כמעט מבלי שהחברות הסלולריות ירגישו, הגדילה חברת המירס את מספר לקוחותיה מ-51 אלף בסוף 97' ל-97 אלף בסוף 98'. יחד עם 24 אלף מכשירים אנלוגיים שעדיין עובדים בשטח, מספר הלקוחות מגיע לכ-120 אלף. לפחות בכל הנוגע ללקוחות המירס, כל לקוח כזה בא במקום לקוח סלולרי, וזו אולי המשמעות הגדולה ביותר של הגידול בחברת המירס.
מירס היא רשת דיגיטלית לשירותי תקשורת אלחוטיים, המציעה שילוב של קשר אלחוטי לארגונים, ואפשרות לקבל או לחייג שיחות טלפון רגילות אל ומאת הרשת הציבורית של בזק.
פעילות התקשורת האלחוטית של מוטורולה תקשורת ישראל החלה לפני שנים רבות ותקופה ארוכה התחרתה בזו של איתורית, שהתבססה על מוצרי ג'ונסון. לפני 3 שנים החלה מוטורולה להפעיל רשת דיגיטלית בטכנולוגיית המירס, ולפני שנתיים רכשה את חברת איתורית ועמה את רשת האלחוט האנלוגית.
MOTOROLA INTEGRATED RADIO SYSTEM) MIRS) היא מערכת קשר הבלישה האלחוטי הדו-כיוונית הראשונה בעולם שפעלה במתכונת דיגיטלית על כל חלקיה.
בנובמבר 97' חתמו מוטורולה ואמפ"ל הסכם לפיו תרכוש אמפ"ל שליש ממניות החברה תמורת 110 מיליון דולר. בינואר 98' מומשה העסקה והוקמה חברת המירס. כחודשיים לאחר מהן מכרה אמפ"ל %8 מהמניות לארבעה משקיעים תמורת 27.5 מיליון דולר. המשקיעים הם משפחת שטיינמיץ, בעלת השליטה באמפ"ל (%3), בנק הפועלים (%2.4), קרן פימי בבעלות איש העסקים מרשל בטלר ובנק דיסקונט (%2.4), והמנכ"ל יהושע גלייטמן, שרכש אישית %0.2 ממניות החברה. על פי תנאי העסקה, מדובר בהשקעות הוניות, כך שזכויות ההצבעה והשליטה על המירס נשארו בידי אמפ"ל.
בשנה האחרונה מיצבה עצמה מירס, באמצעות השקעה מסיבית בפרסום והפעלת רשת של עשרות סוכנים, כמערכת אלחוטית המספקת פתרון לצרכי התקשורת של המגזר העסקי. החברה הוסיפה כמה שירותים חדשים במערכת, ובהם שירות הודעות כתובות בעברית (זימון) הניתן למשלוח גם מה-PC במשרד באמצעות האינטרנט, וגם באמצעות התקשורת לחברת הזימון ביפר, בנוסף להודעה הישירה ממכשיר למכשיר. אם המכשיר כבוי, ההודעה לא אובדת כמו בזימון רגיל, אלא מופיעה עם הדלקת המכשיר.
שירות נוסף עליו הוכרז הוא "אשכולות עסקיים" - תקשורת בין חברי ארגונים באותו ענף או מגזר עסקי - כאשר התשלום הוא קבוע, ללא תלות בזמן האוויר. האשכולות שהקימה מירס הם: אשכול אנרגיה (חברות גז, תחנות דלק, חברות הפצה לדלק), אשכול בנייה ותשתית (קבלני בניין ותשתיות, יזמים, ספקי ציוד וחומרים), אשכול הסעות והובלות, אשכול חקלאות (חקלאים, מפיצים וספקים לענפי החקלאות), אשכול רשתות שיווק והפצה, אשכול פיננסים (חברות ביטוח, שמאי ביטוח), אשכול תיירות ואשכול מינהל ציבורי ובריאות. אשכול עסקי מיוחד הוקם לכל מנויי מירס באזור אילת, והוא מאפשר לכל העסקים המנויים באזור אילת לדבר ביניהם, בלא תלות בעיסוקם.
על פי נתונים שמוסר שמעון טל, מנכ"ל המירס, במהלך השנה הגדילו %79 מהלקוחות את מספר מכשירי המירס בארגונם וכ-%70 מהלקוחות משתמשים בשיטת "אשכולות מירס".
הפעולה השיווקית הבולטת של חברת המירס היתה החדרת מכשיר הלידר בספטמבר 98'. המכשיר נחשב למתקשר האישי האלחוטי הקטן והקל בעולם. למכשיר יש 2 מספרים, חיבור ל-PC נייד ואופציה להנחה על שולחן ודיבור באמצעות הרמקול. הודעות הזימון בלידר עדיין ניתנות באנגלית, אך בתוך חודשיים יופעל השירות גם בעברית. מגזין התקשורת מובייל קומיוניקיישן בחר בלידר כמכשיר התקשורת המתקדם של 98'.
