מדד ביג-מק של ה"אקונומיסט": השקל מיוסף ב-%30 מעל ערכו

אתמול פירסם ה"אקונומיסט" את מדד "ביג-מק" המפורסם שלו. בעזרת המדד מנסה השבועון לקבוע האם שערי החליפין של מדינות שונות מצויים בשווי משקל, או שהם גבוהים מדי או נמוכים מדי.

ה"אקונומיסט" מציין שזו דרך משעשעת לוודא אם מטבעות של מדינות נסחרים לפי שוויים הנכון. מדד "ביג-מק" מבוסס על עיקרון שיוויון כוח הקנייה (HPP), לפיו עלות סל מוצרים ושירותים זהים, אמורה להיות זהה בכל המדינות. ה-"ביג-מק" מייצג סל מוצרים ושירותים, ואם מחירו (בדולרים) היה זהה בכל המדינות, פירוש הדבר ששערי המטבע בעולם מצויים בשווי משקל.

ועכשיו לתוצאות: אם למשל מחלקים את מחיר הביג-מק האינדונזי הנקוב ברופיות במחיר הקציצה בארה"ב, מקבלים PPP של 1,783 רופיה לדולר. בפועל השער הוא 5,300 רופיה לדולר. כלומר, שער הרופיה נמוך ב-%66 מערכו האמיתי, וזאת בעקבות הפיחות הגדול של המטבע האינדונזי. במילים אחרות, ביג-מק בג'קארטה עולה רק שליש ממחירו בארה"ב. בעקבות הצניחה שאירעה לאחרונה במטבעות במדינות דרום מזרח אסיה, המטבעות שם זולים.

בקצה שני של הטבלה ניצבים המטבעות של ונצואלה, ישראל וברזיל, שנסחרים מעל לערכם הנכון. עוד השוואה: היאן נמוך ב-%12 מערכו האמיתי, ואילו המארק הגרמני גבוה ב-%7 מערכו האמיתי. « הארץ«מדד ביג-מק של ה"אקונומיסט": השקל מיוסף ב-%30 מעל ערכו «