סטנלי גולד: "פעולות החרדים בישראל המתכונת הבדוקה לבריחת הון מהארץ"

אומר ל"גלובס": אינני המשקיע האמריקני היחיד שמודאג מנסיונות הכפייה הדתית, אך רבים חוששים לדבר

"הון נוטה לברוח ממקומות שבהם קיימות הגבלות... ומה שהחרדים בישראל מנסים עתה לעשות הוא בדיוק המתכונת לבריחת הון מישראל". כך אמר בראיון ל"גלובס" סטנלי גולד, בעל השליטה בשמרוק הולדינגס, אחד המשקיעים הגדולים ביותר בישראל ומהדמויות המרכזיות בתאגיד דיסני בארה"ב.

גולד, יו"ר מועצת המנהלים של כור, הביע בראיון התמרמרות עמוקה נוכח מה שכינה, "ניסיונות חרדיים להטיל משטר עריצות על רוב היהודים". לדבריו, ההתנהגות של ההנהלה החדשה בחברת אפריקה-ישראל היא רק חוליה אחת בשרשרת ניסיונות של היהדות החרדית לאכוף אורח חיים שהיהדות החילונית, הקונסרבטיבית והרפורמית, בישראל או בתפוצות, לא תוכל ולא תסכים לקבל.

בשיחה מפאריס אמר גולד, כי "במשך 50 שנה היתה ישראל מופת של חברה צודקת, חברה שהיהודים בארץ ומחוצה לה יכלו להתגאות בה". חוק ההמרה ומאמצים אחרים שנועדו להנציח כפייה דתית, מנסים לשנות את החברה הזו, אמר.

"יהודים רבים, שתרמו לישראל או השקיעו בה כספים מתמודדים עתה עם השאלה, האם ברצונם להיות מזוהים עם חברה שמאויימת על ידי גורמים של עריצות", אמר גולד. "וזה חל גם עלי".

את ניסיונות הכפייה הדתית בישראל תיאר גולד לא רק כהתקפה של אורתודוכסים על רפורמים וקונסרבטיביים, המהווים "חוליה חלשה" בישראל בגלל מספרם הנמוך יחסית, אלא גם כביטוי לפילוג עמוק בין חילונים ישראליים ("הדומים מאוד לקונסרבטיביים ולרפורמים בארה"ב") לבין מיעוט דתי קיצוני.

"השאלה היא, האם לדתיים הקיצוניים תהיה יכולת להטיל מוסרות עריצות על כל היהודים האחרים", אמר גולד. "אם כך יקרה, ישראל לא תמשיך להיות חברה צודקת כפי שהיתה בעבר. אם אתה משקיע, או תורם, מתחילות להתעורר אצלך תהיות".

גולד הוא אחד ממנהיגי התנועה הרפורמית בארה"ב, ובאחרונה סיים שש שנות כהונה כיו"ר היברו יוניון קולג'.

"גלובס": מדוע חילוקי דעות בעלי אופי דתי צריכים להשפיע על משקיעים? משקיעים אינם תורמים. ההנחה היא, שמשקיעים בחרו להשקיע בישראל בגלל התשואה הצפויה, לא בגלל סימפטיה.

גולד: "זו בדיוק הנקודה. בחברה מפולגת יותר קשה לעשות כסף. חברה מפולגת היא חברה שקיימות בה הגבלות. הון בורח מחברה עם הגבלות, וישראל הופכת להיות חברה שמטילה הגבלות על חלק מאזרחיה. פעולות החרדים הן בדיוק המתכונת לבריחת הון. כור היא אמנם חברה בינלאומית, אך השקעה בה היא השקעה בישראל, ואנשים חוששים שהסביבה החדשה שמתחילה להיווצר בישראל עלולה לפגוע בשערי המניות הישראליות".

גלובס: מדבריך עולה, שמלחמות הדת מנוגדות לכלכלה בריאה.

