סוכנות פובליסיס הבינלאומית תרכוש %51 מאריאלי

היקף העיסקה: 6.3 מיליון דולר * השותפים מבטח-שמיר, אבי טיומקין, רובין צימרמן וגם תמי אריאלי ימכרו חלקם * אורי אריאלי ועמוס טלשיר ימשיכו להחזיק ב-%6 כל אחד * שווי אריאלי בבורסה האמריקנית - כ-11 מיליון דולר * פובליסיס היתה עד כה בקשרי אפיליאיישן עם פלד 3

סוכנות הפירסום הבינלאומית פובליסיס, שמרכזה בצרפת, רוכשת %51 ממניות משרד הפירסום הישראלי אריאלי. העיסקה נחתמה היום (ג'), בעקבות משא ומתן מזורז וחשאי, שארך כחודשיים בלבד.

היקף העיסקה נקבע ל-6.3 מיליון דולר. שווי אריאלי, שמניותיה נסחרות בבורסה האמריקנית, עומד על כ-11 מיליון דולר. עיסקה זו היא הראשונה בשוק הפירסום הישראלי שבה נמכרת השליטה במשרד מקומי לסוכנות זרה. עד כה, היתה עיסקת רכישת המניות היחידה שבוצעה בפועל - של בי.בי.די.או, שרכשה %20 מגיתם.

יצויין, כי העיסקה הפתיעה את ענף הפרסום, מאחר ופובליסיס היתה עד כה בקשרי אפיליאיישן עם פלד 3, וניהלה משא ומתן לרכישת אחזקה במשרד זה. נודע, כי בפלד לא הסכימו למכור שליטה לסוכנות הזרה, והמשא ומתן התנהל לגבי אפשרות לרכישת %20 מפלד 3.

במקביל, קיים אריאלי הסכם אפיליאיישן, שנחתם בינואר 96', עם סוכנות LOWE, שמרכזה בלונדון. על אף שסוכנות בינלאומית זו פעילה ב-25 מדינות, והיקף תקציביה נאמד בכ-2.6 מיליארד דולר, לא הניבה ההתקשרות עם אריאלי אף לקוח בינלאומי למשרד זה. לכן, חיפש מאז אריאלי סוכנות פירסום אלטרנטיבית להתקשרות, ואף ניהל מגעים עם יאנג אנד רוביקם, שלא הבשילו לכדי הסכם, לאחר שזו בחרה במשרד שלמור-אבנון-עמיחי.

מבנה הבעלות על אריאלי מורכב ביחס למשרדי פירסום ישראליים אחרים. תחילה ביצע המשרד הנפקה פרטית, שהביאה לכניסת אנשי עסקים שאינם מהענף לשותפות במשרד, בספטמבר 95' ביצע המשרד הנפקה של מניותיו בוול סטריט, על פי שווי של 14 מיליון דולר. הבעלות על המשרד נחלקת בין אורי ותמי אריאלי (%23.5), עמוס טל שיר (%11.5), רובין צימרמן (%10), חברת בי.טי.אי - בני ברגמן ואבי טיומקין (%6), חברת מבטח שמיר (%10) ועובדי החברה, המחזיקים בכ-%5. %34 ממניותיו נסחרות בבורסה. יצויין, כי עד היום, אריאלי הוא משרד הפירסום הישראלי היחיד שמניותיו הונפקו לציבור.

עיסקת מכירת השליטה מתבצעת באופן שבעלי המניות החיצוניים, דהיינו מבטח שמיר, טיומקין-ברגמן וצימרמן, מוכרים את כלל אחזקותיהם לפובליסיס. כן מוכרת מניותיה גם תמי אריאלי. טלשיר ואורי אריאלי מוכרים כל אחד חלק מאחזקתם, ועם השלמת העיסקה יוותרו שני אלה בחברה עם %6 מהמניות כל אחד. על פי תנאי העיסקה, לא יכנס כסף לחברה, אלא יעבור לידי המוכרים.

כיו"ר המשרד מכהן אורי אריאלי, בנו של מייסד המשרד, אמנון אריאלי, שהקימו לפני 40 שנה. כמנכ"ל המשרד מזה כ-10 שנים, מכהן טל שיר. פובליסיס מדורגת במקום השני בגודלה באירופה, עם תקציבים בהיקף הנאמד בכ-4 מיליארד דולר. על לקוחותיה הבינלאומיים נמנות חברות כמו קוקה קולה, נסטלה, לוריאל, קימברלי-קלארק, אס.אי ג'ונסון, נסטלה ועוד. לפובליסיס, אגב, הסכם התקשרות עם סוכנות אפ.סי.בי, הנמנית על המשרדים המובילים בארה"ב.

לאריאלי 4 לקוחות מובילים, המהווים, על פי הערכות, כ-%50 מסך התקציב שלה: הטוטו, בנק לאומי, אל-על ואוסם-נסטלה. אגב, מאחר ונסטלה היא לקוח גדול של פובליסיס, חששו באריאלי, כי כניסה של הסוכנות לשותפות בפלד 3 תביא לאיבוד תקציב אוסם-נסטלה.

תקציבים נוספים המוחזקים בידי אריאלי כוללים חלק מתקציב בזק, המשביר לצרכן, קרלסברג, מי עדן, סקודה, מוטורולה ציוד סלולרי ועוד.

שנת 96' לא היתה מן השנים הטובות שידע אריאלי, לאחר שאיבד את תקציב הפירסום של תנובה, ומייד לאחריו גם את תקציב שמן-סוד. תנובה היתה אחד מ-5 הלקוחות המרכזיים של אריאלי, עם תקציב שנאמד ב-95' בכ-6 מיליון דולר (ללא טנא-נוגה). פיצוי מסויים על הפסד זה קיבל המשרד, כשעבר לידיו בחורף האחרון תקציב הגלידות של נסטלה-מוטה, הנאמד בכ-2 מיליון דולר.

עוד ב-96', נרשמה ירידה של כ-%41 ברווח הנקי של אריאלי, וירידה של %13 בהכנסות לעומת 95'. מחזור הפעילות של אריאלי הסתכם ב-96' ב-37.8 מיליון דולר, והרווח הנקי - ב-1.4 מיליון דולר. «מאת ורד שרון-ריבלין «סוכנות פובליסיס הבינלאומית תרכוש %51 מאריאלי «היקף העיסקה: 6.3 מיליון דולר * השותפים מבטח-שמיר, אבי טיומקין, רובין צימרמן וגם תמי אריאלי ימכרו חלקם * אורי אריאלי ועמוס טלשיר ימשיכו להחזיק ב-%6 כל אחד * שווי אריאלי בבורסה האמריקנית - כ-11 מיליון דולר * פובליסיס היתה עד כה בקשרי אפיליאיישן עם פלד 3