מקדונל דאגלס מוכנה כעת להיות קבלניתמשנה של יריבתה בואינג

אנליסטים: זו השפלה - אך מקדונל זקוקה לעבודה, ובואינג זקוקה לכוח עבודה מיומן

מהפך בעולם התעופה האמריקני: מקדונל דאגלס, המתחרה הגדולה של בואינג משחר תולדות תעשיות התעופה בארה"ב, מוכנה עתה להיות קבלניתמשנה של יריבתה. שתי החברות מנהלות עתה מו"מ, שיאפשר לחטיבת המטוסים המסחריים של מקדונל דאגלס לבצע עבודות עבור בואינג - מסר דובר בואינג בסיאטל.

אמצעי תקשורת בארה"ב המדווחים על כך, מציינים, כי מבחינת מקדונל דאגלס, זו חוויה משפילה. אפשר להשוותה למצב היפותטי בענף המכוניות, שבו קרייזלר היתה נעשית קבלנית-משנה לג'נרל מוטורס.

אך אנליסטים מציינים, כי קבלנות-משנה עבור בואינג עשויה להיות הדרך היחידה שתאפשר למקדונל דאגלס לשמור על 10,000 עובדים מיומנים במפעלים לייצור מטוסי נוסעים שבבעלותה, בלונג-ביץ', קליפורניה. מעמד של קבלן-משנה עם עתיד מובטח יאפשר לחברה האם של מקדונל דאגלס להתמקד בפתרון קשיים אחרים שנערמים לפניה.

ב-15 בנובמבר נפלטה מקדונל דאגלס מרשימת המתחרים על ייצור מטוס הקרב של המאה ה-21. החברות שנותרו ברשימה הן בואינג ולוקהיד-מרטין. בכך הפסידה מקדונל דאגלס הזדמנות להתמודד על מיכרז ששוויו נאמד במאות מיליארדים, ושישנה לחלוטין את תוכניות הרכש של צבאות המערב ואת מערכי התחזוקה שלהם.

אנליסטים שצוטטו ב"וושינגטון פוסט" אמרו, כי בשנת 2000 עלולה מקדונל דאגלס להידרדר למעמד של קבלנית-משנה גם במגזר המוצרים הביטחוניים, שהוא בעצם מטה לחמו של הקונצרן.

יתר על כן, חטיבת מטוסי הנוסעים של מקדונל נמצאת במשבר. חברות תעופה רבות אינן שוקלות להזמין מטוסים מתוצרת החברה בגלל חששות שהיא תיסגר, מצב שייצור קשיים באספקת חלפים.

מבחינת בואינג, יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, הסכם עם מקדונל דאגלס יאפשר לה להישען על שירותיהם של מהנדסים מהשורה הראשונה ואלפי עובדים מיומנים, בתקופה שבה היא נאלצת לגייס אלף עובדים חדשים מדי חודש כדי לעמוד בעומס ההזמנות למטוסי נוסעים.

בואינג אף מנסה לקצץ בהוצאות על-ידי מסירת עבודות רבות ככל האפשר לקבלני-משנה, אסטרטגיה המקובלת על יצרני מטוסים רבים. בשנות ה-80, שאף בהן הורגשה גיאות בהזמנות מטוסים, שכרה בואינג עובדים רבים מדי, והיא נאלצה לפטר רבים מהם בתחילת שנות ה-90, כאשר חלה ירידה בהזמנות למטוסים. החברה רוצה להימנע מחזרה על משגה זה.

דובר בואינג אמר, כי עדיין מוקדם לומר אילו עבודות תבצע מקדונל דאגלס בשביל בואינג, אך העיתון "לונג ביץ' סטאר טלגראם", שדיווח בראשונה על המו"מ, אמר, כי החברה תעשה עבודות תיכנון מטוסים, הרכבה וניסוי של גירסאות חדשות למטוסי בואינג 767 ו-747. "לנו יש עבודה, להם יש משאבים", אמר דובר בואינג. «מאת רן דגוני, וושינגטון תיכנון והרכבת מטוסי 767 «מקדונל דאגלס מוכנה כעת להיות קבלניתמשנה של יריבתה בואינג «אנליסטים: זו השפלה - אך מקדונל זקוקה לעבודה, ובואינג זקוקה לכוח עבודה מיומן