נפטא סגרה את משרדי חנ"ל והחליפה מנכ"ל החברה - כחודש לאחר רכישתה

נפטא הפסיקה את עבודתו של מנכ"ל חנ"ל (חברת הנפט הלאומית), ירון רן, בתום מו"מ שקיימה עימו. במקומו יכהן מנכ"ל נפטא וישראמקו, יוסי לוי, גם בתפקיד מנכ"ל חנ"ל. במקביל, סגרה הקבוצה בסוף השבוע את משרדי חנ"ל, והעבירה את כל פעילות החברה לתוך משרדי נפטא.

קבוצת קובי מימון, השולטת בחברות הנפט נפטא וישראמקו, רכשה לפני כחודש את השליטה בחנ"ל, שנחשבת לחברת הנפט הגדולה בארץ מהמדינה. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", קודם לפיטוריו של רן פוטרו 16 מתוך 23 עובדי החברה.

יצויין, כי גם נפטא נרכשה מהמדינה, לפני כשנה, וגם לאחר רכישתה פוטרו חלק מעובדיה. במקביל, פוטרו גם רוב עובדי ישראמקו. הכוונה כעת היא לאחד את כל פעילויות שלוש חברות הנפט תחת הנהלה אחת ומשרד אחד.

שבעת העובדים שנותרו לעבוד בחנ"ל, הם עובדים מאגף ההנדסה, הנהלת חשבונות וכן מזכיר החברה, עמי בן-בסט. ייתכן שתוך תקופה קצרה גם חלק מהעובדים האלה יפוטרו.

רן מונה לתפקיד מנכ"ל חנ"ל לפני שש שנים ע"י שר האנרגיה דאז, משה שחל. בתקופתו היתה חנ"ל החברה היחידה בארץ שמצאה כמויות סבירות של נפט וגז בים המלח ובסמוך למחסום ארז. החברה גם נכנסה לקידוחים בעלי פוטנציאל רב בקונגו.

גורמים שהתמודדו במיכרז לרכישת חנ"ל, בו זכתה נפטא, טוענים, כי הזהירו את רשות החברות, עוד במהלך המיכרז, כי נפטא רוכשת את חנ"ל רק על-מנת לקבל את קופת המזומנים של החברה, הנאמדת במעל 25 מיליון דולר, וכי בכוונתה לפטר את כל העובדים.

ברשות החברות הבהירו בשעתו, כי על פי החוזה בין המדינה לבין היזם שירכוש את חנ"ל, יהיו לרוכשים שלוש מחוייבויות: להמשיך ולהפעיל את חנ"ל כעסק חי (נפטא מתכוונת להמשיך ולהפעיל את חנ"ל מתוך משרדי נפטא); לעמוד בכל התחייבויות חנ"ל ולשמור על זכויות חנ"ל.

גורמים ברשות החברות טוענים, כי בימים אלה קיבלו אישור מנפטא, כי תנאי החוזה אכן מתקיימים. עם זאת, ביקשה רשות החברות הבהרות שונות מנפטא.

באחרונה אמרה מנהלת רשות החברות, ציפי לבני, כי למרות שעובדי חנ"ל מועסקים על פי חוזים אישיים, הוענקו לעובדים, לפני הפרטת החברה, תנאי פרישה משופרים, המחייבים גם את נפטא. «מאת דוד חיון «נפטא סגרה את משרדי חנ"ל והחליפה מנכ"ל החברה - כחודש לאחר רכישתה «