היום פרוסה רשת המירס בכל הארץ, באמצעות 130 אתרים, לאחר שב-98' השקיעה החברה 30 מיליון דולר בתשתית. תעריפי המירס - לפי דקת זמן אוויר - נעים בין 49 ל-59 אגורות (לא כולל מע"מ). החברה מציעה חבילה של מחיר קבוע לחודש - 150 שקל למכשיר. לידר עולה היום 1,750 שקל ומכשיר המנג'ר 990 שקל. בהשוואה לתעריפים של חברות הסלולר לארגונים, המירס נראה על פניו יקר, אולם הכל תלוי, כנראה, בכמות השימוש בתוך הארגון.
אחד הוויכוחים שליוו את הקמתה של חברת המירס היה לגבי הרישיון שקיבלה ממשרד התקשורת. החברות הסלולריות מגדירות את החברה כמפעיל הסלולרי הרביעי, שזכה ברישיון מן ההפקר, ואילו שמעון טל הולך באותו קו, אך טוען שהיא לא הרביעית אלא הראשונה שהפעילה רשת תקשורת אלחוטית במדינת ישראל.
מטבע הדברים, הלוחמת הגדולה ברשת המירס של מוטורולה היתה סלקום ולא פלאפון, שגם היא בבעלות חלקית של מוטורולה. עם זאת, בשיחות שלא לציטוט, לא ניתן למצוא בפלאפון תשבוחות למירס. זאת ועוד, יש בחברה גם לא מעטים המייחלים לכשלון המיזם.
משרד התקשורת דחה את דרישת סלקום למנוע מרשת המירס העברת שיחות טלפוניות ברשת האלחוט, אולם דחה גם את בקשת מוטורולה לחבר את רשת המירס ישירות לרשת הציבורית של בזק. החיבור הטלפוני ממשיך להיעשות ידנית, לפיכך, באמצעות המוקד של חברת הזימון ביפר. סלקום עתרה לבג"ץ לבטל את רישיון חברת המירס, אך בסופו של דבר חזרה בה מן העתירה והפסיקה את המאבק.
"גלובס": שמעון טל, אתה מתחרה בחברות הסלולריות?
טל: "מבחינת כיסוי בטוח שכן. אנחנו מספקים תקשורת פנים תוך-ארגונית. אנו נותנים טלפוניה איכותית טובה, איכות שמע מצוינת ושירותי זימון מלאים על מסך הטלפון בעברית, מה שהחברות הסלולריות עדיין לא יכולות לספק".
ביקשתם להפעיל מתג כדי שהתקשורת הטלפונית תהיה רציפה.
"ביקשנו ואנו מקווים שיאפשרו לנו. זה נדרש כי זו מערכת מתקדמת. בכל מקום בעולם שהקימו מערכת כזו, נתנו לטכנולוגיה לפעול בכל היכולות שלה. רשת נקסטל בארה"ב, עם 3 מיליון מנויים, פועלת באופן מלא, גם בטלפוניה ישירה".
אבל ביקשתם את האישור לפני יותר משנה ומשרד התקשורת לא נענה. זו למעשה תשובה שלילית.
"זה נכון, אך אני מקווה שבעתיד זה ישתנה ויתאפשר".
אם הרשת הדיגיטלית כל כך טובה, מדוע עדיין 24 אלף מנויים עובדים עם רשת אנלוגית?
"הרשת עדיין בשימוש כי המחירים בה נמוכים ב-%20. כאשר ארגונים זקוקים לקשר מקומי ולא לקשר רחב, הם מעדיפים את האופציה הזולה. הנטייה היא לעבור, ובשנה האחרונה עברו כ-25 אלף לרשת הדיגיטלית. מושכת אותם האפשרות להתקשר לרשת הטלפוניה. בנוסף לכך, בדרך כלל מי שעובדים עם הרשת האנלוגית מחזיקים גם טלפונים סלולריים ונסחבים עם שני מכשירים. המירס הוא אינטגרציה של 2 השירותים".
אילו אזורים לא מכוסים ברשת?
"אנחנו מכסים את תוואי הכביש ממצפה רמון לאילת. יש בעיות כיסוי ביהודה ושומרון ובנגב ולאורך הגבול עם מצרים".
יש תוכניות להתרחב לשירותים אחרים?
"יש לנו תוכניות להכנסת תקשורת נתונים ואינטרנט. עדיין לא ברור מתי הן ייצאו לפועל. הכוונה היא להפעיל את תקשורת הנתונים בקצבים יותר גבוהים".
כמה חברות עסקיות עובדות עם המירס?
"כ-20 אלף".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.