גולד: "אומר זאת בצורה פשוטה: אם חוק הגיור ייכנס לתוקף, פחות אנשים יהיו מוכנים להשקיע בישראל. פחות הון זר יגיע לישראל. לא מדובר רק על חוק הגיור. אנו עדים לחסימת רחובות בשבת, לניסיונות לסגור עסקים בשבת. לא מדובר על פעולה בודדת, אקראית, אלא על דפוס פעולות שמנסה להטיל על החברה הישראלית, או רוב החברה ישראלית, הגבלות נגד רצונה. זה יביא לירידה בהשקעות".

גלובס: איך?

גולד: "ככל שיש יותר הגבלות, דתיות או אחרות, ההון יחפש אפיקים אחרים. כבר עכשיו יש לדעתי האטה".

גלובס: האם משקיעים אמריקניים גדולים שותפים לדעותיך?

גולד: "בוודאי שאינני היחידי. ידוע לי שמשקיעים רבים מודאגים מניסיונות הכפייה הדתית בישראל, אך לא מעטים חוששים לדבר נגד ישראל".

גולד אמר, כי הגיע הזמן שהציבור החילוני בישראל - ובמקביל הקונסרבטיביים והרפורמים בארה"ב - יפסיקו להתייחס לקהילה החרדית כגוף היחידי שנושא את דגל המסורת, או גחלת היהדות, התייחסות שמסבירה את נכונות החילונים לסבול אפליה והשפלות מצד החרדים. "הלא אורתודוכסים - וזה כולל את רוב היהודים בעולם - צריכים להבין שהם בעצמם נושאים את הגחלת היהודית מדור לדור. צריך לגייס אנשים בכנסת, בהנהגה האקדמית, בצמרת עולם העסקים ובמגזרים אחרים בישראל כדי לנהל את המסע הזה, אבל הוא חייב להתחיל אצל החילונים בישראל", אמר גולד.

הוא הדגיש, שהציבור החילוני בישראל חייב להבין שהמתקפה החרדית נגד הקונסרבטיביים והרפורמים מחוץ לישראל היא בעצם התקפה על הציבור החילוני בישראל. "אין הבדל משמעותי בין הקונסרבטיביים והרפורמים לבין החילונים בישראל. השקפות החיים ואורחות החיים שלהם דומות. בכל מקרה, הם הרוב, בארה"ב או בישראל", אמר.

גלובס: אם כך, איך יתכן שהרוב מוצא עצמו בעמדת נחיתות מתמדת במאבקי הדת?

גולד: "הרפורמים והקונסרבטיביים היו תמיד פחות מאורגנים מאשר האורתודוכסים".

גלובס: האם תמשוך את השקעותיך מישראל במקרה שחוק הגיור יעבור בקריאה שלישית וייכנס לתוקף?

גולד: "אינני מוכן להתנבא מה יקרה. אינני יודע מה יקרה. אין ודאות שהחוק יעבור. אני מקווה שלא. אם כן, נחליט מה לעשות".

גלובס: במילים אחרות, אינך מוציא מכלל אפשרות שתמשוך השקעותיך בישראל?

גולד: "אמרתי שאינני מוכן להתנבא".

מקורות יהודיים, המכירים היטב את גולד, אומרים, שבעיית הפלורליזם בישראל היא "כאש בוערת בעצמותיו" והוא מעלה אותה בכל הזדמנות.

בעוד שגולד לא הזכיר בראיון את מורת רוחו מקמילת תהליך השלום, אמרו המקורות, שהוא כואב את ההידרדרות ביחסים בין ישראל לפלשתינים וסבור שהעדר שלום אמת בין ישראל לכל שכנותיה עלול לפגוע פגיעה קשה ביותר בכלכלה הישראלית. "גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה חברתית-דתית, ישראל לא הסבה נחת לסטנלי גולד בחודשים האחרונים", אמרו המקורות. «מאת רן דגוני, וושינגטון «סטנלי גולד: "פעולות החרדים בישראל המתכונת הבדוקה לבריחת הון מהארץ" «אומר ל"גלובס": אינני המשקיע האמריקני היחיד שמודאג מנסיונות הכפייה הדתית, אך רבים חוששים לדבר