מילוא יפעל במועצת עיריית ת"א לשינוי חוק העזר העוסק בפתיחת בתי קולנוע בשבתות

פדן: בית המשפט לא אמר עדיין את דברו * השופט לוין: מה שיאה לירושלים יכול וצריך להיות יאה לתל אביב

ראש עיריית תל אביב, רוני מילוא, יעלה במהלך נובמבר לדיון מועצת העיר את נושא שינוי חוק העזר העירוני, העוסק בפתיחת בתי קולנוע ותיאטראות בסופי שבוע. זאת, מתוך כוונה להתאימו לחוק הקיים כיום בירושלים. כך נמסר ל"גלובס" מעיריית תל-אביב. לדברי גורמים בעירייה, המועצה צפויה לאשר את שינוי החוק.

מועצת העיר תתכנס לדיון לאחר שאתמול (ב') פסק השופט בדימוס, דב לוין, בפסק בוררות, כי בתי הקולנוע בקניון רמת אביב לא יופעלו. לוין הסתמך בפסיקתו על חוק העזר העירוני הקיים בתל-אביב.

מעיריית תל-אביב נמסר, כי עד כה לא היתה בעיה בנושא הפעלת בתי הקולנוע, ולכן לא עוגן הנושא בחוק. עתה, אומרים בעיריה, יעוגן סטטוס קוו של 25 שנה בחוק, בעקבות העלאת הנושא לסדר היום הציבורי ע"י חברת אפריקה-ישראל, מפעילת קניון רמת אביב.

בהחלטת השופט לוין מאתמול הוא מציין, כי "רשות ציבורית שבידיה גם סמכות לחוקק חקיקת משנה, מצווה לקיים את הדין ולתרום בהתנהגותה ובעשייתה לכיבוד החוק. אין היא יכולה, מצד אחד, לחוקק תקנה אשר קובעת נורמה לכלל בעלי העסקים בעיר, ומאידך, להתעלם מאותה תקנה שבחוק העזר, ולא לאכוף אותה".

לוין מוסיף בפסיקתו כי מדיניות העיריה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בפועל, מקובלת עליו. לדבריו, הגיוני לפתוח בתי עינוגים ובידור בימי המנוחה בתל אביב. "אין לרשות המכבדת את עצמה להרתע מלעשות שימוש בחוק ולהתאימו לצרכי המקום, גם אם יימצאו מתנגדים לכך. מה ששנמצא אפשרי, רצוי ומיושם בפסיקה בחקיקת הכנסת ובחקיקת משנה, אפשרי גם לגבי מחוקק המשנה של חוק עזר", ציין לוין.

לוין הוסיף, כי מה שיאה לירושלים, שהיא עיר מסורתית יותר מבחינת הרכב האוכלוסיה, יכול וצריך להיות יאה לתל אביב. לוין מוסיף כי חשוב ורצוי מבחינת ההיגיינה הציבורית ועקרונות שלטון החוק, כי תיקון כזה בחוק העזר ייעשה לאלתר.

בחוזה השכירות שנערך בין תיאטראות ישראל לאפריקה-ישראל בקשר להפעלת בתי הקולנוע בקניון רמת אביב, נאמר כי אין מניעה, זולת מניעת הדין, שהם יופעלו בשבתות ובחגים. "לא שמעתי ולא התרשמתי מהפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון, כי טעמים שבדת מונעים עקרונית פתיחתם של בתי הקולנע בימי המנוחה", אומר לוין. "מבחינת החוזה לא שללה אפריקה-ישראל את הזכות של תיאטראות ישראל לפתוח ולהפעיל את בתי הקולנע בימי המנוחה.".

לוין הציע לתיאטראות ישראל לא להחפז ולצאת מהקניון. הוא הציע ליטול פסק זמן ולתת שהות מספקת למועצת העיר תל-אביב לשקול תיקון החוק, והתאמתו למציאות הקיימת. אם יתוקן החוק לא תהיה מניעה, מבחינת הדין, לממש את הפעלת בתי הקולנע בשבתות ובחגים.

לדברי מנכ"ל מקדונלד'ס ישראל, עומרי פדן, פסק הבוררות מהווה למעשה אישור לכך שתיאטראות ישראל רשאי להפעיל את בתי הקולנוע בקניון בשבתות, "ומבחינתנו זו התקדמות", אומר פדן. כזכור, תלויה הפעלתה של מסעדת מקדונלד'ס בקניון רמת אביב בחגים ושבתות בפתיחת בתי הקולנע במקום.

פדן מוסיף שבית המשפט לא אמר עדיין את דברו. "אם יהיה לנו קייס משפטי, נלך לבית המשפט". לדבריו, הסכם הבוררות לא סותם את הגולל על הסכם שיש למקדונלד'ס עם הנהלת הקניון לפתוח את המסעדה בשבתות. פדן הוסיף: "כל עוד החוק קיים, יש לאפריקה-ישראל טיעון משפטי שלא בטוח שעומד בבית משפט. הבורר החליט כך".

תיאטראות ישראל יוצגו בבוררות ע"י עו"ד יעקב עציוני ואפריקה-ישראל - ע"י עוה"ד אמנון גולדנברג ויעקב וקסלר. «מאת זהבה דברת «מילוא יפעל במועצת עיריית ת"א לשינוי חוק העזר העוסק בפתיחת בתי קולנוע בשבתות «פדן: בית המשפט לא אמר עדיין את דברו * השופט לוין: מה שיאה לירושלים יכול וצריך להיות יאה לתל אביב