סופריור טלקום האמריקאית תרכוש השליטה בכבלי ציון תמורת 25 מיליון דולר

ישאל וכלל תעשיות ימכרו לחברה האמריקאית %51 ממניותיה של חברת הכבלים *לסופריור ניתנה אופציה להשלים רכישה של %70 * המחיר בעיסקה גבוה ב-%70 משווי השוק של כבלי ציון ונמוך ב-%7 מההון העצמי * נמשכים המגעים למכירת פעילות הייצור של המתחרה, כבלים, לחברה אמריקאית אחרת

חברת סופריור טלקום (Superior TeleCom) מארה"ב עומדת לרכוש %51 ממניות כבלי ציון תמורת 25 מיליון דולר (כ-90 מיליון שקל). מכתב כוונות בעניין נחתם אמש (ג') בין הצדדים. המניות יירכשו מבעלי המניות הנוכחיים של כבלי ציון - ישאל וכלל תעשיות - שמחזיקות כיום ביחד ב-%70 ממניותיה.

שווי השוק של כבלי ציון עומד כיום על 29 מיליון דולר, כך שהמחיר בעיסקה גבוה בכ-%70 משווי השוק. עם זאת, המחיר בעיסקה נמוך ב-%7 מההון העצמי של כבלי ציון, שהסתכם בסוף 97' ב-52.7 מיליון דולר.

ישאל וכלל תעשיות ימכרו לסופריור %25.5 ממניות החברה, כל אחת. ישאל, שמחזיקה כיום ב-%37.2 ממניות כבלי ציון, תרד ל-%11.7, וכלל תעשיות, שמחזיקה כיום ב-%32.6 מהמניות, תרד ל-%7.1. כלל תעשיות מסרה כי לא צפוי לה רווח הון מהותי כתוצאה מהמכירה. במסגרת העיסקה, העניקו שתי המוכרות אופציה לסופריור, לרכישת יתרת אחזקותיהן בכבלי ציון, במחיר זהה למחיר עיסקת המכירה המיידית.

העיסקה כולה כפופה עדיין לבדיקת נאותות, השלמת המו"מ בין הצדדים עד 30 באפריל וקבלת האישורים המשפטיים הדרושים. בעיסקה תיווך הסניף הישראלי של בנק ההשקעות בנקרס טראסט, שחיפש עבור כבלי ציון משקיע אסטרטגי, ואחר כך ייעץ לסופריור בתחום המשפטי והחשבונאי הקשור לעיסקה.

סופריור היא חברה אמריקאית הפועלת בתחום הכבלים. החברה החלה את פעילותה רק לפני שנה וחצי, באוקטובר 96', כאשר החברה האם שלה, קבוצת אלפיין, ביצעה רה-ארגון בפעילותה וייסדה את סופריור כחברה שתרכז את הפעילות בתחום הכבלים וחוטי התקשורת. עיסוקה העיקרי הוא ייצור ושיווק כבלי נחושת המיועדים למערכת הטלפונים המקומית בארה"ב, והיא נחשבת למובילה בשוק זה.

עם רכישת השליטה בכבלי ציון נכנסת למעשה סופריור גם לתחום של כבלי כוח, וכן לתחום של סיבים אופטיים, בהם היא אינה פעילה כיום. סופריור מעסיקה כ-1,600 עובדים.

שבועיים לאחר שנוסדה, יצאה סופריור בגיוס הון ראשון בבורסה בניו-יורק, אז הנפיקה לציבור %49.9 ממניותיה, ואלפיין נותרה עם %50.1. בהנפקה גייסה החברה 96 מיליון דולר. בשנה וחצי שחלפה הספיקו מניותיה לעלות בכ-%140 - מ-16 דולר בהנפקה ל-38 דולר כיום. את תשעת החודשים שהסתיימו בסוף ינואר 98' סיימה סופריור עם רווח נקי של 28.7 מיליון דולר ממחזור מכירות של 384 מיליון דולר. הונה העצמי בסוף ינואר 98' הסתכם ב-71 מיליון דולר, ושווי השוק שלה עומד כיום על כ-620 מיליון דולר.

בהודעה ששיגרה סופריור לבורסה בניו-יורק מציין סטיבן אלבאום, המנכ"ל, כי רכישת השליטה בכבלי ציון נעשית במסגרת האסטרטגיה של סופריור להתרחב לשווקים בינלאומיים נבחרים, מה שישמש כפוטנציאל צמיחה לטווח הארוך. "ניסיוננו בייצור כבלי נחושת לרשתות טלפונים יעזור להפחתת עלויות ולהגדלת הרווחיות של כבלי ציון", הוסיף.

העיסקה יוצאת כעת אל הפועל, לאחר מספר חודשים של משא ומתן. בשנים האחרונות הודיעו כבלי ציון ומתחרתה המקומית כבלים, שבשליטת איש העסקים יולי עופר, מספר פעמים על מגעים או מו"מ למיזוג ביניהן. זאת, כתוצאה מירידה ברווחיות של שתי החברות כתוצאה מפתיחת מכרזי חברת החשמל ובזק - שני הלקוחות הגדולים שלהן - להשתתפות של חברות מחו"ל.

