מצרים, ירדן, עומאן ואבו-דאבי מפשירות הקיפאון עם ישראל - לאחר הסכם חברון

עומאן ואבו-דאבי מחדשות פניות לחברות ישראליות; צפויה חזרת הנציג העומאני

מצרים הודיעה לישראל על חידוש שיתוף הפעולה בין מכוני הייצוא של שתי המדינות. במקביל, הזמינה ירדן את ישראל להשתתף באירוע שעורך מכון הייצוא בעמאן. שתי הפניות הגיעו למכון הייצוא הישראלי בבוקר שלאחר החתימה על הסכם חברון.

מנכ"ל מכון הייצוא, אמיר חייק, אמר היום (א') ל"גלובס", כי עמיתו במכון המצרי הציע בפנייה בכתב לחדש כבר החודש את המגעים להוצאת בולטין משותף. המגעים בנושא הוקפאו על רקע הקשיים בתהליך המדיני. בבולטין המשותף יקחו חלק מכוני הייצוא של ישראל, ירדן, מצרים והרשות הפלשתינית.

כן קיבל המכון לראשונה הזמנה ממכון הייצוא הירדני להשתתף במפגש המד-פרטנריאט בעמאן ביוני 96'. במסגרת זו התבקש מכון הייצוא לארגן חברות ישראליות, שיציגו את אפשרויות שיתוף הפעולה בינן לחברות ירדניות ואירופיות. לדברי הירדנים, צפויות להשתתף במיפגש 150 חברות ירדניות, וכ-300 חברות אירופיות ואחרות.

במקביל, נמסר מסולטנות עומאן על הפשרת הקיפאון ביחסים הכלכליים עם ישראל. במכתב שהעביר אחד הגופים הרישמיים בעומאן לנציגו המסחרי בישראל, נמסר, כי הנתק בקשרים בתקופה האחרונה נבע "מהקפאת הפעילות של נציגות הסחר העומאנית בישראל".

החלטת ההקפאה התקבלה ע"י הסולטן קבוס. על רקע חידוש המגעים עם חברות ישראליות, העריכו בסוף השבוע אנשי עסקים עומאניים, כי עד סוף חודש הרמאדן צפויה עומאן לשוב ולאייש את נציגותה בישראל. הנציג העומאני הוחזר לארצו לפני כשלושה שבועות.

מנכ"ל חברת JTR, אוליבייה רוטמן, הפועל במפרץ, אמר ל"גלובס", כי במקביל הזמינה עומאן מישראל משלוחי פרחים לקראת "חג האהבה", החל ב-12 בפברואר.

לדבריו, איפשר הסכם חברון להפשיר עיסקאות עם מדינות המפרץ, בדגש על עומאן ומדינת האמירויות. במסגרת זו גם חידשה עומאן את הפניה לחברות ישראליות לקבלת הצעות להקמת מלון 5 כוכבים, המשולב בתוכנית החומש לפיתוח תיירותי בסולטנות, ולשיתוף פעולה בתחום החקלאי.

כן חידשה אבו-דאבי את פניותיה לשיתוף פעולה עם ישראל בתחום חילופי משלחות תיירות באמצעות חברת JTR.

לדבריו, מדובר ביוזמות לשיווק מוצרים ישראלים בדובאי ובמיזמים משותפים בתחום החקלאות המדברית. "כל הפרוייקטים שהזדקקו לאישור פוליטי הוקפאו בשבועות האחרונות והופשרו מיד בסוף השבוע, לאחר חתימת הסכם חברון", הוסיף רוטמן. «מאת אורה קורן «מצרים, ירדן, עומאן ואבו-דאבי מפשירות הקיפאון עם ישראל - לאחר הסכם חברון «עומאן ואבו-דאבי מחדשות פניות לחברות ישראליות; צפויה חזרת הנציג העומאני