נציבות אירופה פירסמה תחזית אופטימית: כמעט כל המדינות יעמדו ביעד כינון היורו

"הצמיחה הכלכלית חזרה לאירופה". איטליה תעמוד ביעדי מאסטריכט, אם אי הבהירות הפוליטית תתפזר

הצמיחה הכלכלית באירופה תואץ בשנה הבאה לקצב המהיר ביותר מזה כמעט עשור, ומרבית המשקים באירופה יוכלו בנקל לאמץ את המטבע האירופי האחיד, לכשיונהג ב-1 בינואר 1999 - מעריכה הנציבות האירופית בבריסל, בתחזיתה התקופתית לעונת הסתיו שפורסמה היום (ג').

התחזית העדכנית צופה, ששיעורי הגירעון התקציבי מתוך התוצר המקומי של כל מדינות האיחוד האירופי, להוציא את יוון, יירדו ויתקרבו מאוד אל היעד שנקבע בהסכמי מאסטריכט, %3. החידוש בתחזית זו היא שאיטליה תעמוד השנה ובשנה הבאה ביעד צימצום הגירעון של ממשלתה, אם זו אכן תיישם את כל הקיצוצים שהיא מתכננת.

לגבי השנה היוצאת, הנציבות האירופית צופה כעת צמיחה של %2.6 בכלכלת כל 15 מדינות האיחוד, לעומת תחזית של %2.4 שפורסמה באפריל. ב-1998 יעלה קצב הצמיחה ל-%3, ללא תקדים מאז 1989, והאינפלציה תעלה במקצת, מ-%2.1 השנה ל-%2.2. זו תהיה השנה השלישית בה האינפלציה במרחב האיחוד האירופי לא תעלה על %3.

"הצמיחה הכלכלית חזרה לאירופה" - הצהיר הנציב לעניינים מוניטריים של האיחוד האירופי, איב-תילבו דה סילגי, בפרלמנט האירופי בשטרסבורג.

המדינה הגבולית החשובה ביותר מבחינת היכללותה באיחוד המטבעות היא איטליה. בשבוע שעבר נפלה ממשלתו של רומאנו פרודי עקב התנגדות הקומוניסטים בקואליציה לקיצוצים תקציביים. הרקע הפוליטי הזה מעמיד שוב בספק את יכולתה של איטליה לצרף את הלירטה ליורו. בינתיים הסתמן היום מוצא מן המשבר הממשלתי.

בתחזית שפירסמה הנציבות האירופית לפני חצי שנה נאמר, שהגירעון התקציבי האיטלקי יסתכם השנה ב-%3.2 מן התמ"ג. התחזית שפורסמה היום דיברה על %3 בתנאי שהקיצוצים ייושמו. התחזית ל-98' עומדת על %3.7, לעומת %3.9 בתחזית מאפריל, אך בהערת תחתית צויין בה, שהתקציב האיטלקי לשנה הבאה עדיין אינו מגובש בשל אי הוודאות הפוליטית, ואם אכן ייושמו כל הקיצוצים התקציביים, תוכל איטליה להשיג ב-98' יחס גירעון-תמ"ג של %2.7.

באפריל עיכב אחד משני הנציבים האיטלקים בנציבות האירופית את פירסום התחזית בשעה, משום שדרש לכלול בה גם הערת תחתית, לפיה איטליה תוכל לעמוד ביעדי מאסטריכט על ידי נקיטת צעדים כלכליים מיוחדים.

לגבי צרפת, התחזית צופה יחס גירעון-תמ"ג של %3.1 השנה ו-%3 בשנה הבאה. הפרשנות הנוכחית של אמנת מאסטריכט קובעת, שחריגה קלה מן היעד (%3) לא תפסול את הצטרפות צרפת לאיחוד המטבעות, נוכח מגמת השיפור הצפויה ב-98'.

כעת צופים כלכלנים, שאיחוד המטבעות ב-1999 יקיף את הרוב המכריע של 15 מדינות האיחוד האירופי: רק בריטניה, שוודיה ודנמרק, החוששות מהצטרפות ליורו בשלב ראשון, ויוון, שכלכלתה אינה עומדת ביעדי מאסטריכט, לא ייכללו באיחוד המוניטרי-.

הצמיחה המהירה במרחב האיחוד היא של אירלנד: %8.6 השנה ו-%8.1 חזויים ב-1998. בגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר, צפויה צמיחה של %2.5 השנה ו-%3.2 בשנה הבאה. כלכלת צרפת תצמח ב- %2.3 השנה וב-%3.1 ב-1998. בריטניה תרשום צמיחה של %3.3 השנה, אך רק %2.1 בשנה הבאה. «בלומברג, בריסל 11 מבין 15 יצטרפו «נציבות אירופה פירסמה תחזית אופטימית: כמעט כל המדינות יעמדו ביעד כינון היורו «"הצמיחה הכלכלית חזרה לאירופה". איטליה תעמוד ביעדי מאסטריכט, אם אי הבהירות הפוליטית תתפזר