מנכ"ל קופ"ח מכבי: הגירעון המצטבר של הקופה יסתכם השנה בכ-200 מיליון שקל

שביט: חוק ההסדרים במשק מביא לכך שהתחרות האמיתית בין הקופות תיפסק

הגירעון המצטבר של קופ"ח מכבי יסתכם השנה בכ-200 מיליון שקל, לעומת גירעון של 170 מיליון שקל בשנת 95'. כך מסר היום (ג') מנכ"ל קופ"ח מכבי, שבתאי שביט, במסיבת עיתונאים בחיפה. לדבריו, הגירעון המצטבר של כל ארבע קופות החולים, המסתכם כיום בכמיליארד שקל, צפוי להגיע בשנת 97' ל-2 מיליארד שקל, "דבר שיביא תוך שנה וחצי מהיום לקריסתה של מערכת הבריאות בארץ".

בשבוע שעבר הגיעה קופ"ח מכבי להסדר הבראה עם משרד האוצר, לפיו תקבל 193 מיליון שקל. הסכום כולל תוספת של 23 מיליון שקל, מעבר לגירעון בסוף 95'. נודע, כי האוצר היתנה את התוספת בכך שבמהלך שלושת החודשים הקרובים תעמוד הקופה במספר תנאים, כגון הפסקת פעילויות שיווק.

לדברי שביט, "לא ראינו אגורה אחת מה-293 מיליון שקל. כל הסכום הלך לכיסוי החובות לבתי החולים.

כל פעם שמסתמן חוב של הקופה - האוצר יכול להפעיל נגדנו את פקיד הגבייה ולגבות את סכום החוב, על ידי קיזוזו מהעברות הכספיות של האוצר. זו גזירה שמאוד קשה לחיות איתה".

לדברי שביט, "האוצר אילץ אותנו לחתום על מחוייבות, לפיה אם נזכה במאבק המשפטי נגד המוסד לביטוח לאומי, על חובות משנות ה-80, נתחלק עימו בסכום".

בהתייחסו להחלטת הממונה על ההגבלים העיסקיים, יורם טורבוביץ', לאסור על הקופות לשתף פעולה במספר תחומים, אמר שביט: "טורבוביץ החליט שרצוי שנפנה בנושא זה לבית הדין להגבלים עיסקיים, משום שמדובר בסוגיה כבדה. אנחנו נפנה בימים הקרובים לבית הדין להגבלים, והטיעון המרכזי שלנו יהיה שהקופות פועלות שלא למטרות רווח, כמלכ"רים, ועל כן ההגבל העיסקי במקרה זה לא תופס".

שביט תקף את ההצעות בחוק ההסדרים במשק, שלדבריו, מביאות למצב של הלאמת הקופות. "חוק ההסדרים וכן יוזמות חקיקה נוספות מביאים לכך שהתחרות האמיתית בין הקופות תיפסק.

בין היתר, ייאסר על הקופות לבצע פעילויות שיווק, ימונה חשב מלווה, יוחל על הקופות חוק חובת המיכרזים, יוקפאו תקציבי פיתוח, ייאסר על הקופות לעסוק במיזמים שאינם בתחום הרפואי ועוד. למעשה הדבר יהפוך את הקופות ליחידות סמך של משרד האוצר או משרד הבריאות, וכל סממן של תחרות ייעלם", אמר שביט. «מאת דוד חיון «מנכ"ל קופ"ח מכבי: הגירעון המצטבר של הקופה יסתכם השנה בכ-200 מיליון שקל «שביט: חוק ההסדרים במשק מביא לכך שהתחרות האמיתית בין הקופות תיפסק