ב ירקיעו שחקים, יקומו סוחרים שייבאו כמויות גדולות של תפוחים, חקלאים יטעו עצים והמחיר יירד. כך גם לגבי המבורגר. אם מחירו יהיה גבוה מאוד, כדאי יהיה לדוכני שווארמה להתחיל למכור המבורגר במקום. במקביל יעברו אכלני המבורגר לאכול שווארמה ותחליפים אחרים. בסיכומו של התהליך, יירדו מחירי ההמבורגר. היות שהמבורגר הוא מוצר אחיד כמעט לחלוטין, יש טעם בהשוואה של מחירי הביג-מק ברחבי העולם". «מאת מרי שגיא, כתבת גלובס בניו יורק «מדד "ביג-מק" של האקונומיסט: ישראל - השלישית בעולם מבחינת גובה מחירים «משווה מחירי המבורגר ביג-מק של מקדונלד'ס ב-32 מדינות