מערכת אימון ישראלית מותקנת בבסיס חיל האוויר האינדונזי בסומאטרה

מתוצרת BVR - לפי דיפנס ניוז. שגרירות אינדונזיה בוושינגטון: לא ידוע על קשרי צבא עם ישראל

מערכת ישראלית לאימוני ירי של טייסים מותקנת במטווח אווירי אינדונזי בסומאטרה - מוסר השבועון דיפנס ניוז בגיליונו החדש. אינדונזיה, אחת המדינות המוסלמיות הגדולות בעולם, אינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל.

כתבת העיתון ברכה אופל, המתמחה בנושאי ביטחון באסיה ובמזה"ת, מדווחת על המערכת הישראלית בכתבה על יוזמת חיל האוויר של סינגפור לערוך אימונים בבסיסים זרים.

בהקשר זה כותבת אופל: "באינדונזיה, עורך חיל האוויר הסינגפורי סבבי אימונים, הנמשכים שבועות, במטווח אווירי בסומטרה, המצוייד במערכת ישראלית (לאימוני ירי של טייסים). מקורות בסינגפור אמרו, כי סינגפור ואינדונזיה דנות באפשרות לפתוח מטווח ימי להכשרת תותחני אוניות באיזור סומטרה".

זו הפעם הראשונה שמתפרסמת ידיעה על מיתקן צבאי אינדונזי שמצוייד במערכת הישראלית. במאי 1994 דיווח דיפנס ניוז, כי "מערכת טיווח ישראלית שולבה בחיל האוויר הסינגפורי שיחלוק אותה עם טייסים אינדונזיים במטווח אינדונזי-סינגפורי משותף בסיאבו, אינדונזיה". בידיעה שפורסמה בשבוע לא צויינה בעלות סינגפורית על המערכת ולא ברור אם הבעלות הסינגפורית שצויינה בידיעה מ-1994 נועדה להכשיר את רכש המערכת הישראלית בידי אינדונזיה.

לפי הדיווח של דיפנס ניוז ב-1994, מיוצרת המערכת במשותף ע"י החברה הישראלית BVR, מחולון, ומארטין מארייטה אלקטרוניקס אנד מיסיילס, מאורלנדו, פלורידה (השייכת כיום לתאגיד לוקהיד-מרטין).

המערכת מכונה REACT, ראשי תיבות של AIR COMBAT TRAINING RANGELESS ENVIRONMENT FOR, והיא למעשה הגירסה האמריקנית של מערכת הטיווח הישראלית לאימון טייסים הידועה בשם "אהוד", אומר דיפנס ניוז. מדובר במערכת מתוחכמת, בעלת תכונות סימולטריות, שעושה שימוש במערכת המיקום הגלובלית (GLOBAL POSITIONING SYSTEM) ומחשבים רבי עוצמה, כדי לקלוט נתוני מיקום, ולספק תקשורת סימולטנית בין הטייסים המשתתפים באימון מסויים לבין תחנות על הקרקע, בשטח המטווח.

המערכת אף מזהירה טייסים מפני סכנות התנגשות באוויר או בקרקע ומספקת הערכות מצב לגבי איומים של טילי קרקע-אוויר, לוחמה אלקטרונית, או איומים מהאוויר. המערכת כוללת סימולטור שנועד להערכת ההצלחה של גיחת הפצצה של מטוס זה או אחר, ומידת ההצלחה בקרבות אוויר-אוויר של המטוסים המשתתפים.

לפי השבועון, לפי הסכם בין BVR למרטין מארייטה, ב-1994, עמדו שתי החברות לחלוק את מאמצי הייצור והשיווק של המערכת. בסופו של דבר, היתה מארטין מארייטה אמורה ליטול על עצמה את כל הייצור והתמיכה הלוגיסטית במערכת ללקוחות בארה"ב ומחוצה לה. דובר של מרטין מארייטה אמר אז, כי שווי השוק הפוטנציאלי של המוצר הוא כמיליארד דולר.

ירון שיינמן, נשיא BVR, אמר לדיפנז ניוז ב-1994, כי ההסכם עם מרטין מארייטה מכסה שווקים פוטציאליים בארה"ב, קוריאה הדרומית ורוב חברות נאט"ו. אך הוא ציין, כי BVR מכרה את המערכת גם באורח עצמאי, ב"כמויות ובערכים משמעותיים". הוא סירב לומר לאיזה מדינות נמכרה המערכת.

בתשובה לשאלה האם המערכת מתוצרת חברתו מעורבת בפרוייקט האינדונזי-סינגפורי, אמר שיינמן כי אינו יכול לאשר זאת. דוברת בשגרירות אינדונזיה בוושינגטון אמרה לגלובס, כי ככל הידוע לה אין קשרי צבא או מסחר בין אינדונזיה לישראל. «מאת רן דגוני, וושינגטון «מערכת אימון ישראלית מותקנת בבסיס חיל האוויר האינדונזי בסומאטרה «מתוצרת BVR - לפי דיפנס ניוז. שגרירות אינדונזיה בוושינגטון: לא ידוע על קשרי צבא עם ישראל