בעבר היו שלוש חברות הכבלים המקומיות - כבלי ציון, כבלים ופיכה פלסט - הספקיות העיקריות של כבלי כוח לחברת החשמל וכבלי תקשורת לבזק. אלא שפתיחת המכרזים לגורמים בינלאומיים מחד גיסא ומדיניות החשיפה מאידך גיסא הביאו בשנים האחרונות לירידה בהכנסות של חברות הכבלים המקומיות ולשחיקה ברווחיותן. בנוסף, טענו מנהלי החברות כי חברות כבלים קוריאניות שיווקו כבלים בארץ במחירי היצף.

המגעים למיזוג בין בעלי השליטה בכבלי ציון וכבלים הגיעו פעם אחר פעם למבוי סתום, בעיקר בגלל חילוקי דעות על המחיר. בפעם האחרונה נפרדו הצדדים ללא הסכמה באפריל 97'. בסוף דצמבר 97' הודיעה כבלי ציון על מגעים להכנסת חברה אמריקאית כשותף אסטרטגי. בהודעה ההיא היו תנאי העיסקה המתגבשת שונים. דובר על הכנסת חברה אמריקאית כשותף אסטרטגי, באמצעות הקצאת מניות. עם זאת, לא נפסלה כבר אז מכירת מניות - הצעד שבוצע בסופו של דבר.

ד"ר הוגו צ'אופן, יו"ר הדירקטוריון של כבלי ציון, אמר היום כי הכנסת חברה בינלאומית שתיקח את המנהיגות בחברה היא הדרך היחידה כיום להתמודד עם פתיחת השווקים ליבוא. לדבריו, עמדו נציגי סופריור על קבלת האופציה לרכישת יתרת המניות שבידי ישאל וכלל תעשיות, "כדי שהם יוכלו לבסס את שליטתם בחברה". עוד גילה צ'אופן כי במסגרת המגעים הועלתה האפשרות שהמוכרות יקבלו אופציית PUT ליתרת אחזקותיהן, אולם היא לא התקבלה בסופו של דבר.

כבלי ציון פירסמה לפני שבוע את דו"חותיה לשנת 97'. החברה הפסידה אשתקד 1.6 מיליון שקל ממחזור מכירות של 310.3 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של 7.4 מיליון שקל ממחזור מכירות של 291.3 מיליון שקל בשנת 96'. עיקר ההפסד אשתקד נבע מהפחתה מואצת של מרכז ההקרנה של כבלי ציון במפעלה בראשון-לציון. הפחתה זו נבעה ממגעים שמנהלת החברה להקמת מיזם משותף עם גורם נוסף לביצוע שירותי הקרנה. המיזם אמור להחליף את פעילותה העצמאית של כבלי ציון בתחום זה.

כבלי ציון בנתה בשנים 95' ו-96' מפעל חדש בשער-הנגב. ברבעון הרביעי של 96' העבירה החברה את רוב פעילות הייצור של המפעלים בראשון-לציון ובשדרות למפעל החדש, כך שבשנת 97' נעשתה פעילות הייצור במפעל החדש וכן במפעל החברה באילת. מפעל החברה בשדרות נסגר, ואילו האתר בראשון-לציון משמש כיום למשרדי החברה.

מתחרתה הגדולה של כבלי ציון, חברת כבלים, הודיעה בתחילת דצמבר 97' על הצעה מחברה אמריקאית, לרכוש את פעילות ייצור הכבלים שלה תמורת 54 מיליון דולר. זהותה של המציעה לא נחשפה, אולם היום נמסר כי לא מדובר בסופריור, אלא באחת ממתחרותיה. הצעת החברה האמריקאית התייחסה לרכישת פעילות ייצור הכבלים בלבד, ולא כללה את נכסי המקרקעין שלה (בחיפה, במעלות ובבית-שאן), את מניותיה בבנק המזרחי, את מפעל הכבלים בסין ואת פרוייקט הנדל"ן בו מעורבת כבלים ברעננה.

מחברת כבלים נמסר כי המגעים בין הצדדים נמשכים, אולם המו"מ טרם הושלם. «מאת שלמה פרידמן «סופריור טלקום האמריקאית תרכוש השליטה בכבלי ציון תמורת 25 מיליון דולר «ישאל וכלל תעשיות ימכרו לחברה האמריקאית %51 ממניותיה של חברת הכבלים *לסופריור ניתנה אופציה להשלים רכישה של %70 * המחיר בעיסקה גבוה ב-%70 משווי השוק של כבלי ציון ונמוך ב-%7 מההון העצמי * נמשכים המגעים למכירת פעילות הייצור של המתחרה, כבלים, לחברה אמריקאית אחרת «מאת שלמה פרידמן «סופריור טלקום האמריקאית תרכוש השליטה בכבלי ציון תמורת 25 מיליון דולר «ישאל וכלל תעשיות ימכרו לחברה האמריקאית %51 ממניותיה של חברת הכבלים *לסופריור ניתנה אופציה להשלים רכישה של %70 * המחיר בעיסקה גבוה ב-%70 משווי השוק של כבלי ציון ונמוך ב-%7 מההון העצמי * נמשכים המגעים למכירת פעילות הייצור של המתחרה, כבלים, לחברה אמריקאית אחרת