מהפך בקלאב מד: מנכ"ל חב' יורודיסני, פיליפ בורגיניון, במקום המנכ"ל טריגאנו

בכך מסתיימת שליטת משפחת טריגאנו בחברת מועדון הים התיכון. הרקע: הפסד גבוה מהצפוי

קלאב מדיטרנה, מועדון הים התיכון, דיווח ביום ו' על הפסד גבוה מהצפוי לשנת העסקים שהסתיימה ב-31 באוקטובר 96', והודיע בתוך כך על מינויו של פיליפ בורגיניון, מנכ"ל חברת יורו דיסני, למנכ"לו, החל ב-1 במארס, בו יפרוש יו"ר ומנכ"ל קלאב מד הנוכחי, סרז' טריגאנו, מתפקידיו.

סרז' טריגאנו, 50, הוא בנו של ז'ילבר טריגאנו, מייסד חברת קלאב מד, אחת החברות הצרפתיות הבינלאומיות הידועות ביותר. בורגיניון יחליף אותו כדי לנצח על מהפך עיסקי בחברה, המפעילה את רשת מועדוני הנופש הבינלאומית. בורגיניון זוקף לזכותו את המהפך בחברת יורו דיסני, מפעילת פארק השעשועים הידוע ליד פאריס.

מינויו של בורגיניון מסמל את סופה של שליטת משפחת טריגאנו ברשת כפרי הנופש, שהוקמה בשנת 1950 על בסיס הקונספציה של "ים, שמש וסקס". קלאב מד נכשלה, לדעת אנליסטים, בכל הנוגע להיערכות מחדש נוכח הירידה בביקוש לנופש באירופה, וההתחרות מצידן של רשתות כפרי נופש חדשות, כמו "נובל פרונטיר" בצרפת ו"סאנדאלס" בארה"ב.

קלאב מד דיווח ביום ו' על הפסד שנתי של 743 מיליון פרנק צרפתי (130 מיליון דולר), לעומת רווח של 169 מיליון פר"צ בשנה שהסתיימה ב-31 באוקטובר 95'. אנליסטים צפו, לכל היותר, להפסד של 50 מיליון פר"צ.

החברה הודיעה על סגירת שבעה כפרי נופש, שישה מהם באירופה ואחד באמריקה, מתוך 114 כפרי הנופש שהיא מפעילה כעת בעולם. היא מתכננת פתיחת שני כפרים חדשים השנה, האחד באינדונזיה והשני בקובה. לסגירת שבעת הכפרים תהיה "השפעה חיובית חשובה", על ביצועי החברה השנה, מסר סרז' טריגאנו במסיבת עתונאים בפאריס.

סרז' נטל על עצמו את האחריות להפסדים הכבדים של השנה שחלפה, באומרו: "אין לי זכות להאשים את הכלכלה במצב. אולי היינו צריכים להיערך מחדש מוקדם יותר". הוא הורה על שורת צימצומים ופיטורים בשלוש השנים האחרונות, וניסה למקד את החברה בעסקי כפרי הנופש, ולהיפטר מפעילויות נילוות.

חברת יורו דיסני מסרה בתוך כך שמחליפו של בורגיניון, 49, יהיה ז'ול פליסון, 40, המנהל הביצועי הראשי כעת. פליסון מכהן ביורו דיסני 18 חודשים לבד, ולפני כן שימש כמנהל ברשת מלונות אקור.

על סרז' טריגאנו נמתחה באוקטובר ביקורת חריפה, לאחר שהוא הזהיר את בעלי המניות מפני "תוצאות שנתיות מאכזבות", וזאת כמה שבועות בלבד אחרי שהוא צפה תוצאות טובות מאד לקלאב מד. מניית החברה הנסחרת בבורסת פאריס איבדה בשנה האחרונה %33 משווייה.

"אם בורגיניון יוכל לעשות לשיעורי התפוסה בכפרי קלאב מד מה שהוא עשה לשיעורי התפוסה במלונות יורו דיסני, כל העולם יהיה מאושר, כולל אני", הכריז סרז' טריגאנו במסיבת העתונאים. הוא עצמו יישאר בחברה, ויעמוד בראש מועצת פיקוח חדשה, שסמכויותיה יהיו מוגבלות.

אנליסט בחברת פאריבה קפיטל מארקטס בפאריס הגיב על הידיעה על מינוי בורגיניון למנכ"ל חברת קלאב מד באומרו: "אלה חדשות מצויינות לקלאב מד, וחדשות איומות ליורו דיסני".

בעלי מניות הרוב בחברת קלאב מד דחפו לרה-ארגון מכאיב יותר מאז אוקטובר. בדצמבר הם הודיעו שאינם רואים עצמם מחוייבים יותר להסכם בינם ובין החברה משנת 1990, שעל פיו הם התחייבו להחזיק במניותיהם בקלאב מד ולממשן רק אחרי התייעצויות עם החברה. עם בעלי המניות האלו נמנים חברת "לה קאסה דה דיפו", חברת המימון של בנימין ואדמונד רוטשילד, חברת אקסור, חברת ניפון לייף וחברת רולאקו.

סרז' טריגאנו נחשב למנכ"ל מוצלח כאשר מונה לתפקידו, אך ב-1995 התהפך מזלו: החלטת ממשלת צרפת לחדש את הניסויים הגרעיניים באוקיינוס השקט (שהסתיימו מאז) הרחיקה נופשים רבים מכפרי החברה. המצב הכלכלי המחמיר באירופה הוסיף על כך.

בשנת העסקים שהסתיימה גדל מספר הנופשים בכפרי קלאב מד ב-30,000 ל-1.4 מיליון, אך המחזור ירד בחצי מיליארד פר"צ ל-8 מיליארד (1.45 מיליארד דולר). הרווח התפעולי הסתכם ב-50 מיליון פר"צ בלבד, לעומת 370 מיליון פר"צ בשנה הקודמת. «בלומברג, פאריס "חדשות איומות ליורו דיסני" «מהפך בקלאב מד: מנכ"ל חב' יורודיסני, פיליפ בורגיניון, במקום המנכ"ל טריגאנו «בכך מסתיימת שליטת משפחת טריגאנו בחברת מועדון הים התיכון. הרקע: הפסד גבוה מהצפוי