מייצאים קניונים לירדן

כור והריבוע הכחול יקימו קניון בירדן בשותפות עם משקיעים מקומיים % השאלה היא, האם רמת החיים והרגלי הצריכה בירדן מתאימים לסוג כזה של מסחר

בסוף השבוע פורסמו דברי מנכ"ל קונצרן כור, בני גאון, לפיהם ישקיעו כור והריבוע הכחול ישראל %25 כל אחת, בהקמת קניון גדול בעמאן בשיתוף משקיעים מירדן, שישקיעו %50 בפרויקט.

האם הגיע עידן הקניונים גם לירדן? אומר מנכ"ל קו-אופ הריבוע הכחול, יעקב גלברד: "הריבוע הכחול, יחד עם כור מפעלות שלום ויזמים ירדנים נמצאים בהליכים מתקדמים להקמת קניון כזה ברבת עמון. שטח הקניון יהיה כ-25 אלף מ"ר ובהקמתו יושקעו כ-30 מיליון דולר".

לדברי גלברד התעוררה היוזמה אצל המשקיעים הירדניים, שפנו לכור ולריבוע הכחול, בבקשה לסייע בהקמת קניון, המתאים לאופי הירדני, ובהסתמך על הנסיון והידע של שתי החברות הישראליות. טרם ההחלטה לשיתוף הפעולה, ביצעו השותפים סקרי שוק, שהוכיחו שהדגם המתאים ביותר הוא זה שנבחר. בקניון יהיו שני עוגנים גדולים וחנויות שגודלן כ-80-70 מ"ר האחת.

למה דוקא עכשיו? גלברד אומר שכשם שאצלנו התעוררה "בהלת" הקניונים רק בשנים האחרונות, מתחיל התהליך להתרחש גם בירדן, אם כי מאוחר יותר. הוא מדגיש כי בירדן יש מספר התחלות בתחום, אולם אין עדיין שום קניון בנוי, ודאי לא בסגנון שאנו מכירים. ההשפעות המערביות חודרות לירדן בהדרגה בתקופה האחרונה.

גלברד: "היוזמה של הירדנים היא פועל יוצא של תהליך השלום, שיצר קירבה וענין להקמת פרויקטים משותפים. נענינו ליוזמה. המפגשים נערכו בוועידת ירושלים, בתל-אביב וברבת עמון. התנהלו פגישות אישיות רבות, וכך צבר הנושא תאוצה בהדרגה. הקניון מצוי בשלב התיכנון שלו וייבנה בתוך שנתיים."

בקניון לא יהיו מותגים ישראליים. הוא יתבסס על מותגים בינלאומיים ומקומיים ירדנים. גלברד: "הענין שלנו כרגע הוא בבניית הקניון ובהשבחת הפעילויות בו. בשלב זה לא מדובר על הקמת קניונים נוספים, אולם אם המודל יימצא מוצלח, נבנה גם אחרים".

בין החברות שמגלות ענין בכניסה לקניון נמצאות מרקס אנד ספנסר ורשת בריטית נוספת - כנראה C*A. בנוסף ייפתח בקניון בית כל בו על שטח של כ-6,000 מ"ר, וחנות מזון ששטחה כ-3,000 מ"ר. חנות המזון תהיה של רשת מקומית ירדנית.

כמו כן יוקמו בקניון בתי קולנוע, מסעדות רגילות ומסעדות מזון מהיר. בצמוד לקניון יהיו כ-1,500 מקומות חניה.

גלברד: "הקניון עתיד להיות מרכז בילוי ומסחר, שירכז את הפעילות בתחומים אלה ברבת עמון. היום מפוזרת פעילות זו על פני רחובות נבחרים, בלא הימצאות קניונים מהסוגים המוכרים במערב אירופה וארה"ב."

מינהלת ההקמה תיכלול ישראלים וירדנים אולם הפרוייקט כולו ינוהל ע"י הצד הירדני. את הקניון ינהל מנהל ירדני. הירדנים יבנו את הקניון על פי תכניות שיותוו במשותף, בסיוע מומחים ישראלים ואמריקאים, את זהותם מסרב גלברד לחשוף. הרווח עבור כור והריבוע הכחול הוא כאמור הסיכוי העתידי לקבל פרויקטים נוספים לבניה בירדן.

לדברי גלברד, לא מצויה הריבוע הכחול במו"מ לבנייה או הקמת פרויקטים נוספים בירדן. אהרן מידן, מנכ"ל הום סנטר, שאחוזים ממנה מצויים בידי הריבוע הכחול, אמר בשעתו שאין מן הנמנע שיוקמו סניפים של הרשת באזור. האם מדובר גם בירדן? גלברד מציין שתכנית כזו מצויה כרגע בבחינה.

האם ייקלט הקונספט? לא מעט ירדנים הגיעו בשעתו לקניון ירושלים במלחה והירבו בקניות. נראה כי הפוטנציאל קיים, אם כי הוא מוגבל. כוח הקניה של הירדנים מצוי בעיקר בקרב האוכלוסיה המבוססת יותר, ולכן סביר להניח שרבת עמון היא אחד המקומות המעטים בירדן, בהם ניתן יהיה להקים קניונים. «זהבה דברת «מייצאים קניונים לירדן «כור והריבוע הכחול יקימו קניון בירדן בשותפות עם משקיעים מקומיים % השאלה היא, האם רמת החיים והרגלי הצריכה בירדן מתאימים לסוג כזה של מסחר