מעלות על פועלים השקעות: לא צפויות עיסקאות בעלי עניין נוספות עם קבוצת דוברת-שרם

חברת הרייטינג מעלות קבעה דירוג -AA לאגרות החוב של חברת פועלים השקעות. הדירוג מתייחס הן לאגרות מסדרה א' המצויות כבר במחזור, והן לאגרות מסדרה ב' אותן מבקשת החברה להנפיק במטרה לגייס 120 מיליון שקל. משמעות הדירוג היא כי לפועלים השקעות יש יכולת טובה מאוד לפרוע את תשלומי הקרן והריבית.

את הדירוג מבססים במעלות על העובדה שהאחזקות של פועלים השקעות מפוזרות במגוון רחב של חברות, דבר המקטין את הסיכון העיסקי בפעילותה. לחברה אחזקות בתחומי התעשייה והטכנולוגיה (טלדטה, הזרע, אורלייט, איי.ג'י אסושיאייטס), התקשורת (זכיינית הטלוויזיה רשת וזכיינית לטלפונים בהונגריה), סחר ושירותים (טרנסכלל, מקסימדיה, טלדור), מימון והחזקה (יציל מימונים, הפועלים ליסינג, טריינט ונצ'ר קפיטל) ונדל"ן (דוברת-שרם-קלנר ואופיר אחזקות). רכישת המניות של דוברת-שרם-קלנר (קלד"ש) זכתה להדים רבים בשוק ההון, בשל היותה עיסקת בעלי עניין בעלת היקף גדול - תופעה שלא היתה נפוצה בחברה ההשקעות הסולידית של בנק הפועלים בטרם הועברה בה השליטה.

בעיסקה מכרו בעלי השליטה בפועלים השקעות (אהרן דוברת, יצחק שרם, יאיר פודים ואביגדור קלנר) את מניותיהם בחברה הפרטית, בתמורה למניות פועלים השקעות. במסגרת העיסקה, התחייבה עוד קלד"ש לפרוע לבעלי העניין שטרי הון שהושקעו על ידם, בהיקף של 78.6 מיליון שקל. נכון לספטמבר 97', המועד בו הושלמה העיסקה, כבר הספיקה קלד"ש לפרוע לבעלי העניין 23.6 מיליון שקל.

בחלק אחר של דו"ח הדירוג, העריכו האנליסטיות של מעלות, נירית ברגמן וענת אשכנזי, כי "קבוצת דוברת שרם תפתח את פעילותה העסקית במסגרת פועלים השקעות ולא צפויות עיסקות בעלי עניין נוספות בינה לבין החברה".

לגבי קלד"ש עצמה מציינת מעלות כי עיקר הפרויקטים בהם היא מעורבת מצויים עדיין בתכנון ראשוני, או בהליכי הכנת תב"ע. הפרויקטים הם למטרות מגורים, מסחר, משרדים, מלונאות ותעשייה, ופזורים על פני מספר אזורים בארץ. העובדה שמדובר עדיין בשלבים ראשוניים חושפת את קלד"ש לאי ודאות בנוגע לשינויים אפשריים בתכנון של מרבית הפרויקטים. כמו כן קיימת אי ודאות בנוגע לקיום תנאים מתלים (כגון שינוי ייעוד) בחלק מחוזי רכישת המקרקעין, שאין ודאות אם יחולו ומתי. מעלות מציינת עוד את התלות שיש לקלד"ש במנכ"ל, אביגדור קלנר, שחוזה העסקתו הוארך עד לסוף 99', וכי פיתוחם של נכסי המקרקעין כרוך בגיוס מימון נוסף. עם זאת, מעלות מעריכה כי קלד"ש לא צפויה להוות נטל מימוני על פועלים השקעות.

פועלים השקעות הוקמה בשנת 63' על-ידי בנק הפועלים, במטרה להשקיע במגזרי המשק השונים. השליטה בה הועברה בשנת 96' לקבוצת דוברת שרם, במסגרת המלצות ועדת ברודט הראשונה בנוגע לצמצום האחזקות הריאליות שבידי הבנקים. בתחילת דצמבר, קצת יותר משנה לאחר שהועברה בה השליטה, הכריזה פועלים השקעות על דיבידנד ביניים לשנת 97' בסך 100 מיליון שקל. מעלות מציינת כי "הדיבידנד לשנת 97' חריג בהיקפו", ומעריכה כי בשנים הבאות צפוי תשלום הדיבידנד להתבצע בהתאם לתוצאות הפעילות של החברה.

גיוס ההון באג"ח ב' נועד בין היתר למימון ההשקעות בפרויקט למפעיל השלישי לטלפון סלולרי, במקרה שהקבוצה בה משתתפת החברה תזכה במכרז. «עמי גינזבורג «מעלות על פועלים השקעות: לא צפויות עיסקאות בעלי עניין נוספות עם קבוצת דוברת-שרם «